CD Projekt Red: Nooit geen DRM meer voor onze games

RDJ134 9 maart 2012 om 19:16 uur

DRM is al sinds jaar en dag een drama, zo hebben sommige *kuch Ubisoft* games continue een internet verbinding nodig om gespeeld te kunnen worden. Andere games hun DRM gaat flippen als je een nieuwe videokaart in je systeem hangt en je begrijpt natuurlijk wel dat de mensen die het downloaden hier totaal geen last van hebben. Nu heeft de developer CD Projekt Red maar besloten om geen DRM meer in hun toekomstige games te stoppen, want ze realiseren zich dat het zinloos is. Laat ik het zo zeggen: Ze geven het tenminste toe en houden niet krampachtig vast aan iets wat toch niet werkt en je alleen de mensen die de game wel kopen mee lastig valt.


CD Projekt Red, the part of CD Projekt that does the game development, is leaving DRM behind for good. CEO Marchin Lwinski said at GDC presentation "Every subsequent game we will never use any DRM anymore, it's just over-complicating things." They did include DRM in The Witcher 2: Assassins of Kings, but quickly patched it out, apparently realizing the futility. "We release the game. It's cracked in two hours, it was no time for Witcher 2. What really surprised me is that the pirates didn't use the GOG version, which was not protected. They took the SecuROM retail version, cracked it and said 'we cracked it' - meanwhile there's a non-secure version with a simultaneous release. You'd think the GOG version would be the one floating around." He continued "DRM does not protect your game. If there are examples that it does, then people maybe should consider it, but then there are complications with legit users."

Steam comes to mind as a sort of DRM solution that, for the most part, plays friendly with users, but being that CD Projekt is the company behind Good Old Games (which recently started selling non-old games from more publishers) it is easy to guess why they aren't entirely jumping on that solution either.

Reageer