Review: Madagascar 3: The Video Game

RDJ134 25 juni 2012 om 17:45 uur

In het algemeen is het meer regel dan uitzondering wanneer een videogame gebaseerd is op een film ook vreselijk slecht is. Maar de Madagascar-spellen lijken hier tot de uitzonderingen te behoren, want twee eerdere delen lieten al zien dat deze (zeker voor de jongste gamers) verdomd leuk waren. Pasgeleden is Madagascar 3: Europe's Most Wanted in de Nederlandse bioscopen gaan draaien en kwam er uiteraard een gelijknamige videogame van uit, en van de Xbox 360-versie kan je hieronder mijn review lezen.

In alweer 2005 verscheen het eerste deel van Madagascar waarin we konden zien hoe vier prettig gestoorde beesten uit de dierentuin in New York ontsnapten, maar de show werd eigenlijk gestolen door een paar gestoorde pinguïns die hun uitbraak met militaire precisie plande. Uiteraard ging alles volledig mis en eindigde het hele gezelschap in Afrika (vandaar de titel). Hun doldwaze avonturen gingen in 2008 verder en konden we zien hoe Alex de leeuw, Marty de zebra, Gloria het nijlpaard en Melman de giraffe er alles aan deden om het warme continent te ontvluchten en probeerden terug te keren naar New York, waar ze hun oude luie leventje wilden oppakken. Je raadt het al: ook dit ging mis en nu met de derde film zitten ze vast in Europa en komen ze bij een circus terecht. Hoe dat gaat aflopen is nu in de bioscoop te zien en voor wie er geen genoeg van kan krijgen is er dus ook een gelijknamige videogame voor alle speelbare systemen op de markt.

Het eerste wat mij goed beviel toen ik de game opstartte was de keuze tussen de taal, want normaal gesproken kijken de meeste games naar je Xbox 360 instellingen en krijg ik in mijn geval dus een Nederlandse (vaak tenenkrommend) versie voor mijn neus. Maar gelukkig heb je hier een keuze uit zowel Engels als Nederlands. Na een zeer korte samenvatting van de vorige twee films mogen we dus met de bekende vier karakters aan de slag. Want wat is Madagascar 3: Europe's Most Wanted nou eigenlijk voor een game? Het is niet zoals veel mensen verwachten een pure minigames titel, dit is overigens wel een onderdeel, maar daar komen we zo op terug. Het is een 3D platformer met minigames. De bedoeling is om met circus van stad naar stad te reizen en daar een voorstelling te geven. Maar je moet voor het zover is eerst nog even de stad die je aandoet het nodige bij elkaar verzamelen. Denk hierbij aan vuurwerk, een gereedschapskist et cetera. Dit is waar het platformelement tot zijn recht komt. Je speelt steeds met twee van de vier karakters die allemaal hun specifieke eigenschappen hebben, Zo kan Alex de leeuw goed springen en brullen, Marty de zebra met zijn achterpoten kratten en muren wegtrappen enzovoort. Uiteraard liggen de spullen die je nodig hebt op de meest vreemde plekken en is het even goed kijken hoe je er komt en welk beest zijn eigenschap moet gebruiken, wat overigens allemaal netjes wordt aangegeven.

Hier zie je ook gelijk dat Madagascar 3: Europe's Most Wanted het beste tot zijn recht komt met twee spelers, want als je alleen speelt kan je wel wisselen tussen de dieren, want anders zit je met de AI opgescheept die met mijn ervaring bijvoorbeeld tegen een muur aan bleef lopen. Speel je met een tweede persoon (wat alleen offline kan) dan is het ook gelijk een heel stuk leuker. Maar goed, naast het verzamelen van de nodige spullen, zijn er ook nog zij missies als zoek tien paar schoenen voor het ongelofelijk gestoorde maki aapje Koning Julien. Daarnaast moet je ook posters voor promotie van het circus plakken door de stad en kan je ook nog de normale collectables vergaren. Daarnaast moet je uitkijken voor Captain Chantel DuBois en haar collega's die werken voor de Animal Control. Deze zijn zeer simpel te ontlopen door of een zonnebril op te doen of op een platform te klimmen. Wat dat betreft ben ik ook maar enkele keren opgepakt, want als je eenmaal doorhebt hoe je deze moet ontwijken, vormen ze ook geen direct gevaar meer.

Dus wat dat betreft ben je dus wel even bezig. Al deze opdrachten bouwen op naar een grand finale aka een optreden in het circus, en dat is waar deze titel gaat leunen op de minigames. Wat overigens niet erg is aangezien deze zeer leuk zijn. Sommige minigames houden in dat je mensen een kaartje moet laten kopen door een bepaalde knoppencombinatie te gebruiken of dat ze wat willen eten en je ze hier snel in moet voorzien. Dan vervolgens laat je de vier hoofdrolspelers hun optreden doen, denk hierbij aan Alex de leeuw die trapezewerk doet. Of Marty de zebra die uit een kanon wordt geschoten en je zoveel mogelijk ballonnen in zijn vlucht moet meepakken. Dit is dan ook een trucje dat je vijf keer mag herhalen voordat je de end credits over je scherm ziet rollen. Elke keer is het meuk zoeken die de pinguïns nodig hebben, dan de circus act en next. Nu klinkt dat voor de meeste gamers niet positief, maar dan vergeet je dat dit spel is gemaakt voor een jong publiek en die geven echt geen ene shit om herhaling. Als ze maar kunnen spelen met die leuke dieren die ze ook in de bioscoop hebben gezien. Ik weet zeker dat als je kinderen hebt, of kleine neefjes of nichtjes, je deze zeker uren stil kan krijgen met deze titel.

Ik moet eerlijk bekennen dat ondanks de prachtige felle en frisse kleuren, de game op het grafische vlak een beetje tegenvalt. Want anno 2012 kunnen we toch wel games gaan verwachten die er goed en next gen uit zien. Madagascar 3: Europe's Most Wanted stelt grafisch wat teleur en ziet er uit als een PlayStation 2- of eerste Xbox-titel met High Definition graphics. Het oogt helaas allemaal een beetje te vierkant en hoekig. Hierbij houd ik wel in mijn achterhoofd dat het een kiddie game is, maar dan nog had het allemaal wel net iets mooier gemogen want eigenlijk kunnen dit soort graphics niet meer. Het geluid daarentegen steekt prima in elkaar, de geluiden geven je het gevoel dat het zo hoort. Opvallend is hier overigens wel dat de stemmen van de Alex, Marty, Gloria en Melman niet door de acteurs Ben Stiller, Chris Rock, Jada Pinkett Smith en David Schwimmer zijn ingesproken, maar door andere stemacteurs. Ik moet je eerlijk zeggen dat deze zeer goed hun werk hebben gedaan want zelfs ik had het niet door, tot ik wat achtergrondinformatie over deze titel ging zoeken.