Artikel: E3 2010: Verwachtingen – deel 3

Geschreven door Radical op 13 juni 2010 om 14:22 uur

Aangekomen bij het derde een laatste deel van onze verwachtingen op de E3. In het eerste deel hebben we de games behandeld waarvan we veel verwachten en daar hebben een hoop games geen plekje gekregen. Dit hebben we gedaan om de exclusieve titels apart te behandelen en die zullen hieronder dus alsnog langskomen. Tevens maken we meteen van de mogelijkheid gebruik om even wat wensen, geruchten en feiten te behandelen en we zien dan wel hoeveel er van waar blijkt te zijn.


Hoewel er een gemengd beeld is over het nut van Project Natal, kunnen we er zo langzamerhand niet meer omheen walsen en het stukje hardware volledig negeren. Een jaar geleden deed Microsoft het product uit de doeken en al snel werd er gewezen op een volgactie van Nintendo. Dat Nintendo met de controller een nieuwe markt heeft aangeboord moge duidelijk zijn en Sony en Microsoft komen misschien dit jaar en anders volgend jaar met een antwoord. Bij Natal zal dat gebeuren in de vorm van een controllerloze besturing, omdat de camera alle bewegingen registreert en omzet in acties in het spel. De verwachting is dat er op de E3 een releasedatum en prijs bekend wordt gemaakt en dat er tussen de tien en de twintig games beschikbaar zullen zijn tijdens de launch.




Bij het opzoeken van exclusieve games voor de Xbox 360 kwamen we tot de pijnlijke conclusie dat er vrijwel niks in ontwikkeling is. Als je kijkt naar Sony en Nintendo hieronder, staat er een overdaad aan prachtige games op de agenda. Desondanks krijgt Crackdown 2 van ons wel een kans, maar de vraag is of het verstandig was om Realtime Worlds in te ruilen voor Ruffian Games. De beelde die we tot nu toe hebben gekregen laten ons op grafisch gebied een mindere titel zien en dat kan met een vervolg toch niet de bedoeling zijn. Wat ze Schotland verder nog aan de game hebben veranderd is dan de grote vraag, want als de rest evengoed is of verbeterd, dan kan het voor tussendoor een best vermakelijke titel gaan worden, maar voorlopig houden we nog even ons hart vast.




Het was natuurlijk geen verrassing dat Microsoft vorig jaar op de E3 bekendmaakte dat Bungie zou werken aan een nieuwe Halo-game. Nadat Halo 3 de trilogie afsloot werd dat met de zeer sterke console-RTS Halo Wars al wel duidelijk, maar toen Halo: Reach werd aangekondigd liet Microsoft zien de franchise met zo ongelofelijk veel fans niet zomaar in de ijskast te zetten. Een nieuw verhaal en bovenal een nieuwe engine om mee te kunnen gaan met de tijd, belooft dit toch vooral online weer een hele grote game te gaan worden. De onlangs afgeronde bèta liet de wereld al kennismaken met een sterk verbeterde multiplayer met veel mogelijkheden en dat is met de hoge standaard van de Call of Duty-games ook niet zo vreemd om daar goed aan te werken.




Het was niet zozeer de vraag of er een Gears of War 3 zou komen, maar wanneer de game dan zou komen. Daar heeft Epic Games twee maanden terug antwoord op gegeven in de vorm van een heerlijke trailer, dus zal de E3 gebruikt gaan worden om de game verder te tonen aan het publiek. Het duurt sowieso nog tot april volgend jaar, maar dat mag de pret niet drukken, want Microsoft kan het zich niet veroorloven om de game te laten strijden met Halo: Reach eind dit jaar. Heel veel weten we nog niet van de game, maar bij het vorige deel hadden ze de toepasselijke slogan “groter, beter en meer badass” en zoals het er nu voor staat zou dat motto voor dit derde deel gemakkelijk herhaald kunnen gaan worden. Ook voor deze titel gaat op dat het voor de multiplayer is die veel gespeeld zal gaan worden en waardoor de game lange tijd hoog in de lijsten zal komen, hopelijk weten ze deze keer de matchmaking beter te maken, want met Gears of War 2 zijn er vanaf het begin grote problemen geweest.




Net zoals voor Project Natal geldt, is er ook bij de PlayStation Move nog veel onduidelijk. Een releasedatum en prijs weten we bijvoorbeeld nog niet en met welke games het gelanceerd zal gaan worden is een andere vraag zonder antwoord. Het enige wat we weten is eigenlijk alles wat van de live demonstratie kwam tijdens de E3 vorig jaar, toen Microsoft Natal uit de doeken deed. Waar Natal zonder controller zal werken, heeft Sony meer naar de Wii gekeken en krijg je in je ene hand een compacte controller met een aantal knoppen en een stickje terwijl je in je andere hand ook nog een apparaatje krijgt met wat knoppen en de heel erg opvallende, gekleurde bol. Het systeem maakt namelijk gebruik van een camera en door die opvallende bollen kan de software meerdere spelers en diens bewegingen van elkaar onderscheiden en omzetten in een actie op het scherm.




Het is dat de nieuwe trend lijkt te worden om voor het evenement al een aantal games uit de doeken te doen, want anders had het lijstje van Sony er misschien net zo kort uitgezien als die van Microsoft. Daar is echter geen sprake van, omdat afgelopen week nog MotorStorm: Apocalypse werd aangekondigd tezamen met wat eerste informatie en beeldmateriaal. Zo weten we dat ze het oude, vertrouwde pad zullen inruilen voor een stad dat compleet is aangetast door een Apocalyps en dat er een breed scala aan nieuwe voertuigen zijn intrede zal doen. Niet per se meer sterke en grote SUV’s, maar ook sportwagens, muscle cars en zelfs helikopters. Een andere verandering is het hele ‘create, share en play’-concept uit onder andere LittleBigPlanet en recentelijk uit ModNation Racers. In deze MotorStorm zal zich dat uiten in het maken en delen van bijvoorbeeld decals voor op je bolides.




De grote vraag rondome inFamous 2 is of het opzettelijk in de wereld is geholpen of dat het net als vorig jaar met de PSPgo per ongeluk de wereld in is gegaan. Gezien het ontbreken van beeldmateriaal en een officieel persbericht gok ik op het laatste, maar dat neemt niet weg dat we weten dat de game er aan zit te komen. Sony maakt daar verder ook geen groot geheim meer van, dus waarschijnlijk zal het tijdens de presentatie van overmorgen gewoon in volle glorie aan het publiek worden getoond. Tot nu toe weten we dat we wederom met Cole MacGrath aan de slag kunnen gaan en dat er een nieuwe stad gemaakt zal worden genaamd New Marais. Het idee neergelegd in het eerste deel kende nog een aantal haken en ogen, maar het concept van een superheld met elektrische krachten bracht een nieuw soort game met zich mee en Sucker Punch wil dat met dit tweede deel allemaal verder gaan uitwerken tot een echt soepel geheel.




Hoewel de PSP een wegzakkende kindje van Sony begint te worden, kunnen we de handheld niet compleet negeren. Heel veel grote games zijn er op dit moment niet in ontwikkeling en third party games blijven vooralsnog ook uit. Dat neemt niet weg dat er weldegelijk iets in ontwikkeling is, namelijk Ace Combat: Joint Assault. Wat het verhaal nog een beetje aparter maakt is dat niet Sony, maar Namco Bandai de game maakt, want meestal zijn exclusieve games voor een platform voornamelijk van de maker van het apparaat afkomstig. Desalniettemin heeft het wel de potentie om een goede game te gaan worden, maar zal het wel in de schaduw komen te staan van de glorieuze dagen van de serie in het tijdperk van de PlayStation 1.




Ook SOCOM 4: US Navy SEALs kunnen we in het rijtje plaatsen van games die aangekondigd werden voorafgaand aan de E3. Het enige verschil met de rest is dat Sony echt heeft gepland om de game te tonen begin maart, aangezien er een kleine hype is opgezet met wat er die avond zou gaan komen en uiteindelijk deden ze er SOCOM 4 uit de doeken. Buiten het feit dat het een nieuwe SOCOM is, de games die het altijd erg goed deden op het mindere PlayStation 2-netwerk, is voornamelijk de openlijke ondersteuning van de PlayStation Move een opvallend gegeven. Nadat ontwikkelaar Zipper Interactive het als eerste mogelijk heeft gemaakt om in een consolegame 256 man samen te laten komen op één speelveld, zullen ze zich nu dus buigen over de bewegingstechniek van Sony. Wie daar geen behoefte aan heeft, kan deze first person shooter gewoon op de vertrouwde manier met controller gaan spelen en genieten van een mooie en intense actiegame.




Als Nederlanders zijn we natuurlijk wel een beetje trots op de kwalitatieve games die we hier maken. In Amsterdam zit bijvoorbeeld Guerrilla Games, bekend van de Killzone-games. Net als met een aantal andere titels werd ook voor de E3 bekend dat ze bezig waren met Killzone 3. Een aantal beelden hebben reeds de revue gepasseerd en dat betekent dat er tijdens de E3 ongetwijfeld nog meer in de hoge hoed zit. Tot nu toe weten we van de game alleen dat het zich zal afspelen na het einde van Killzone 2 en dat je wederom het intense leven van Sev zult volgen. Nadat de Helghast in dat deel werd verslagen door de leider om te brengen, is er veel frictie ontstaan tussen diverse fracties in de empire van de Helghast en dat is nu net waar je middenin terecht bent gekomen. Dat gegeven alleen al maakt duidelijk dat er weer flink wat schoten gelost moeten worden om te kunnen overleven en de chaos in te dammen.




Eindelijk aangekomen bij een game die niet voor de E3 eventjes snel werd aangekondigd, want Demon’s Souls is eigenlijk al volledig klaar. Dat komt omdat de game begin 2009 en eind 2009 in respectievelijk Japan en Amerika al is uitgebracht en Namco Bandai heeft vorige maand laten weten de game deze maand ook naar Europa te willen brengen. De grote vraag is of ze er aandacht aan zullen besteden op de E3, zelf denken we van niet, maar wie weet dat Sony het toch even de revue zal laten passeren. Wat betreft cijfers heeft de game in Japan en Amerika rond de 90% gescoord, al zul je wel van een fantasy RPG moeten houden om het daarmee eens te kunnen zijn. De game ligt na de E3 dus ook in Europa in de winkels en alleen dat al maakt het nuttig om de game toch even te behandelen, ook al is de kans vrijwel nihil dat de game tijdens de E3 genoemd zal worden, maar wie weet een vervolg wel.




Zo snel als Turn 10 voor Microsoft een derde Forza Motosport van hoge kwaliteit kan maken, zo lang duurt het bij Polyphony Digital voor Sony om een goede Gran Turismo 5 te kunnen maken. Het is alweer 2006 toen de game echt werd aangekondigd en nog steeds hebben we geen releasedatum. In Japan moet de game eind dit jaar uitkomen en dat is meteen ook het grote probleem van hun ego. Alles wordt volledig in het Japans gemaakt, waardoor het veel te lang duurt om de game fatsoenlijk in het Engels naar de rest van de wereld te kunnen verschepen. Als releasedatum is er ook geen touw aan vast te knopen en zo langzamerhand begint dit vijfde deel zijn momentum te verliezen en komen racegames van alle kanten voorbij Gran Turismo, dus het is te hopen dat ze ooit de game kunnen uitbrengen en dat het dan nog goed genoeg is. Grafisch is daar geen twijfel over mogelijk, maar als de gameplay zo is als uit de Prologue-versie, dan vrees ik nog voor de game.




Voor de nieuwe Metroid van Nintendo hebben ze de hulp ingeroepen van het Japanse bedrijf Team Ninja. De nieuwe game werd van Project M op de E3 vorig jaar omgedoopt naar Metroid: Other M en met de ontwikkelaar kan de game alle kanten op gaan. In het verleden hebben ze voornamelijk voor Microsoft en af en toe ook voor Sony games gemaakt van Dead or Alive en Ninja Gaiden. Vooral de laatstgenoemde stond bekend om zijn enorm hoge moeilijkheidsgraad en dat wist liefhebbers van ninja’s uren en uren vast te grijpen. Aangezien nu de Wii Remote gebruikt zal gaan worden, lijkt een moeilijke game niet voor de hand te liggen, omdat het nog altijd niet accuraat genoeg is om heel veel eisen te gaan stellen van iemand zijn vaardigheden met de Wii Remote.




Een lijst zonder WTF-momentje kan bijna niet, dus hier is de onze: Epic Mickey. Zoals de titel al doet vermoeden, komt Mickey van Disney inderdaad in de hoofdrol en het deeltje Epic uit de titel laat weten dat het voor Mickey-begrippen episch moet gaan worden. Voor de game wordt gebruikgemaakt van de Gamebryo-engine en dat betekent dat het redelijk interessant kan worden voor de Wii, omdat ook grote namen als Oblivion en Fallout 3 deze enige gebruikten. Alsof dat nog niet genoeg is, schakelt Disney Interactive ook nog Warren Spector in om het allemaal te ontwerpen. Hem kennen we weer van onder andere Deus Ex en veel PC-gamers hebben aan die games nog hele goede herinneringen en veel goede hoop voor Deus Ex 3. Dit alles zal uiteindelijk uitmonden in een platformer en een action-adventure en deze vreemde combinatie van elementen maakt deze game uiterst interessant en lachwekkend.




Vorig jaar wist SEGA te verrassen met The Conduit en snel daarna heeft het High Voltage gevraagd om verder te gaan met The Conduit 2. Veel is er van dit vervolg nog niet bekend, maar we vermoeden dat ze wachten tot de E3 om de game uit de doeken te doen. Het publiek van de E3 sluit namelijk aan bij deze hardcore game voor de Wii vergeleken met het gemiddelde spul op de console. Voor het vervolg zal er veel van hetzelfde zijn en dat betekent in ieder geval aardige graphics dankzij de bewezen Quantum3-engine uit het eerste deel. Voor dit vervolg zal voornamelijk de wereld waarin het zich afspeelt een goede keuring krijgen, omdat vrijwel alles nog eens langs kritische blikken is gegaan om een vervolg eer aan te doen en ook daadwerkelijk te verbeteren. Hopelijk op de E3 meer over dit vervolg.




Al jaren is SEGA zoekende naar de echte comeback van de snelle, blauwe egel Sonic. Deze keer zetten ze in op Sonic Colors voor op de Wii en de Nintendo DS en met de teaser hebben ze al laten zien in te zetten op de roots van Sonic. Dat betekent zo snel mogelijk van punt A naar punt B rennen en daarbij diverse obstakels te passeren. Amusementsparken hebben bij het maken van de levels gediend als inspiratie en is bij deze het terrein van de baan rondom de thuisplaneet van Sonic. Uiteraard komt de kwaadaardige Dr Eggman ook weer terug, want hij wordt er van verdacht een buitenaards ras met unieke en kleurrijke energie gevangen te houden. Je begrijpt wel dat je met Sonic diverse levels zult moeten doorrennen om ze vrij te krijgen en Dr Eggman weer een hak te zetten.




Nadat Capcom op de PlayStation 2 en later op de Wii een interessant concept uiteen zette met Okami, is besloten om datzelfde trucje ook op de Nintendo DS te gaan doen in de vorm van Okamiden. Wederom zul je met je kwast bepaalde handelingen moeten verrichten om bijvoorbeeld de baby die je draagt naar een schat te sturen, om een rotsblok doormidden te hakken of om vijanden te verslaan en dat werkt uitstekend met de twee schermen van de handheld. Met één druk op de knop kun je het bovenste speelscherm gepauzeerd naar beneden halen om daar een vorm te tekenen wat symbool staat voor een bepaalde verrichting. Mede door de cel-shaded techniek ziet de game er op de DS heel erg strak uit en belooft dit een leuke titel te gaan worden voor Nintendo uit handen van Capcom.




Dan door met vier dingetjes die ons wel aardig leken om te behandelen. Voor de eerste hebben we totaal bewijs dat het wel eens de waarheid zou kunnen gaan worden, dus vandaar dat we het onder het kopje wens hebben over Battlefield 3. Het Zweedse DICE heeft begin dit jaar nog Battlefield: Bad Company 2 uitgebracht en is op dit moment alleen openbaar bekend aan het werk aan de multiplayer van SOCOM 4: US Navy SEALs. De grote vraag is nu aan welk groot, eigen project ze nu zullen gaan werken en ons lijkt Battlefield 3 dan wel een interessante keuze, omdat na de twee Bad Company-delen er geen pure online shooter meer voor de PC is gemaakt door het bedrijf.


Voor Half-Life 3 of Half-Life 2: Episode Three is dan iets meer bewijs te vinden, omdat Valve recentelijk de presentatie van een nieuwe game op de E3 heeft afgezegd. De grote vraag is dan of ze überhaupt nog een game uit de doeken doen of dat ze bij een andere ontwikkelaar op een podium mogen komen om niet een eigen avond te vullen maar die van bijvoorbeeld Microsoft. Tot nu toe is er voor Half-Life 2 bekend dat er drie episodes zouden komen en aangezien er nu twee uit zijn, zou een derde geen vreemde keus zijn. De vraag is alleen of de techniek van Half-Life 2 niet vraagt om een grote verandering en dat kan beter in een derde deel dan in een uitbreiding die totaal niet meer zou aansluiten bij het tweede deel. Overigens is het ook goed mogelijk dat het weldegelijk om Portal 2 ging of stiekem de aankondiging van Team Fortress 3. We zullen moeten wachten om hier antwoord op te krijgen als Valve nog het podium gaat betreden en niet alles definitief heeft afgeblazen.


Nadat Bizarre Creations een contract heeft getekend om voor Activision games te maken, waarvan Blur het recente voorbeeld is, is Project Gotham Racing als serie in de ijskast van Microsoft terecht gekomen. Microsoft is nog altijd de eigenaar van de serie en het is nog maar de vraag of ze een ontwikkelaar kunnen vinden die het aankan en aandurft om een vijfde deel te gaan maken. Wat dan verder ook nog mogelijk is, is de aankondiging van Forza Motorsport 4, omdat het derde deel op de vorige E3 werd aangekondigd en al in oktober in de winkels lag. Misschien dat het toch iets te snel is om nu alweer met een vierde deel te komen, omdat ze nog volop bezig zijn met het maken van Car Packs en een jaar misschien wat teveel van het goede is om een game nog enige vernieuwing mee te kunnen geven gekeken naar de inhoud van de gemiddelde Forza-game.


Om de serie artikelen nog enigszins nuttig af te sluiten het woord aan 3D gaming. Sony heeft deze week al de eerste games klaargemaakt voor 3D en ze zetten met hun 3DTV’s ook hoog ik op deze techniek. Dit jaar willen ze nog diverse games gaan uitbrengen die in 3D speelbaar zullen zijn en deze maand hebben ze in Nederland ook al een dag ingepland rondom de 3D games. Of ze heel hoog zullen inzetten is nog maar de vraag, omdat er weinig draagvlak lijkt te zijn voor de techniek, voornamelijk vanwege het benodigde brilletje en de hoge prijs voor een dergelijke TV.

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van E3 2010 Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief