Review: Street Fighter X Tekken

Geschreven door RDJ134 op 14 maart 2012 om 23:56 uur

Toen tijdens de E3 van 2010 Street Fighter X Tekken werd aangekondigd had ik toch wel even een behoorlijk WTF?-momentje. Want we hebben het hier wel even over de twee grootste fighter game franchises die er bestaan. Alleen spelen beide titels iets anders (Street Fighter is 2D en Tekken 3D) en is het natuurlijk de grote vraag of dit allemaal goed is samengekomen in één grote epische crossover game.



Capcom en Namco hebben natuurlijk een goed verhaal als excuus nodig om beide werelden bij elkaar te brengen. Deze komt in de vorm van een mysterieuze kubus die vanuit de ruimte inslaat op Antarctica en vechters uit alle hoeken en gaten van de wereld aantrekt. Dit komt omdat deze 'pandora' doos (niet te verwarren met die uit de Griekse mythologie) vechters ongekende krachten geeft. Je begrijpt wel dat hierdoor de strijd goed losbarst. Dit is eigenlijk waar het allemaal in de Arcade modus om draait en krijgen we na de gevechten cut scenes te zien die voor elk van de 38 karakters (de PlayStation 3 heeft er 43 door exclusieve cameo's zoals MegaMan en Pac-Man) anders is. Aangezien je ook als team kan spelen, zijn er daar ook nog eens andere endings te bekijken. Dus wat dat betreft ben je zeker wel even zoet voor je alles hebt gezien.

Maar net als met porno is het verhaal ondergeschikt aan de actie en is deze zelfs meer dan bevredigend te noemen. Want Capcom heeft niet alleen goed haar best gedaan om de fans van de twee franchises tevreden te houden, maar ook de bijbehorende communities die een behoorlijke fanatieke harcore aanhang hebben. Want zoals tegenwoordig de norm is, kan je een fighter game zo makkelijk en moeilijk maken als je zelf wilt. Wat uiteraard erg cool is, aangezien ik mezelf als een mainstream gelegenheidsvechter ziet. Ik houd van dit soort games, alleen heb ik de pech om er niet in uit te blinken. Dus mijn speelstijl is simpel, maar als je diep wilt spelen is dat mogelijk en daarin zou je bijna kunnen gaan spreken van een overkill.





De gameplay is heel erg lekker, want als je de laatste Street Fighter IV-versies hebt gespeeld weet je sowieso al wat je te wachten staat, maar dan nu met de nodige aanpassingen. Zo speel je nu in Tag Team (zoals de Tekken-spelers gewend zijn) en kan je dus met het beste van beide werelden spelen, want dat is waar het tenslotte om draait. De game heeft heel wat vernieuwingen gehad en daarom is het beter om eerst even de trainingsmodus te doorlopen om zo de nodige basic moves onder de knie te krijgen, want zo is er de Cross Gauge-meter die nu in drie segmenten is opgedeeld die allemaal naar omstandigheden kan worden ingezet. Het eerste streepje, genaamd de Cross Cancel, geeft je de mogelijk om een counteractie uit te voeren, maar het verstandigst is natuurlijk om voor de volle meter te gaan die je een Cross Arts geeft waarmee je een supercombo van je twee karakters kan unleashen op je tegenstander. Iets wat me een beetje deed denken aan de X-Ray move uit Mortal Kombat maar dan vele malen intenser, en wat uiteraard een match breaker kan betekenen.

Dit is slechts een kleine greep uit de vele mogelijkheden die de game te bieden heeft, want de combo's en juggles (het hoog houden van je tegenstander en deze non-stop te slaan en schoppen) zijn allemaal uit je controller of arcadestick te trekken, alleen moet je daar wel de nodige tijd en training in stoppen. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt en je het perfect weet uit te voeren, dan geeft dit uiteraard de nodige genoegdoening. Een andere nieuwe feature van de game is het veel gehypte Gem-systeem. Dit kan je zien als de perks van Call of Duty of Fallout. Er zijn in totaal meer dan 250 gems (waarvan je er drie aan je karakter kan toewijzen) die je kan verdienen of via DLC aanschaffen. Deze gems hebben allemaal hun eigenschappen, denk hierbij bijvoorbeeld aan: minder damage, automatisch blokken of juist veel sneller bewegen en vechten. Maar ook hier geldt dat elk voordeel ook zijn nadelen heeft, dus is het even puzzelen om uit te vinden welke gems het beste passen bij het je favoriete karakter. Maar de kans is wel groot dat spelers vroeg of laat een perfecte combo vinden die hen bijna onverslaanbaar zal maken. Maar Capcom luistert redelijk goed naar de achterban en zullen zeker in een geval van onbalans dit dicht patchen. Nu we het er toch over hebben, er is ook nog de Pandora mode die je kan gebruiken tijdens het spelen (als je nog 25% op je levensbalk hebt staan) en hiermee offer je het zwakste karakter op voor de tweede sterkere en word je voor enkele seconden bijna onverslaanbaar en kan dan ook tactisch worden ingezet om een achterstand in een match te keren. Zoals ik dus al eerder zei: de gameplaymogelijkheden zijn zo extreem diep uitgewerkt dat je bijna kan spreken van een eindeloze overkill. Wat uiteraard voor de puristen een grote uitdaging is en zal deze titel een behoorlijke houdbaarheid geven.



Wat natuurlijk opvalt aan Street Fighter X Tekken is de grafische pracht van de game, want wederom lijken de karakters op je scherm te zijn geschilderd en zijn ook de achtergronden zo prachtig en lijkt alles wel te bewegen. Persoonlijk had ik enkele favorieten, zoals een truckstop waar trucks die er uitzien als rijdende kerstbomen en ook echt aan komen rijden, de Jurrassic Park-achtige setting met een bewegende T-Rex. Maar de coolste voor mij was toch wel een achtergrond in een ijssetting waar je achter een hovercraft een mammoet ziet rennen. Het klinkt nogal erg vaag, maar als je het ziet snap je wel waarom het zo cool is.

De muziek is zoals je gewend bent een lekkere mix van opzwepende rock, pop en house muziek. Dit draagt zeker goed bij aan het typisch 'arcadesfeertje' van beide games. Maar in tegenstelling tot een arcadehal heeft Street Fighter X Tekken een zeer uitgebreide online modus, die mede dankzij de Street Fighter-netwerkcode verbazend goed blijkt te werken. Alle keren dat ik een genadeloos pak slaag kreeg, correctie, online speelde was dit bijna lagvrij. Tel hier nog eens de Battleblog, Replays en Elite Channel bij op en dit kan je tot de eind der tijden online blijven spelen.

Conclusie

Street Fighter X Tekken is een hele frisse en vooral verrassende titel geworden die de fans van beide franchises meer dan tevreden zal houden. Alleen is het voor de Tekken-spelers heel even wennen door de kleine aanpassingen die er zijn gedaan om werelden aan elkaar te koppelen. Maar deze game staat vooral door zijn extreem diepe gameplay die vooral de echte puristen die ook de twee honderd euro kostende arcadesticks in huis hebben te geven wat ze willen en dat is een hoog niveau. Voor de mainstream fighters die even een half uurtje met vrienden of vriendinnen willen vechten is dit ook een must buy, omdat het simpelweg dikke fun is.

Grafisch is de game weer net wat mooier dan Super Street Fighter IV, ik moet eerlijk zeggen dat het me wederom verbaasde hoe Capcom de lat met zijn engine wederom een stukje hoger heeft weten te leggen. Ook de online modus steekt prima in de elkaar en is een nieuw gevecht nooit langer dan enkele seconde van je verwijderd. Ik kan lang en kort lullen, maar hou je van fighter games al dan niet op hoog niveau, dan moet je deze titel gewoon in huis halen. Ik geef de game dan ook een 95.
Onze score 95

Reageer

Artikelinformatie

Recente nieuwsberichten van Street Fighter X Tekken Naar het profiel

Laatste nieuws

Naar het archief