Review: Soulcalibur V

Geschreven door RDJ134 op 04 februari 2012 om 01:15 uur

De Soulcalibur-serie is legendarisch onder de liefhebbers van vechtgames en loopt alweer sinds 1996 mee, waar het toen nog de naam SoulBlade had. Ondertussen heeft de serie de nodige groei meegemaakt en de wereld van de arcadekasten en de consoles gezien. Nu was deel vier uit de serie omringd door negatief nieuws, want zo stond zogenaamde DLC allang op de disc en vielen de Star Wars-figuren Yoda, Darth Vader en The Aprentice bij de echte fans erg verkeerd. Dat is allemaal alweer vier jaar geleden en Namco Bandai heeft van haar fouten geleerd en een hoop goed te maken naar de achterban met het alweer vijfde deel dat sinds 3 februari in de winkels ligt.



Wanneer je de game opstart, merk je gelijk al dat er een hoop is veranderd, maar het toch ook weer oud en vertrouwd aanvoelt. Want gelijk krijg je een prachtige CGI video voor je kiezen die je de strijd tussen de zwaarden Soul Calibur en Soul Edge laat zien. Dit filmpje heeft zo'n bombastisch geluid en mooie prachtige volle kleuren dat je er even goed aan herinnerd wordt dat je een High Definition tv in je kamer hebt staan. Waarna je de bekende voice over Soulcalibur Five hoort roepen en via een prachtig vormgeven menu aan je game kan gaan beginnen. Dit menu bestaat uit:

Offline Play:
  • Legendary Souls: (dat alleen beschikbaar komt na het uitspelen van de story mode) Hier kan je de CPU bevechten op een hogere moeilijkheidsgraad
  • Arcade mode: Hier bevecht je diverse tegenstanders over zes stages en word je tijd gerankt.
  • Quickbattle: Snelle gevechten tegen diverse karakters waar je na overwinning beloond wordt met nieuwe titels
  • VS Battle: Tegen een vriend of de computer
  • Training: De meest belangrijke optie van de game, want hier leer je de moves van de karakters onder de knie te krijgen

    Xbox Live:
  • Ranked Match: Gelijk tegen iemand online spelen
  • Player Match: Maximaal met zes anderen in een room, om vervolgens te kunnen gaan vechten
  • Global Colosseo: Grote lobby waar spelers van elk land zijn hoofdstadlobby kan joinen en in ons geval is dit uiteraard Amsterdam
  • Leaderboards: Bekijk hier je wereldwijde ranking
  • Replay: Bekijk hier je gespeelde online gevechten of je download gevechten van andere spelers wereldwijd

    Story -1607 A.D.-: Het singleplayer verhaal over de zwaarden in de 17e eeuw, maar hier zo meer over

    Creation Mode: Hier kan je een eigen vechter in elkaar draaien, waarbij niks te gek is. Ook hier zo meer over

    Zoals je dus hierboven kan lezen is de game verdomd uitgebreid, daarom zal ik deze game dan ook zo globaal mogelijk reviewen, want om alles stap voor stap te doorlopen is behoorlijk saai. Dat is precies iets wat wij van Eigenwereld.nl willen voorkomen en we onze reviews altijd schrijven zoals we met onze vrienden en kennissen praten.





    Daarom begin ik maar met het verhaal van de game, want zoals je ziet heeft deze een heuse story mode dat zich ten tijden van 1607 A.D. afspeelt. Dat is precies zeventien jaar na het vorige deel en zien we hoe Patroklos en zus Pyrrha het pad doorkruisen van de zwaarden Soul Calibur en Soul Edge. Deze zijn zoals de echte fans wel weten in een eeuwige strijd tussen goed en kwaad verwikkeld, en dat is ook waar het nu weer om draait. Ik zal je de details en spoilers besparen, want eerlijk gezegd is het verhaal een beetje warrig, Wat helemaal niet zo erg is aangezien deze singleplayer mode dat bestaat uit twintig gevechten meer een opwarmertje is voor wat gaat komen en je op een speelse manier de controls onder de knie kan krijgen, en tegelijk wat meer achtergrond van het verhaal leert kennen. Hier vielen me gelijk twee minpuntjes op. De eerste is de manier hoe het verhaal wordt gepresenteerd aan je. Dit gebeurt hoofdzakelijk door getekende kaartjes met een animestijl, waarbij een voice over zijn dialoog afsteekt, Dit kwam op mij een beetje goedkoop over, maar zoals ik al zei: de singleplayer is niet waar het bij Soulcalibur V om draait. Ander minpunt is de soms wisselende moeilijkheidsgraad, waarbij je de ene keer makkelijk langs een tegenstander komt, om vervolgens tegen een semi-eindbaas als Nightmare alle registers moet opentrekken om hem te verslaan. Maar voor wie dit teveel is, is de mogelijkheid om de moeilijkheid wat lager te zetten.

    Genoeg gebitch op de singleplayer, die je sowieso moet spelen om de Legendary Souls modus vrij te spelen. Want die biedt je behoorlijke tegenstand, omdat je dan op een hoger moeilijkheid tegen de CPU moet spelen. Waar draait het met Soulcalibur V dan wel om? Het matten in de off- en online modi. Want niks is leuker dan met een vriend of vriendin samen op de bank met deze game elkaar helemaal verrot te slaan. Dat is de kracht die de serie al sinds de jaren negentig draaiende houdt op de consoles en zelfs in de arcadehallen. Mocht je nu geen real life vrienden of vriendinnen hebben, dan kan je nog altijd online via het PlayStation Network of Xbox Live met andere mensen spelen. Nu zal je denken van daar maak ik geen schijn van kans omdat daar alle grote pro's de noobies zonder enige vorm van genade in Cobra Kai stijl afmaken. Deze gedachten heb je dan ook gedeeltelijk goed, want het is mogelijk om tegen betere en gerankte gamers dan jezelf te spelen, maar ook de optie om het op te nemen tegen mensen van jouw ranking en je eigen niveau.



    De reden dat deze review niet zoals bij de meeste sites op 31 januari live stond, is omdat ik de online modi, die ook die dag pas live ging, even goed uit wilde proberen. Wie mijn reviews van eerdere fighter games heeft gelezen, weet dat ik niet echt uitblink met dit genre. Maar ik speel voor me plezier en dat is het belangrijkste, want ja, ik kwam in de eerste uren al een aantal mensen tegen die me gelijk ook alle hoeken van het speelveld lieten zien en me zo nu en dan hier letterlijk uittrapte. Ik moet je wel zeggen dat ik totaal geen lag ben tegengekomen en alles zo soepel als een tiet speelde. Wat ons overigens brengt naar het volgende hoofdstuk van de review, namelijk de graphics.

    Want Soulcalibur V is grafisch een topper en slaat je visueel spreekwoordelijk toch wel even keihard in je snuffel. De actieve omgevingen die variëren van bossen, moerassen, pleinen (in mediterrane en gotische stijlen) tot aan een heuse boot, alles ziet er nog mooier dan mooi uit en er is altijd wel wat op de achtergrond dat beweegt of rondloopt. Maar vooral de karakters zelf zien er prachtig uit, want vergeet niet: de serie heeft een reputatie hoog te houden als het aankomt op prachtige vrouwelijke konten en stuiterende tieten. Als reviewer heb ik uiteraard hier zeer kritisch op gelet en ik kan je vertellen dat de vrouwelijke melkklieren sierlijk op en neer bouncen en dat is eigenlijk al een hoog cijfer op zich waard.

    Zoals je hierboven al gelezen hebt ziet het er goed uit en speelt het online als een malle. Maar dan weet je eigenlijk nog niet hoe de gameplay is, want deze is zeer goed. Of je nu net als ik iemand bent die met vrienden een uurtje gaat knokken en dan vervolgens wat anders doet of dat je een hardcore speler bent die de serie van binnen naar buiten kent, het speelt prima weg. Ben je een beginner, dan kan je uiteraard button bashen en het beste ervan hopen of toch nog even de moves uit je hoofd gaan leren in de trainings mode. Maar ben je gevorderd en je wilt spelen tegen andere gamers met een hoger niveau, dan komt er opeens een hoop tactiek en uitdaging kijken. Want Soulcalibur V kan behoorlijk diep op zijn vechtsysteem ingaan, daarvoor zijn er wat vernieuwing toegevoegd, namelijk een Critical Gauge-meter dat zich in gedeeltes vult tijdens het aanvallen en verdedigen en je vervolgens twee special moves tot je beschikking geeft. Deze kan je inzetten op het moment dat je het onderspit dreigt te delven en je in één keer je tegenstander tot moes kan beuken en de match kan breken of winnen. Zie het als de X-ray move uit Mortal Kombat of de Ultra Combos uit Street Fighter IV. Dus een grote uitdaging voor iedereen die de tijd neemt om zich te verdiepen in de gameplay, zoals ik al zei: je kan het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je wilt.



  • Conclusie

    Er valt zoveel te vertellen en te schrijven over Soulcalibur V, maar de echte liefhebbers van arcadestijl fighters en deze serie weten natuurlijk al dat dit een verplichte aankoop is. Want dan heb ik het niet eens over het XP-systeem gehad of over de extreem uitgebreide creation mode, waarbij je een eigen karakter kan bouwen, aanpassen en verkleden waardoor je fantasie je enige limitatie is. Maar ook Ezio Auditore da Firenze uit Assassin's Creed heeft een cameo in deze titel en deze speelt verdomd lekker weg. Want naast het nodig beuk- en trapwerk, kan je ook zijn blades of een kruisboog gebruiken om je tegenstander af te maken. Dan wilde ik ook nog even kwijt dat je de stemmen in Japans kan zetten, dat met dit soort games op één of andere manier bij mij toch altijd de voorkeur heeft.

    Dan zijn er de prachtige graphics met een lekkere snelle gameplay, die ook nog eens wordt ondersteund met een hele sterke multiplayer via het PlayStation Network of Xbox Live en je hebt een titel die zijn weerga niet kent. Het replaygehalte van Soulcalibur V is behoorlijk hoog, omdat er een hoop te doen valt en zeker voor de Trophy- en Achievement-hoertjes onder ons met teveel vrije tijd valt er aardig wat te behalen. De enige minpunten die ik ben tegengekomen is bijvoorbeeld het korte singleplayerverhaal of de herhalende dialogen na het winnen of verliezen van een match. Is dit erg? Nope, de rest maakt zoveel goed dat ik het allemaal vergeef (net als de schande van het vorige deel) en daarom geef ik de game dan ook een 95.
    Onze score 95

    Reageer

    Artikelinformatie

    Recente nieuwsberichten van Soulcalibur V Naar het profiel

    Laatste nieuws

    Naar het archief