Review: Eén maand PlayStation Vita

Geschreven door RDJ134 op 28 maart 2012 om 00:29 uur

Het is ondertussen alweer meer dan een maand geleden dat de PlayStation Vita op de markt is verschenen, en is het dus tijd om heel even terug te kijken naar de opties en de ondertussen verschenen gamereviews op Eigenwereld.nl. Want het meeste is ondertussen al gezegd in mijn eerdere artikel waar ik nog altijd 100% achter sta.

Zo heb ik in de afgelopen vier weken nog diverse dingen geleerd en gevonden die ik bij mijn eerste ronde heb gemist of over het hoofd heb gezien. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om meerder WiFi-profielen te gebruiken, handig voor bij je thuis, werk of op school et cetera. Dit is iets wat bij de meeste smartphones en tablets al heel gewoon is, maar persoonlijk had ik dit niet verwacht. Dat laat weer eens zien hoe cool de PlayStation Vita wel niet is. Een andere leuke optie die ik tegenkwam is dat je bij de meeste games (het moet wel door de developers ondersteund worden) door op de PS-button en Start tegelijk in te drukken je een schermafdruk kan maken. Wat leuk is om te showen aan vrienden en kennissen, of in mijn geval te gebruiken in gamereviews.

Verder heb ik ook het nodige moeten ontdekken, want zo wilde ik enkele demo's van de memory card verwijderen, alleen hoe was de grote vraag. Gelukkig tipte iemand me op Twitter hoe ik die kon verwijderen, door simpelweg je vinger te houden op het item dat je wilt verwijderen en dan een klein bolletje erbij aan raken en verwijderen te kiezen. Easy as that, alleen moet je het wel even weten te vinden, het zal ook wel in de handleiding staan alleen ben ik meer van het zelf op ontdekkingstocht gaan of te wel die heb ik nog nooit gelezen.

Verder heb ik nog diverse keren met Google Maps gespeeld, wat zonder enige noemenswaardige problemen prima werkte (ook hier was het even goed zoeken hoe je een route achteraf kon wissen) en doet wat je er van verwacht. Ik heb ondertussen ook gebruikgemaakt van de Twitter App die heel erg lekker werkt. Het typen van berichten op het virtuele keyboard gaat probleemloos. Nu dit zo goed werkt, vraag ik me af waarom we met de 3G-versie niet kunnen sms'en. Maar goed, laten we niet vergeten dat de PlayStation Vita zijn voornaamste taak is om te gamen, want door alle leuke features zou je dit bijna vergeten.

In totaal hebben Namco Bandai, Warner Bros., Capcom en Sony ons acht reviewtitels (WipeOut 2048 kreeg ik 'gratis' bij de Vita) gegeven. Andere uitgevers kwamen met het bekende smoesje van we hebben geen codes meer, of waren simpelweg te beroerd om antwoord te geven. Maar dat is allemaal niet erg, want de mensen die ons wel helpen zijn we extreem dankbaar. Van de games die ik reviewde heb ik weinige slechte titels gezien, maar opvallend was dat de games van Sony zelf de mooiste van allemaal zijn. Want WipeOut 2048 en Uncharted: Golden Abyss zijn toch wel de echte paradepaardjes en must buy's voor de PlayStation Vita. Voor wie het gemist heeft hieronder de lijst en de links naar mijn reviews van de afgelopen maand:

• Ridge Racer Vita
  • Ultimate Marvel vs Capcom 3
  • Touch My Katamari Vita
  • Shinobido 2: Revenge of Zen
  • F1 2011
  • Lego Harry Potter: Jaren 5-7
  • WipeOut 2048
  • Little Deviants
  • Uncharted: Golden Abyss

Na iets meer dan een maand tijd speel ik nog steeds graag op de PlayStation Vita en geniet ik met volle teugen van alle toeters en bellen. Want ook de Near-optie wordt goed gebruikt bij mij in de buurt. Zo kan ik niet alleen zien wie wat speelt, maar ook ben ik al diverse keren wat items voor games tegengekomen. Want als een spel het toelaat kan je bijvoorbeeld schatkisten (Rayman Origins) of ghosts (WipeOut 2048 en Ridge Racer) achterlaten op bepaalde plekken, die andere gamers weer kunnen oppakken. Dit staat nog een beetje in de kinderschoenen maar over het algemeen kan dit een verdomd leuke en vooral waardevolle toevoeging worden.

Het enige nadeel van de hele PlayStation Vita vind ik nog steeds één ding, namelijk de batterij. Deze gaat echt zo snel leeg, dat je iets meer dan vier uur kan spelen als je de WiFi- en de 3G-optie uitzet. Ook met de helderheid van je OLED scherm wat lager kan je er nog net wat meer sap uit persen. Maar goed, dat is een probleem die ook bij de PlayStation Portable en de Go al opspeelde.

Om een lang verhaal kort te houden: de PlayStation Vita behoort nog steeds tot mijn dagelijkse speelsessie en dat zal voorlopig ook nog wel zo blijven. Daarom blijf ik dan ook nog steeds achter het cijfer uit mijn review van een maand geleden staan, de 95.Eén maand PlayStation Vita
    Onze score 95