Artikel: E3 2010: Verwachtingen – deel 1

Geschreven door Radical op 13 juni 2010 om 14:22 uur

In een driedelige special onderverdeeld in vier categorieën komen er vijftig games aan bod waarvan we op de E3 toch meer gaan verwachten. Onze verwachtingen zijn uiteraard geen advies voor de vetste games, want het zou met hetzelfde gemak ook tegen kunnen gaan vallen. Voordat we bij de twijfelachtige categorie aankomen eerst veertien games waarvan we toch vrij zeker van zijn dat ze met de release veel aandacht kunnen trekken. Tevens hebben we geen glazen bol, dus wat er aangekondigd gaat worden weten we niet.


De eerste game die we behandelen is het in augustus 2007 aangekondigde Mafia II. Qua uitstel lijkt het een beetje Alan Wake te gaan volgen, maar net als met Alan Wake zal er een moment komen dat het spel toch uitkomt. Zoals het er nu voor staat zal dat overigens 27 augustus worden, drie jaar na aankondiging dus. Van de game verwachten we op zijn minst een GTA IV-killer. Niet dat GTA IV slecht is, maar gezien de tijd die er sindsdien verstreken is en het feit dat ze bij Rockstar met die techniek het verbeterde Red Dead Redemption uitbrachten laat ons zien dat er op elk vlak meer mogelijk is. Als we de verhalen mogen geloven, dan moet vooral het verhaal hele hoge ogen gaan gooien, maar 2K Games is erg terughouden wat betreft het vrijgeven van concrete details.




Brink wordt omgeven door grote namen, want de uitgever Bethesda Softworks kennen we van onder andere The Elder Scrolls IV: Oblivion en het recenteren Fallout 3. Daarnaast staat ontwikkelaar Splash Damage van onder andere DOOM 3 en het niet te onderschatten Return to Caste Wolfenstein en Wolfenstein: Enemy Territory. Wat er vervolgens uit moet komen als ze hun woord nakomen is een first person shooter met een verhaal wat ook online speelbaar en aantrekkelijk moet zijn om te doorlopen. Details zijn voorlopig alleen intern nog te vinden, maar we weten al wel dat het zich afspeelt in de stad The Ark dat omringd is door heel veel water van de aarde. Het probleem van een afgebakend gebied is dat wanneer de populatie van vijf- naar vijftigduizend er een civiele oorlog uitbreekt genaamd de brink.




Vanaf het moment dat Codemasters eindelijk de licentie van Sony kon overnemen, die er feitelijk niks mee deed of wanproducten uitbracht, kwamen de liefhebbers direct weer onder hun steen vandaan. Dat komt omdat de feiten er niet om liegen, want de EGO Engine heeft in Colin McRae DiRT, DiRT 2 en Race Driver: GRID prachtige beelden neergezet met een schademodel waar alle andere racegames nog steeds u tegen moeten zeggen. Het eind vorig jaar uitgebrachte F1 2009 was een voorproefje op de PSP en de Wii van wat komen gaat in de vorm van F1 2010 op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3. Zoals de naam doet vermoeden zal het hele 2010-seizoen gedekt worden inclusief alle banen, namen en wagens met zelfs een heus weerssysteem tot harde regen aan toe.




Het is puur toeval dat FIFA 11 in deze lijst staat, want het is nog maar sinds 9 juni aangekondigd door Electronic Arts. Daar komt ook meteen bij dat we naast vier screenshots waarvan er drie hieronder staan, we vrijwel niks weten van de game. De reden dat we toch veel verwachten is omdat EA sinds FIFA 09 en goede weg heeft weten te vinden en dat met FIFA 10 heeft doorgezet. Vandaar dus dat we denken dat FIFA 11 geen uitzondering zal zijn en dit jaar weer zal uitblinken als voetbalgame. Desondanks moeten we Konami met Pro Evolution Soccer 2011 niet uitvlakken, omdat ze hebben aangegeven deze generatie onderschat te hebben en te werken aan verbetering. Toch heeft het EA met FIFA ook sinds 07 gekost om tot het resultaat van vorig jaar te komen, dus vandaar dat we toch verwachten dat Konami, hoe snel ze ook vooruitgaan, nog tijd nodig gaat hebben.




