Ziggo en gaming problemen met tijdelijke oplossing

RDJ134 5 januari 2016 om 16:11 uur

Als je Ziggo als provider hebt, is de kans heel erg klein dat je net als ik sinds midden december 2015 om het uur een disconnect krijgt tijdens het spelen op je consoles (PlayStation en Xbox) of je PC. De oorzaak hier van is nog onbekend, en claimt de Ziggo helpdesk dat ze nog niet van dit probleem hebben gehoord. Wat heel erg opvallend is aangezien een rondje Google al snel een hoop hits van boze gamers opleverde. Nu zijn er een aantal workarounds om dit op te lossen, waar van je een lijstje hier kan vinden.

De oplossingen variëren van een Statisch IP toewijzen tot het veranderen van je systeem zijn DNS instellingen. Iets wat absurd is aangezien veel gamers niet allemaal even technisch zijn ingesteld en bellen of een discussie met de Ziggo helpdesk aangaan is zinloos. Sterker volgens ZiggoWebcare is het niet zo erg om in je modem router te gaan zitten tweaken om alles draaiende te krijgen. Wat absurd is aangezien het tot midden december (volgens Ziggo zelf zijn er geen veranderingen in die tijd doorgevoerd) prima werkte en sinds dien voor een redelijk kleine groep een groot probleem is geworden. Ik heb persoonlijk de lease op nul gezet en sindsdien (afkloppen) geen disconnects meer gehad. Dit doe je als volgt:

  • Typ in je browser: 192.168.178.1 (log in met je inlognaam en paswoord die standaard staat ingestelt op: Gebruikersnaam: Ziggo Wachtwoord: Draadloos. Mocht dit zo zijn, doe dat gelijk voor veiligheidsredenen gelijk veranderen want default inlogs zijn niet slim om open te laten staan)

  • negeer wat je ziet staan en kies Geavanceerde Instellingen (dit verschilt per modem/router van Ziggo, maar in principe komt het allemaal op hetzelfde neer)

  • Kies hier: Lan of Lan Setup en zoek daar naar: Client Lease Time die je op 0 (nul) moet zetten.

  • Save Settings en klaar.

    Dat de oplossing bij mij werkt houd niet in dat dit de oplossing bij jou kan zijn, maar anders kan je er één uit de Reddit link gebruiken.

  • Reageer