Review: Brave

Geschreven door RDJ134 op 13 juli 2012 om 19:11 uur

Pixar is een gevestigde naam in filmindustrie en geliefd bij vele fans over de hele wereld. Want al sinds de eerste Toy Story film uit 1995 weet deze studio, opgericht door de overleden Steve Jobs, ons te verrassen en te ontroeren met hun prachtige animaties en kleurrijke verhalen. 18 juni aanstaande gaat Brave in de Nederlandse bioscopen draaien en ik mocht deze film alvast met een handjevol collega's op een speciale persscreening bekijken

Brave vertelt het verhaal van de jonge Schotse prinses Merida, die een behoorlijk eigen willetje heeft en helemaal gek is van boogschieten. Haar vader Fergus (die ooit zijn been verloor in een gevecht met de beer Mor'du, en hier over blijft opscheppen) is een grote beul van een kerel die zijn dochter verwend en een oogje dichtknijpt bij haar opvoeding. Want moeder Elinor doet haar best om van deze wilde tiener een heuse prinses te maken, en dit heeft uiteraard een reden. Want Merida is ondertussen oud genoeg om volgens traditie te worden uitgehuwelijkt aan een zoon van één van de drie heersende clans. Dit is vanwege een legende over een prins die Schotland in zijn eentje wilde regeren als koning en hiermee de ondergang van zijn eigen koningsrijk veroorzaakte.

Als je de drie clans en zonen ziet, begrijp je wel waarom Merida niet wilt trouwen en haar verplichtingen na wilt komen. Maar als ze dit niet doet, zal er een oorlog uitbreken die wederom het koningkrijk zal verdelen. Dus moeten de drie prinsen strijden om haar hand in een wedstrijd naar keuze en dit wordt boogschieten wat ze dus geen van alle kunnen en besluit Merida om haar eigen hand te gaan strijden en zet hiermee zichzelf en haar familie voor schut en dat valt ook geheel verkeerd bij de clanleden. Haar moeder is woest en gooit Merida's boog die ze van Fergus als kind heeft gehad in het vuur, waarna Merida verscheurd van verdriet samen met haar paard het bos in vlucht. Daar is het ook waar ze een raar (lees: verdomd grappig) oud vrouwtje tegenkomt die iets met houtsnijden heeft en vooral benadrukt GEEN heks te zijn, maar dit natuurlijk wel is.

Merida weet een deal te sluiten, want ze wil haar moeder 'veranderen' om zo haar huwelijksplicht te ontlopen. De heks vervuld haar wens en deze heeft een nogal aparte bijwerking en om alles weer bij het oude te krijgen moet deze vloek binnen enkele dagen ongedaan worden gemaakt. Het klinkt allemaal vrij standaard, maar ik kan je garanderen dat Brave heel anders is dan de meeste standaard films in dit genre. Want Brave is simpelweg geen standaard film, sterker, het is een typisch Disney sprookje met de prachtige animaties van Pixar.

Brave is uiteraard 3D en ziet er echt verbluffend mooi uit, vooral de diepte van het bos en de Schotse hooglanden komen net als de kleuren prachtig naar voren. Maar vooral de haren van Merida zijn zo mooi gemaakt dat het net is of elk haartje apart beweegt. Ook de veren van vogels en de vacht van de beren zijn verbluffend gemaakt. Dan heb ik het niet eens over de mist en watereffecten. Daarom is dit dan ook een knap staaltje animatie, waarmee Pixar laat zien dat ze de beste in hun vak zijn. Ook op het geluid valt niks aan te merken, want dit is de eerste film die gebruikmaakt van het Dolby Atmos sound format, waarover de geluidstechnici van de film je in deze featurette meer vertellen. Maar het is vooral zo cool om de Schotse tongval te horen van de bijna geheel Engelse en Schotse voice cast. De Nederlandse versie heeft overigens de stemmen van Caro Lenssen (Merida), Renee Soutendijk (Elinor), zangeres Jenny Arean en Peter Tuinman (Fergus).

Pixar heeft met Brave wederom een erg mooie en vooral erg leuke film gemaakt. Want de humor is echt top notch en krijg je bijna om de paar seconde wel een leuke grap of situatie op je afgevuurd. Maar Merida's broertjes Harris, Hubert en Hamish zijn echt een geniale opvulling en lijken wel dezelfde streken als de pinguins uit Madagascar te hebben. Uiteraard zijn er ook geheel volgens Pixar-traditie easter eggs in de film verstopt, waarvan je de Pizza Planet Truck en Buzz Light Year alvast hier kan zien. Maar Pixar kennende zitten er nog velen meer in verstopt, of hebben we karakters uit aankomende projecten kunnen spotten. Nu we het toch over easter eggs hebben, één van de drie clans heeft als naam Macintosh en dat is een verwijzing de bekende Apple-computer.

Brave heeft me laten lachen, laten genieten en wist zelfs even een behoorlijk emotionele snaar te raken. Want ik had door de vele trailers een bepaald beeld gekregen van de film, maar deze weet door een leuke plottwist een hele andere (in mijn ogen zeer geslaagde) richting in te slaan. Daarom geef ik deze film dan ook een 95 en kan ik hem iedereen aanraden om in de bioscoop te gaan checken. Want de echte Pixar-kenners weten dan ook dat er een traditionele short film vooraf gaat aan de hoofdfilm. Deze keer is het La Luna die niet alleen heel grappig, maar ook erg schattig is.
Onze score 95