Problemen met de gezichtsanimaties van Alan Wake

RDJ134 7 mei 2010 om 18:49 uur

Alan Wake is ondertussen alweer een tijdje te downloaden... ik bedoel te koop in de Amerikaanse winkels en wat veel gamers is opgevallen, is dat de gezichtsanimaties soms heel erg raar kunnen overkomen. Een mooi voorbeeld kan je hieronder zien met de vrouw van Alan Wake, want het ziet eruit alsof ze net iets te veel gezopen of te lang aan de waterpijp gelurkt heeft. Remedy is op de hoogte van de problemen en vertelde al bezig te zijn met een oplossing. Nu is de grote vraag: deze game is al tig jaar in ontwikkeling, hoe de fook kan je dan zoiets over het hoofd zien?

We have a few different methods of doing facial animation - in-game using FaceFX and motion capture used in cinematics. While I think it'll always be possible to get "fugly" single frames out of any game we definitely learned a lot doing Alan Wake, and will try to improve the way we do things to get best possible looking facials. In fact, we're using some of the improvements in the DLC production already.

It's not alone a matter of the method how or where the facial capture is done, it's about the run-time animation techniques available, skeleton setup and so on. It's a complex problem trying to dodge the Uncanny Valley.


Reageer