Donderslag bij heldere hemel leek het toen Electronic Arts bekendmaakte om Medal of Honor weer nieuw leven in te blazen. Het succes van het tegenwoordige Call of Duty komt namelijk oorspronkelijk uit deze serie, want hieruit is uiteindelijk Infinity Ward ontstaan. Alle heibel van toen, wat zich nu herhaalt, laat ik even achterwege, want alle beelden lijken namelijk te wijzen op een degelijke reboot van de serie. Net zoals veel andere shooters keert het de Tweede Wereldoorlog de rug toe en heeft EA ook het team van Battlefield ingeschakeld om te werken aan de multiplayer terwijl ze in Los Angeles bezig zijn met de singleplayer. Het enige waar we ons een beetje zorgen over maken is het verschil tussen beide modi, omdat DICE het bij de eigen Frostbite Engine zal houden en LA het met de Unreal Engine 3 gaat doen. Hopelijk zullen er geen grote verschillen ontstaan in graphics en gameplay hierdoor, maar dat is afwachten.




Het verbaast me nog altijd een beetje dat we nu al kennis kunnen maken met een nieuwe Fallout. Het derde deel in de serie verscheen namelijk in oktober 2008 en voor oktober 2010 denken ze al met Fallout: Las Vegas te kunnen komen. Desondanks zijn er wel veel veranderingen waar te nemen, zo lijkt de wereld veel meer kleur te bevatten en zorgt de stad Las Vegas voor zover waar te nemen voor meer sfeer. Die sfeer ontstaat door wat de stad uitademt, los van het feit dat het een postapocalyptische variant is van de in Nevada gelegen stad. Wat betreft het verhaal weten we tot nu toe alleen dat het zich drie jaar na Fallout 3 afspeelt en dat de stad niet direct doelwit is geweest van de nucleaire aanval, waarmee ik weer op de sfeer uitkom aangezien de stad nog vrijwel intact is en er weinig mutants leven. Want hoe vet Fallout 3 ook was, het was voornamelijk erg grauw en grijs en dat lijkt met Las Vegas toch verleden tijd te gaan worden.




Het lijkt langer dan het in werkelijkheid is toen ik voor het laatst een Ghost Recon speelde. In 2006 verscheen namelijk de eerste Advanced Warfighter en een jaar later het tweede deel. Voor volgend jaar heeft Ubisoft nu Tom Clancy’s Ghost Recon: Future Soldier op de agenda staan en ondanks dat het niet extreem veel later is, is het in de game-industrie toch best een tijd gezien het gemiddelde van een jaar tot twee jaar. Van de game weten we helaas nog weinig, behalve dan dat er op technologisch gebied veel veranderd is. Beide titels hinten al naar hightech gadgets, maar het grote verschil is alleen dat in Advanced Warfighter bestaande techniek gebruikt werd en in Future Soldier techniek dat volop in ontwikkeling is om in de toekomst ingezet te gaan worden in het leger zodra het voldoende getest is en veilig is en werkt.




Het probleem van Fable om vooraf wat te schrijven over de game waar ik later niet op aangesproken wordt, is Peter Molyneux van Lionhead Studios. Grote verhalen bedenken, goedklinkende plannen smeden en het warm maken voor games is waar de man goed in is en dat maakt alle informatie al vanaf de eerste Fable onbetrouwbaar. Desondanks moet ik toch alle gegevens bekijken en zien wat er reëel is. Het eerste punt is dat hij veel RPG-elementen wilt laten vallen, omdat naar zijn idee niemand wat snapt van de drie gekleurde bolletjes die je tegenkomt die ieder een onderdeel in het RPG-systeem vertegenwoordigen. Hiermee moet de game toegankelijker gaan worden, maar naar mijn bescheiden mening wordt dat eerder gedaan door het uitbrengen van de game op de Xbox 360 en nu ook op de PC. Tevens zou een co-op van deze tijd de game ook goed kunnen doen, want de co-op uit Fable 2 waarbij het scherm gedeeld werd en je verplicht werd mee te lopen is toch wel erg achterhaald.




De vader van bullet time zal in 2011 toekomen aan zijn langverwachte derde deel in de serie. Na een promotieposter vorig jaar is er zo nu en dan wat verschenen, maar de game is wel degelijk officieel in ontwikkeling, want het laatste nieuws is namelijk dat ze heel 2010 sowieso nog nodig hebben voor de ontwikkeling; zo valt te lezen in de fiscale jaarcijfers. De grondlegger van de serie, Remedy (Alan Wake onlangs), werkt niet aan dit derde deel, want Rockstar doet het deze keer in-house. Wat betreft het verhaal weten we alleen dat er een nieuw hoofdstuk aangeboord zal worden waarin Max een aantal jaartjes ouder is, gezien de grijze baard op de beelden klopt dat, en dat hij New York heeft ingeruild voor Sao Paulo in Brazilië om daar flink wat kogels in anderen te gaan pompen. Waarom is nog onbekend, maar dat er flink geschoten zal worden is gewoon een gegeven in deze serie.




