Hands-on: Sonic & SEGA All-Stars Racing

Geschreven door RDJ134 op 10 februari 2010 om 18:02 uur

Afgelopen maandag kwam op Xbox Live Marketplace de demo van Sonic & SEGA All-Stars Racing uit, dus voor mij een mooie gelegenheid om deze demo eens even goed aan de tand te voelen. Maar laten eerst eens kijken wat deze demo te bieden heeft, en dat is één track met de naam Lost Palace en twee karakters om deze baan te rocken. Want naast de snelste egel op de planeet die nu opeens een auto onder zijn arie heeft, is er de mogelijkheid om met niemand minder dan Banjo-Kazooie te rijden. En wie had dat gedacht, want na het zeer tegenvallende Nuts & Bolts had je toch wel verwacht dat deze bruine beer was doorgetrokken. Dat deze nu ‘toevallig’ opduikt is geen toeval te noemen, want het is een Microsoft-mascotte en dus meer dan logisch dat deze in een Xbox 360-demo en -game zijn gezicht laat zien.


Maar goed, we gaan racen, de eerste keer dat ik de game speelde koos ik uiteraard voor Sonic met zijn snelogende sportwagen. Toen de race bijna van start ging viel me gelijk op dat Lost Palace de typische SEGA-touch heeft die ik zo waardeer, want ik ben een sukkel voor prachtige felle kleuren en knuffelbare karakters. Noem het de prozac die zijn werk doet of noem het liefde voor de hele arcade stylo, deze game ziet er gewoon zeer goed uit en zelfs als je stil staat vol details. Anyway, startsein op groen en gassen maar, en het eerste wat me opviel was dat (ja de vergelijking is onvermijdelijk) deze titel wel heel erg veel weg heeft van de legendarische Mario Kart-serie, de krabben die over de weg wandelden en de power ups zagen er allemaal wel heel erg bekend uit. Maar goed, jammer voor die besnorde loodgieter want ook SEGA heeft ontdekt dat je met oude karakters games een nieuw leven kan inblazen, een trucje wat Nintendo nu ondertussen ook al jaren met succes herhaalt. Even terug naar me eerste race, het viel me op dat met gewoon racen en het rijden over de boost strips ik niet eens bij de eerste drie eindigde. Dit hield in dat ik of iets verkeerd deed, of dat Sonic wat aan de langzame kant was.

Het probleem was een kwestie van beide, want wat bleek: Sonic zijn wagen was niet optimaal (in de retailversie kan je een hoop dingen aan je wagen versleutelen om betere performance te krijgen) ingesteld en moest ik met staart tussen me benen kiezen voor Banjo-Kazooie en hun rijdende koektrommel. Deze was een stuk sneller en veel beter om mee te rijden dan met Sonic, maar ook bleken er in de baan short cuts te zitten en krijgt je wagen meer snelheid als je lang genoeg door bochten drift of als je wielen van de grond zijn een stunt (SSX Tricky iemand?) uit te voeren. Nadat ik dit ontdekt had reed ik binnen no time alle andere SEGA-iconen van de baan af en kon ik echt gaan genieten van deze demo. Dus toen ging ik eens goed kijken waarom het driften me zo bekend voorkwam, en ja hoor, de maker van Sonic & SEGA All-Stars Racing is Sumo Digital die eerder de remakes van Outrun en SEGA Superstar Tennis maakte. Dat verklaarde ook dat je bij sommige bochten heel goed moet timen (en op de tekens van het wegdek moet letten) om zo optimaal je boost op te laden. Daarnaast zijn er ook de verplichte wapens op de baan aanwezig om je medeweggebruikers het leven zuur te maken, denk hier bij o.a. aan boksballen, cartoonraketten, mijnen en zelfs een toeter om je tegenstanders te verdoven. Zo is het ook meerdere keren voorgekomen dat mijn beeld even tijdens de race omkeerde en ik alles onderste boven zag, oftewel dikke fun.


Grappig is dat elke SEGA-racer (behalve als je de Xbox Avatar of je Mii’s op de Wii gebruikt) zijn eigen All-Star Move heeft die je onderweg kan oppakken. Als je dit doet met Sonic veranderd hij in Super Sonic en vlieg je een stuk keihard over de baan heen. Je tegenstanders hebben zo ook hun moves en zo tagt Beat uit Jet Set Radio je hele scherm onder met graffiti, wordt er door Kazooie met puzzelstukken gesmeten et cetera. Grafisch ziet het er prachtige uit met hier en daar een paar framedrops, maar goed, dit is een demo en geen retail dus daar ga ik dan ook niet verder op in. Het geluid is lekker arcadeachtige zoals we gewend zijn van SEGA en Sonic-games. De controls zijn heel erg simpel: rechter trigger gas geven en met de linker driften of stunts in de lucht uithalen. Met de A-button drop je je arsenaal op je tegenstanders, dat is alles wat je nodig hebt voor deze zeer leuke titel.

Maar goed, de demo is meer dan geslaagd en vooral zeer verslavend, maar ondanks het ontbreken van een online multiplayer is het wel mogelijk om deze game in splitscreen te spelen. Dat is toch leuk om met je vriendin, huisgenoten of je kleine broertje te doen. Volgens het PR-praatje dat je te zien krijg als je de demo afsluit zal de winkelversie 22 karakters, 24 tracks en 64 challenges hebben. Sonic & SEGA All-Stars Racing zal aan het einde van deze maand voor alle platformen in de winkels liggen en een PlayStation 3- en PC-demo zal als het goed is nog voor die tijd verschijnen.

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van Sonic & SEGA All-Stars Racing Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief