Review: Little Deviants

RDJ134 22 maart 2012 om 02:43 uur

Terwijl de meeste launch games van de PlayStation Vita ports waren van bestaande games, durfde Sony toch nog met een geheel nieuwe IP op de proppen te komen. Want Little Deviants is een nieuwe franchise die ons gelijk op een leuke en vooral speelse manier kennis laat maken met alle mogelijkheden die de nieuwe Sony-handheld te bieden heeft.

Het verhaal (zo ver die aanwezig is) van Little Deviants is als volgt: de vrolijke wezentjes hebben ruzie met de Botz die, zoals je wel doet vermoeden, robots zijn. Deze beschieten een ruimteschip vol met Deviants, die vervolgens crasht en jij als gamer niet meer toekijkt hoe deze verdomd lieve karaktertjes naar het leven worden gestaan door die wandelende koekblikken. Maar deze krijgen nu zelf ook versterking van zombies, omdat ze het zelf niet aan kunnen, de schijters. Dit flinterdunne verhaaltje is een mooi excuus voor ons om dertig erg leuke en vooral erg creatieve mini-games te kunnen spelen.

Zoals ik al bij de inleiding zei: Little Deviants maakt volledig gebruik van alle toeters en bellen die de PlayStation Vita je te bieden heeft. Zo zal je steeds een aantal nieuwe uitdagingen (vijf per wereld) krijgen die verspreid zijn over zes gebieden die je vanzelf vrijspeelt, als je tenminste goed je best ervoor doet. De locaties verschillen van een weiland tot aan een heuse stad, althans soort van. Maar goed, laten we het over de games hebben, want deze zijn echt fookin' leuk. Zo is er (er zijn verschillende soorten Deviants; vuur, ijs, radioactief et cetera) een oranje Deviant die de vorm van een balletje heeft en je door een level moet heen... ik zeg het maar hardop, want andere sites durven dit niet, 'vingeren', althans daar moest ik aan denken omdat je het achterste touchpaneel moet gebruiken en je het op de tast moet doen. Zo snel je een vinger achterlangs over het touchpaneel haalt zal deze je speelveld op het scherm omhoog drukken en de Deviant een bepaalde kant op rollen. De eerste keren dat je dit doet heb je echt zoiets van WTF, maar je zal even moeten wennen aan deze blindelingse gameplay en dan begint de uitdaging pas goed.

Nu we het toch over blindelings spelen hebben, er is nog een andere (eerlijk gezegd vond ik ze allemaal leuk) mini-game waarbij Botz in open ramen van een gebouw verschijnen en je deze er uit moet duwen, dit moet je zowel met het touchscreen aan de voor- als achterkant doen. Tik daarbij nog op de klokjes die af en toe verschijnen en je hebt meer tijd om nog meer van die wandelende lunchtrommels omlaag te kegelen. Waarna ze in mijn fantasie kermend in stukken dood neervallen tot de batterij de laatste stroom uit hun levenloze koude ogen trekt. Ja, ik heb een rare fantasie. Wat ik persoonlijk ook erg leuk vond was manier waarop handig gebruik word gemaakt van de camera en augmented reality. Want jouw omgeving wordt op het scherm getoond door je achterste camera, en zo vliegen er bijvoorbeeld Botz en Deviants door je woonkamer heen. De Botz (die ondanks hun nare streken toch nog een hoog aaibaarheidsgehalte hebben) ontvoeren onze geliefde Deviants en wij als gamer laten dat niet gebeuren en schieten hun vliegtuigjes uit de lucht. Omdat beide partijen letterlijk rondvliegen is het speelveld opeens 360 graden groot en draai je al heel snel als een malle om je heen. Je snapt dan ook wel dat dit geen game is om in het openbaarvervoer of op de wc te spelen.

De developer Big Bing Studios laat je als gamer met Little Deviants steeds de meest rare fratsen uithalen. Zo zal je gaan zingen of fluiten in de microfoon om zo objecten kapot te maken. Wanneer een Deviant uit een vliegtuig springt beweeg je hem letterlijk met je PlayStation Vita alle kanten op. Dikke fun die optimaal gebruikmaakt van alle mogelijkheden die je erg keke en toch wel dure handheld te bieden heeft. Zou je hierdoor eigenlijk kunnen spreken over een soort veredelde tech demo? Hmmm, nah, het is toch wel een heel erg leuke op zichzelf staande titel die je zeker vele uren bezig zal houden. Want je zal nu ondertussen wel denken van aaaah lieve leuke gekleurde cartoon karakters dit is een easy kindergame. Het is zoals vaker met games in het begin allemaal leuk en aardig en makkelijk, maar hoe verder je komt hoe moeilijker het gaat worden. Had je eerst nog enkele Botz, tegen het einde van de game aan wordt het complete chaos op je scherm en dus behoorlijk moeilijk om alles tot een goed einde te brengen.

Grafisch ziet Little Deviants er prima uit, want het heeft een hele leuke cartoon vibe waarbij karakters een hoog aaibaarheidsgehalte hebben en soms hele leuke koppies trekken. Ik heb hiermee mezelf een paar keer betrapt, omdat ik met een dikke grijns op mijn smoelwerk zat te spelen. De omgevingen zijn erg afwisselend een vooral voorzien van mooie felle en vooral strak heldere kleuren. Zo rolt je Deviant op het ene ogenblik nog over een groen grasveld en het volgende ogenblik sjees je tussen de wolken door. Ik moet ook eerlijk bekennen dat het allemaal prima werkte en ik geen noemenswaardige bugs of andere grafische glitches tegenkwam. Ook het geluid en de muziek is prima, zoals altijd speelde ik deze game met de headset of oordopjes. Ik kan je zeggen dat als je op die manier speelt het geluid toch wel perfect is.