Crysis 2 kwam voor het eerst ter sprake toen ontwikkelaar Crytek de nieuwe CryEngine 3 demonstreerde. Met het eerste deel zette het Duitse bedrijf een enorm hoge standaard neer op het gebied van graphics en physics en met de verbeterde engine zal het voorlopig lukken om daar overheen te gaan. Een lichtpuntje voor de liefhebbers en de mensen die het eerste deel niet konden spelen op hun PC is dat de game ook naar de consoles gaat komen, de vraag is alleen of dat gevolgen zal hebben op het gebied van gameplay door bijvoorbeeld een minder destructieve omgeving door een omlaag gehaalde engine. Zoals het een tweede deel betaamt moet er naast een nieuwe engine meer veranderen en wil in de vorm van een nieuwe Nanosuit. Dit pak maakt het mogelijk om alles kort en klein te slaan en de speler nieuwe krachten te geven en die te laten upgraden.




Zoveel als Call of Duty in het nieuws kan komen, kan bijna geen enkele gameserie. Hoewel het negatieven aan het indammen is, is het ook gewoon tijd om vooruit te kijken en te accepteren wat voor moois Treyarch in petto heeft. Wat betreft de ontwikkelaar ben ik altijd erg sceptisch geweest, omdat het in en in zonde is dat een best goed team altijd in de schaduw heeft moeten staan van een net iets beter team genaamd Infinity Ward. Met Call of Duty: Black Ops lijkt het er op dat ze eindelijk kunnen gaan laten zien wat ze in hun mars hebben en Activision heeft toestemming gegeven om het net als met Modern Warfare van concullega’s IW over een andere boeg te gooien. Ze kozen echter niet voor terroristen, maar juist voor het verhaal van Vietnam en dat belooft een heel mooie ervaring te gaan worden in de rimboe van dat land.




Al in het begin van 2009 werd er gesproken over een negende Mortal Kombat, maar geestelijk vader Ed Boon kreeg nooit de kans de game uit de doeken te doen. Toen Warner Bros. de serie overnam van Midway, heeft het tot afgelopen week geduurd en toen kwam die prachtige eerste trailer van de game naar buiten. Net als met FIFA 11 weten we nog vrijwel niks, omdat de aankondiging zo recent is, maar de beelden maakten zoveel indruk, dat we besloten dat de game hoge ogen kan gaan gooien op de E3. Een andere reden is dat ze teruggrijpen naar een 2D vechtmechaniek en echt naar de kracht van de serie willen gaan en dat is spectaculaire gevechten met hele mooie omgevingen als decor om je tegenstander alle hoeken van de arena te tonen.




In het tweede deel van deze E3-special zullen we de game behandelen die nog alle kanten op kunnen gaan en er is te opteren om Vanquish juist daar in het lijstje te plaatsen, omdat we nog vrij weinig weten en het gaat om een hele nieuwe franchise. Desondanks hebben we daar juist niet voor gekozen, omdat de eerste trailer enorm veel indruk maakte en omdat Platinum Games als nieuwe studio al met MadWorld en Bayonetta heeft laten zien om enorm goede games te maken en daarbij meteen een nieuwe serie te starten. Met Vanquish hebben ze hun vierde titel in handen en eveneens een vierde serie gestart. Waar de eerdere twee genoemde titels apart waren in hun doen en laten, lijkt Vanquish eerder op een huis, tuin en keuken shooter te gaan worden met veel fictieve invloeden uit bijvoorbeeld Halo wat betreft het pak. Dit pak heeft echter andere doelen, want je bent namelijk verwikkeld in een strijd tussen Amerika en Rusland voor het eigendom van een nieuwe energiebron in de hemel.




Uit het niets is er heel veel vraag ontstaan naar de nieuwe game van Ninja Theory. Dit Engelse bedrijf heeft zich eerder al gebogen over de PlayStation 3 launchgame Heavenly Sword en sloeg daarmee helaas de plank een beetje mis, omdat het niet de game wist neer te zetten zoals het moest zijn. Met Enslaved: Odyssey to the West hopen ze dat wel te doen, maar dan in een heel ander genre. Hoewel de game doet vermoeden dat het een Japanse, vage game is, is het gewoon een action-adventure in een heel kleurrijke wereld. Het is zelfs zo dat het zich afspeelt 1500 jaar in de toekomst, zonder daarbij te overdrijven. Ze hebben geprobeerd om een realistische werkelijkheid te creëren waar de nadruk op robots is komen te liggen, maar waar het menselijke ras de opmars van diezelfde robot heeft weten af te wenden, alleen je begrijpt dat het niet zo simpel zal zijn.

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van E3 2010 Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief