Super Nintendo versie van Gradius III krijgt na 28 jaar een patch

RDJ134 10 mei 2019 om 18:48 uur

Iedereen die Gradius III op de Super Nintendo heeft gespeeld, is bekend met de slow downs die het spel heeft en een irritatie is voor een hoop gamers. Maar wie de ROM (lees je eigen back up, mwhahaha) in zijn bezit heeft kan deze nu patchen waardoor de game werkt zoals het hoort. Want na 28 jaar heeft iemand een ROM Patch uitgebracht die deze slowdowns verwijderd. Dit alles heeft te maken met de chipset en de complexiteit van de het spel, daarom is het verstandig dit artikel te lezen en de links die er in zitten te volgen, want deze leggen het perfect uit.


SA-1 Root: Gradius III

Gradius 3 is a classic shooting game made by Konami. This SA-1 Root pretty much all slowdown it originally had and reduces the overall loading time. However it makes it incrediblely super difficult.

Technical details

Remapping mode: Full
Remapping strategy: Runtime
SA-1 usage: Aggressive

This game has a very complex data structure. Direct page, indirect addressing and shared ROM/RAM pointers are pretty common on this game. For that, I had to remap the entire RAM memory to the BW-RAM and for the data structures that referenced banks 7E/7F were most of the time remapped by runtime for not having to mine over 450KB of data structures.

SA-1 was used for the maximum time possible and a callback system was used for the SA-1 CPU calling back the SNES CPU when running on routines that it can't handle (APU uploads and PPU updates most of the time).

RAM remap

$0000-$1FFF -> $6000-$7FFF
$7E:0000-$7F:FFFF -> $40:0000-$41:FFFF

Reageer