Review: LEGO Harry Potter: Jaren 5-7

RDJ134 19 maart 2012 om 20:50 uur

Persoonlijk heb ik niet echt iets meer met LEGO, en al helemaal niet met Harry Potter. Want de eerste film vond ik al saai en na het tweede waarbij ik echt letterlijk in slaap viel haakte ik dan ook af. Maar het schijnt dat het dan pas goed begint te worden, en ik zal de filmserie dan ook later dit jaar als het volledig op Blu-ray is uitgekomen een tweede kans gaan geven. Maar we gaan het nu hebben over de video game LEGO Harry Potter Jaren 5-7.



Want deze volgt dan ook de laatste vier (deel 7 was opgedeeld in twee delen) films van ex-minister Balkenende... ik bedoel Harry Potter. Deze ziet dat Lord Voldemort steeds machtiger wordt en hij heeft bovendien Harry zijn ouders vermoord. Dus de onvermijdelijke confrontatie bouwt zich langzaam op naar een grote climax. Maar voor het zo ver is heb je nog een lange weg te gaan en is het een LEGO-titel die mikt op een jonger publiek. Dus zoals altijd kan je een hoop leuke humor gaan verwachten.

Wie al eens eerder een LEGO-game heeft gespeeld weet hoe leuk en vooral eenvoudig de gameplay ervan is. Daar is nu met de PlayStation Vita-versie ook geen verandering in gebracht, want waarom zou je een goed concept veranderen? Maar goed, waar het omdraait is dat je door levels heen loopt, wat dingen met je toverstaf sloopt en leuke maar soms ook verdomd moeilijke puzzels oplost en ondertussen de nodige dopjes/muntjes verzameld. Deze titel mag dan wel op een jonger publiek mikken, maar ik heb een paar keer echt me hersenen zitten kraken op de puzzels. Want je speelt namelijk niet alleen met Harry Potter, maar ook met zijn vriendjes als Ron en Hermelien die weer beiden hun eigen krachten en toverspreuken hebben. Want zo zat ik een kwartier vast in een sneeuw level waarbij ik maar niet snapte wat ik moest doen, maar wat blijkt: als ik naar Hermelien switchte ik een lief beestje kon oproepen die bepaalde items voor me opgraaft en ik de puzzelstukjes kon inleveren om weer verder te kunnen gaan. Dat geeft een hele leuke dimensie aan het samenwerken, want sommige puzzels zijn alleen op deze manier van denken op te lossen.





Het besturen van de karakters werkt letterlijk alleen maar goed met je analoge stick, knoppen en de back toetsen. Want ondanks dat je het touchscreen voor en achterpaneel kan gebruiken is dit niet lekker uitgewerkt. Zo kan je dus spreuken 'schieten' op voorwerpen en tegenstanders, dit doe je door een toets in te drukken en je doelwit aan te wijzen met je analoge stick of met de touch opties. Dit werkt met de stick prima, maar als je touch gebruikt is de besturing echt een ramp. Daarom heb ik daar dan ook verder geen gebruik meer van gemaakt. Ook is het mogelijke om via touchscreen spreuken te wisselen, wat ook niet lekker werkt en sneller gaat met de back toetsen. Dit zijn kleine minpuntjes die helaas niet lekker zijn uitgewerkt en omdat het zonder ook prima werkt zal ik hier niet meer verder over bitchen.

Dit houd niet in dat ik klaar ben met zeiken, want grafisch ziet de game er voor de PlayStation Vita prima uit, het sfeertje is lekker kleurig en duister tegelijk gehouden. Maar... ja ja daar is de maar, de tussenfilmpjes die de verhalen aan elkaar knopen zijn letterlijk nogal erg wazig. Sterker, het lijkt wel of deze een lagere resolutie dan de game zelf heeft. Ik had eerst het idee dat het een soort van mislukt 3D-effect was. Het geluid is prima, want vergeet niet dat de LEGO-mannetjes en -vrouwtjes niet kunnen praten (LEGO is niet echt hè) en een soort van eigen mompeltaaltje hebben. Wat overigens soms hele komische situaties opleverde, verder is de soms aanwezig muziek sfeervol te noemen.



Reageer