Review: Ridge Racer Unbounded

RDJ134 4 april 2012 om 21:09 uur

Ooit in een ver verleden verbaasde Namco vriend en vijand met de PlayStation launch titel Ridge Racer, die voor toendertijd ongekend mooi was. Deze had niet alleen een gabber muziektrack, maar tussen de laadtijden kon je ook nog even Galaga spelen. Daarna zijn er nog diverse delen in de serie verschenen, alleen was de één nog slechter dan de ander en had de franchise een flinke imagodeuk opgelopen. Maar nu ligt Ridge Racer Unbounded in de winkels die door Bugbear Entertainment is ontwikkeld en de grote vraag is nu of deze langlopende serie weer terug is of niet.

Ridge Racer Unbounded is een over de top arcaderacer dat zich afspeelt in de fictieve stad Shatter Bay, dat weer is opgedeeld in diverse wijken aka events die je moet uitracen. Het is simpel: je begint met één wijk die bestaat uit een aantal type races, zoals Domination (dit is wat je het meeste rijdt) of time trial, drifting et cetera. De bedoeling is dat je hier als eerste over de eindstreep scheurt met je gekozen bolide, maar zeker in het begin zal je blij mogen zijn als je op de elfde of twaalfde eindigt. Want deze titel heeft een kleine learning curve en maakt gebuikt van een bekend trucje. Je zal eerst moeten leren met je gekozen wagen om te gaan, omdat deze titel draait op het driften door bochten. Deze drifts vullen je power meter waarna je een boost kan gebruiken, deze laat je niet alleen harder rijden maar ook aangewezen shortcuts openen waar je letterlijk door de muren heen rijdt en waar je soms een klein voordeel mee kan behalen. De boost kan je ook als combo gebruiken door medeweggebruikers te fraggen aka uit te schakelen en bepaalde objecten onderweg te raken waardoor je de boosts aan elkaar linkt. Het klinkt allemaal moeilijker dan het eigenlijk is, want het is racen, beuken, shortcuts pakken en vooral proberen perfect door de bochten te driften.

Het 'trucje' waar ik het net over had is een oude bekende voor iedereen die wel eens Burnout of Split/Second heeft gespeeld. Want de eerste races zal je niet tot amper kunnen winnen en zal je wagens moeten unlocken. Om een volgende race van het event vrij te spelen moet je punten scoren en met je XP ranken om nieuwe bolides vrij te spelen. Vaak hebben de wagens die je in een later stadium unlockt een betere drifting of een betere handeling en als je dan naar de eerdere races teruggaat ben je in no time op de eerste plaats en rollen de punten binnen. Dus moet je eerst de nodige bloed, zweet en tranen investeren voor je ook echt goed gaat winnen, wat uiteraard de nodige uitdaging geeft. Het puntensysteem is ook simpel: je moet als eerste of bij de eerste drie eindigen wil de score om andere races vrij te spelen meetellen. Maar gelukkig openen na enkele races ook andere stadsdelen zich langzaam en kan je verspreid gaan racen voor de variatie. Wie trouwens denkt alleen maar straat racebakken te scheuren heeft het mis, want je zal zelfs met een truck politiewagens kapot moeten rijden en wie vindt dat nou niet leuk?

Ridge Racer Unbounded is een groot spektakel, want de tracks die je aandoet zijn allemaal stuk voor stuk kleine meesterwerkjes met haarscherpe bochten. Of je nu rijdt door de donkere en smerige achterbuurten vol met graffiti of op klaarlichte dag scheurt door de binnensteden vol grote wolkenkrabbers of snelwegen en tunnels, alles is simpelweg verdomd moeilijk en met één verkeerd ingeschatte bocht heb je verloren of draai je 360 graden in de rondte om te zien hoe het achterliggende verkeer je voorbij scheurt. Gelukkig is er de restart race optie, die je gelijk zonder laadtijden weer laat starten vanaf het begin. Dit is echt een ongelofelijk pluspunt, omdat veel racegames alles weer net zo vrolijk gaan inladen en je dan helemaal uit je concentratie kan zijn. Een ander cool pluspunt is dat je langs de weg informatie in grote letters op gebouwen kan zien, zoals hoeveel seconde je voor of achter ligt op je tegenstanders. Dit hebben we eerder bij Splinter Cell kunnen zien, die dit trucje weer had overgenomen van de tv-serie FRinge, die het ook weer genakt heeft uit de film Panic Room die dit introduceerde in 2002.

Een ander pluspunt (ligt er aan hoe je er tegenaan kijkt) is de AI van je tegenstanders; deze is behoorlijk pittig te noemen. Want een aantal keren werd ik gewoon simpelweg van de baan gereden door hen. Ze beuken je zo van de weg of, wat ik ook al eens meemaakte, vlak voor de finish even een tikje tegen je achterkant waardoor je ineens omgedraaid in de tegenovergestelde richting of een blind muur geparkeerd staat. Dit soort AI-agressie zie je nog maar bar weinig tegenwoordig, en ik ben stiekem toch wel erg blij dat deze in de game zit. Ook al heb ik diverse keren bijna de controller door de kamer gegooid en de nodige scheldwoorden eruit gemikt. Ik ben er niet trots op, maar het geeft wel aan hoe intens het er tijdens het racen aan toe kan gaan. Ook grafisch ziet Ridge Racer Unbounded er zeer goed uit en heb ik niks noemenswaardigs gezien waar ik op zou kunnen bitchen. Alle omgevingen en wagens hebben hun charme en is lekker gevarieerd. Het geluid van de wagens daarentegen is wat eentonig te noemen, zeker als je op volle snelheid rijdt. Maar de muziek daarentegen maakt dat minpuntje meer dan goed, want de soundtrack bestaat hoofdzakelijk uit house en dubstep muziek. Daarbij je moet denken aan Skrillex en The Crystal Method, want ik moet je eerlijk bekennen dat ik de andere artiesten amper tot niet ken, maar ik weet wel dat deze verdomd lekkere en opzwepende muziek maken.

Wie klaar is met de singleplayer (en daar ben je vele dagen mee zoet) kan zich gaan richten op de multiplayer die nogal erg uitgebreid is. Daar zou ik in principe weer een pagina vol over kunnen schrijven, maar ik hou het graag lekker kort en simpel. Uiteraard kan je met je maten of met anderen via Xbox Live of het PlayStation Network alle racemodi online rijden, maar het wordt pas interessanter als je de track editor gaat gebruiken. Want zoals je wel doorhebt, is het mogelijk om je eigen racetracks te gaan bouwen en online te zetten. Hoe fookin' cool is dat? Het enige nadeel is dat je de 'bouwstenen' voor deze track editor tijdens de singleplayer races vrijspeelt en dat is een reden te meer om de game volledig uit te spelen en zo de meest uitgebreide en volledige tracks te bouwen waardoor je jezelf kan gaan onderscheiden van de grote massa.

Daarnaast biedt Bugbear Entertainment je dagelijks drie verschillende online uitdagingen, die uitkomen om één uur, zes uur en vierentwintig uur. Op die manier zal de multiplayer modus altijd wel een uitdaging voor je hebben klaarstaan en als Ridge Racer Unbounded echt goed aanslaat bij het grote publiek, dan kan deze game nog maandenlang online gespeeld gaan worden. Ik twijfel er dan ook niet aan dat er nog de nodige DLC zal gaan verschijnen en daardoor heeft deze titel een behoorlijk hoge replaywaarde.