Hands-on: Heavy Rain

Geschreven door Radical op 14 februari 2010 om 00:00 uur

Regen, heel veel regen, is een terugkerend fenomeen in Heavy Rain. Eigenlijk zouden we de game alleen daarom al weg moeten schuiven, want regen hebben we in Nederland en België in zondanig veel liters dat we er langzamerhand een fobie voor aan het ontwikkelen zouden moeten zijn. Desondanks zijn wij de beroerdste volkeren niet en gunnen Heavy Rain met diens zware regen het voordeel van de twijfel. Nu de demo is vrijgegeven een mooi moment om de game langs de meetlat te leggen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik een gruwelijke hekel heb aan demo’s. RDJ134 zal beamen dat wanneer het woord demo ter sprake komt, ik al niet eens meer geïnteresseerd ben naar het spel, hoe het speelde, wat je kon doen en of het al met al de moeite waard is om ook zelf te gaan spelen. Voor Heavy Rain heb ik echter een uitzondering gemaakt, maar dat komt vooral doordat het een totaal ander spel belooft te worden en mijn speelervaring in Keulen in augustus vorig jaar interesse heeft opgewekt voor de titel.


Wie zich in de positie bevond om de recentste Gamescom in Keulen te bezoeken heeft toch hopelijk wel even op de Sony-stand wat games kunnen spelen of in ieder geval te zien. Heavy Rain was daar één van de speelbare titels en liet je kennismaken met het door Quick Time Events gedreven spel door middel van twee verschillende scènes. Zo kon je in de winkel diverse keuzes uitproberen en diverse ontwikkelingen aanschouwen en kon je in de garage het pad volgen van een agent en even lekker een robbertje vechten in de drek.

De demo die Sony online heeft gezet in de PlayStation Store laat je kennismaken met de tutorial en twee andere scènes dan die in Keulen speelbaar waren, waardoor de demo ook voor de mensen die het spel toen al even hebben gespeeld nieuwe inzichten zal geven. Na het doorlopen van een hele korte tutorial waar je kennismaakt met de besturing ga je verder met diezelfde detective Shelby. Met hem ga je op zoek naar informatie om de Origami Killer te vinden. Door het hele spel heen is dat je uiteindelijke doel en dat bereik je door te spelen met diverse personages die op hun eigen manier dat proberen te verwezenlijken, zoals bijvoorbeeld een agent.


Het zal je dan ook niet verbazen dat de tweede scène gericht is op het plaatsdelict van een nieuw slachtoffer. Deze keer ben je FBI-agent en krijg je de beschikking over een heuse gadget. Het zogenaamde ARI bestaat uit een bril en een handschoen waarmee het onderzoek op camera wordt opgenomen en je als speler met de R1-toets interessante plekken kan highlighten om er vervolgens onderzoek naar te doen. Al doende ontdek je nieuwe plekjes binnen het afgebakende gebied en ontdek je de ware aard van deze game pas echt.

De ware aard van Heavy Rain is namelijk het spelen in een film. Zoals gezegd draait het spel door de Quick Time Events (QTE) en het zelfstandig bewegen door de omgeving. Verder kun je helemaal niks uitvoeren, tenzij er dus op je scherm staat aangeven dat je met een bepaalde handeling iets kunt doen. Deze acties variëren van het openen van een deur, het stellen van vragen, het onderzoeken van een plaats delict tot het vechten. Al deze handelingen komen sowieso terug in de demo en variëren in moeilijkheidsgraad. Simpele acties als het openen van een deur kunnen vaak met één knop uitgevoerd worden, maar het beklimmen van een modderige helling of het gevecht in het hotel eisen oplettendheid en een snelle reflex.


Doordat de makers bepalen wat je als film voorgeschoteld krijgt, is er veel oog voor detail aanwezig. Ze hoeven immers geen dingen te ontwerpen waar je nooit en te nimmer terecht zult komen, omdat je er simpelweg niet komen kunt. Dit kan worden afgebakend door hekken, muren van een kamer of zelfs een heuse snelweg. Niet alleen grafisch gezien is er daardoor veel oog voor detail, ook op het gebied van geluid is daar sprake van. De regendruppels klinken zeer realistisch en het was zelfs zo erg dat de geluiden gewoon herinneringen oproepen, omdat de druppels op een stalenplaat op het dak ook als zodanig klinken in het echt.

Al met al is deze demo erg overweldigend te noemen en ook echt goed te noemen. De reden dat ik gruwel van demo’s is omdat ze vaak een onecht beeld weergeven en vaak aan elkaar worden gelijmd door een vrachtwagen bugs. Het enige kritiekpunt aan Heavy Rain is dat de demo een reusachtige 1.7GB groot is en dat sommige animaties niet zo realistisch ogen. Denk hierbij om hoe een auto rijdt en stuurt en hoe de ruitenwissers bewegen. Eigenlijk is het enige echte minpunt aan de demo dus de auto die de scènes inluidt.

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van Heavy Rain Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief