Artikel: Capcom Q1 line-up van 2012

Geschreven door RDJ134 op 23 januari 2012 om 19:31 uur

Afgelopen vrijdag, 20 januari, was ik te gast bij het Capcom Q1 Line-up Event van 2012, dat in de Rotterdamse club Off Corso werd gehouden. Daar waren de vijf grootste games die er aan komen speelbaar aanwezig en daar heb ik uiteraard gretig gebruik van gemaakt.

Na de aankomst rond twaalf uur werden alle aanwezigen getrakteerd op een uitgebreide lunch en wat te drinken, want echte gamers spelen natuurlijk het beste met een goedgevulde maag. Ikzelf ging voor de koffie en de Xi Energy drink, want met vier uur nachtrust was ik niet al te scherp. Na een beetje bij te hebben gekletst met bekende collega's was het tijd om plaats te nemen, en was het Lars Kühme die de presentatie begon met twee gameplay video's van Asura’s Wrath, dat vanaf 24 februari aanstaande in de winkels ligt. Ik heb de titel even kunnen spelen (opvallend is dat bijna niemand van de aanwezigen de game aanraakte) en ik moet je zeggen dat deze nu al veel gevarieerder is dan de demo die pasgeleden verscheen.

In Asura’s Wrath speel je met de god Asura, die van zijn krachten wordt gestript door zijn medegoden en ondertussen ook zijn schattige dochter Mithra probeert te redden uit de handen van het kwaad. Uiteraard heeft deze Aziatisch mythologie een eigen draai gekregen, en is één van de nieuwe IP's waar Capcom dit jaar mee gaat komen. Het speelt lekker en oogt vooral heel erg goed, en ondanks dat ik een bloedhekel aan quik time event heb, is dit zeker een titel die je goed in de gaten moet houden. Pasgeleden schreef Coola deze hands-on aan de hand van de demo.





De tweede game die Capcom klaar had staan, was Resident Evil: Operation Raccoon City, de vier player team based co-op shooter. Die je uiteraard ook alleen kan spelen, maar je dan met drie AI-bots word opgescheept en iedere gamer weet dat dit vaak alles behalve ideaal is. Ter promotie werd op twee grote schermen de vijf minuten en geheel uit CGI bestaande Triple impact trailer van enkele weken geleden getoond. In deze game speel je tussen het tweede en derde deel in, en voor de verandering speel je nu eens niet met de good guys maar met een shoot at sight opruimteam van Umbrella, dat het niet alleen opneemt tegen zombies, maar ook met special forces en de nodige verrassingen. Nu waren de aanwezige demo pods via een netwerkje aan elkaar gekoppeld en konden we alvast een beetje kennismaken met deze toch wel veelbelovende titel. Deze is gemaakt door Six Axes Games dat verantwoordelijk was voor een aantal erg matige SOCOM-games.

Ik moet eerlijk bekennen dat Resident Evil: Operation Raccoon City speelt als de zoveelste militaire shooter, inclusief het bekende coversysteem. Maar als je eenmaal door hebt wat je moet doen en met een leuk team (lees vier andere spelers en geen bots) bent, is dit een titel die je zeker de nodige spanning en avontuur kan geven. Mocht je nou (net als ik) geen vrienden hebben is er geen nood, want de game heeft een drop in en drop out systeem waarbij elk moment vreemden je spelsessie kunnen joinen en verlaten. Het heeft ook de bekende creepy sfeer zoals we gewend zijn van de Resident Evil-serie, en ziet er overigens ook nog eens verdomd goed uit. Deze titel ligt vanaf 23 maart in de winkels, en persoonlijk kan ik niet wachten om deze online te gaan spelen.





Na Resident Evil: Operation Raccoon City, werden we getrakteerd op screenshots en een video van de Devil May Cry Collectie dat vanaf april via de PlayStation Store en Xbox Live Marketplace te koop is. Deze collectie bestaat uit een HD-remake van de eerste drie DMC-games en ik kreeg alweer last van PTS (posttraumatische stress) bij het zien van een bepaalde ruimte van het eerste deel, waar ik het echt verdomd moeilijk had om een grote spin voorbij te komen. Ondanks mijn trauma is deze collectie een mooi opwarmertje voor Devil May Cry 5 dat later dit jaar in de winkels komt te liggen.

Toen kwam voor mij de grote verrassing van de het hele evenement, want Capcoms tweede nieuwe IP was me bijna ontgaan. Want ik had wel van Dragons Dogma gehoord, maar ik had eerlijk gezegd totaal geen idee wat het was. De laatste tijd verschijnen er veel actie-RPG's met een redelijk lage instapdrempel, omdat daar nu eenmaal op het ogenblik een grote markt voor is. Maar goed, deze titel is een openwereld RPG, waarbij jij als held of heldin (ligt er aan wat voor geslacht je kiest) achter een draak aangaat die letterlijk jouw hart gestolen heeft. Deze titel was voor mij toch wel de game van de middag, want het ziet er niet alleen heel erg mooi uit, het speelt ook nog eens heel erg lekker weg. Zo kan je niet allen heel makkelijk van karakter, krachten en wapens wisselen, maar ook je NPC's korte opdrachten geven. Lars Kühme gaf aan dat er binnenkort een releasedatum bekend wordt, maar na wat zoeken op het internet kan dat ergens in mei worden.




Als laatste game van de dag kregen we de diepgaande en vooral erg tactische kant van Street Fighter X Tekken te zien, en deze titel staat bij mij erg hoog op het verlanglijstje. Want dit is het eerste van een tweeluik, dit jaar zal op 9 maart het Street Fighter-universum een cross-over met die van Tekken maken. Dit is heel interessant, omdat het tempo van Namco Bandai's Tekken iets lager is dan die van de straatvechters. Deze krijgen overigens hun kans in 2013 als alle Street Fighter-karakters de overstap naar de wereld van Tekken maken. Maar goed, ik heb deze titel uiteraard gespeeld en het speelt als een malle zoals je gewend bent van de franchise, en zowel de gelegenheidsspelers als de hardcore gamers tevreden weet te houden. Zo kan je een redelijk normaal potje met elkaar knokken als je niet zo goed bent, maar ga je een niveau hoger, dan zijn er opeens grote mogelijkheden met het Gems-systeem en andere match breakers.

Want je kan bepaalde krachten aan de gems toewijzen, die dan ook weer een zwaktepunt opleveren (zoals Johan Cruif ooit zei: elk voordeel heeft zijn nadeel) in je speelsessie. Daarmee opent er voor de echte prospelers opeens een hele nieuwe wereld met een hoger niveau. Zoals ik dus net ook al zei: het is voor spelers van alle niveaus zeer toegankelijk en kan je het zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt, of naar je eigen niveau. Ik heb met de PlayStation 3-versie een kleine dertig minuten zitten spelen met een Arcade stick en ik heb me er heel erg mee vermaakt en ook de balans tussen beide partijen voelde goed aan, daarom kijk ik dan ook erg uit naar de volledige versie. Het lijkt me dan ook verder overbodig om te zeggen dat deze titel een must buy is voor elke Street Fighter- en Tekken-fan.





Normaal gesproken heb ik het niet zo op grote gamebeurzen en evenementen, die altijd te druk zijn en je een chronisch tijdgebrek hebt om een game een beetje objectief te kunnen spelen. Daarom ben ik dan ook blij dat Capcom dit soort kleine dingen organiseert waar je rustig op je gemak de nieuwe line-up kan checken zonder dat er mensen in je nek staan te hijgen of half tegen je op staan te schuren. Capcom is er al erg lang, sterker, ze gaan ver terug naar de arcadehallen en de eerste home computers en consoles. Maar het Japanse bedrijf staat vooral bekend voor haar hardcore en vaak typische Aziatische titels en dit jaar komen ze met een hele nette setup, want ik zal je vertellen dat ik geen slechte game heb gespeeld.

Bij deze wil ik dan ook Lars Kühme en Kai Stuewe van Capcom Europe en Menno Ribbelink en Janna Karanikolas bedanken voor de uitnodiging en de erg gezellige dag.

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van Capcom Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief