Review: Inversion

RDJ134 20 juli 2012 om 18:34 uur

Pas geleden bracht Namco Bandai de thrid person shooter Inversion uit, en deze stond al een tijdje op onze radar. Want een game waarbij zwaartekracht geen rol meer speelt is dan wel niet erg origineel, maar wel verdomd interessant te noemen. Alleen is de grote vraag of deze game alle verwachtingen wel waar kan maken.

Inversion begint lekker rustig in het fictieve Vanguard City, waar we kennismaken met de twee politieagenten Davis Russel en Leo Delgado. De eerst genoemde moet even naar huis toe, want zijn dochtertje Leila is jarig en wilt haar nog een cadeautje geven voordat ze naar bed moet. Tijdens de autorit naar huis heeft Leo het erover dat Davis een softie aan het worden is, maar dan vlak voordat ze hun eindbestemming bereiken breekt de pleuris goed los. Opeens zien we mensen in paniek, explosies en vooral grote vreemde kerels in bepantsering die schieten op alles wat beweegt. Davis en Leo twijfelen geen minuut en gaan gelijk de strijd aan met deze ongewone vijanden. Want wat nog vreemder is, is dat de zwaartekracht opeens raar begint te doen en Vanguard City letterlijk in stukken begint te vallen en te zweven.

Davis en Leo vechten zich een weg door diverse hordes vijanden, want Davis wil kosten wat het kost zijn familie beschermen tegen deze invasie die door de hele stad gaande is. Maar bij thuiskomst wacht hem een verschrikking, zijn vrouw is vermoord en zijn dochtertje is verdwenen. Want wat blijkt: deze vijanden die de naam Lutadore dragen, neemt mensen en kinderen gevangen om deze als slaven te gebruiken. Dus Davis zet alles op alles om zijn dochtertje te redden, en hiermee start een avontuur die je op normal toch wel een kleine tien uur bezig zal houden.

Het eerste wat je opvalt als je Inversion speelt is dat de makers grote fans van de Gears of War-franchise moeten zijn, want deze titel heeft er verdomd veel van weg. De besturing, gameplay en zelfs uiterlijke kenmerken. Denk hierbij aan de assault rifle uit Gears die een kettingzaag heeft en in Inversion een groot mes. Of de bekende roadie run, waarbij je gehurkt van dekking naar dekking rent. Dit is overigens niet zo heel erg aangezien er ook een hele hoop andere titels zijn die dit doen, maar niet zo opvallend als Inversion. Gears of War is overigens niet de enige titel waar elementen uit zijn geleend, want een beetje gamer herkent al snel diverse elementen uit Army of Two, Vanquish, Dark Void en Dead Space. Nu zal je zeggen Dead Space? Yep, want al snel tijdens het spelen veroveren Davis en Leo devices van de Lutadore waarmee je de zwaartekracht kan veranderen. Zitten je tegenstanders in dekking BAM! (geen vuurbal) en je vijanden zweven uit dekking, waarna je ze vol met lood of laserstralen kan pompen. Vergeet niet dat de Lutadore dit ook kunnen en je zeer goed moet opletten dat dit jou niet overkomt. Met deze 'low' power (die blauw is) kan je ook voorwerpen oppakken (zie mijn Dead Space-verwijzing) en naar tegenstanders gooien. Even voor het einde zal je spelen in een omgeving met lava en door daar in te schieten met je 'oppak' straal komt er een bal met lava omhoog zweven die je naar vijanden kan gooien. Die hierdoor schreeuwen en brandend aan hun einde komen natuurlijk.

Maar je kan deze low power ook omzetten naar high power (rood licht) en dit geeft je de mogelijkheid om je tegenstander tijdelijk onderuit te halen, of als je erg dichtbij bent, te doden met een energie blast. Dan is er nog de optie om deze high power kracht tijdelijk als een krachtschild om je heen te laten functioneren en dit heb je zeker later in de game met vele hordes aan vijanden en boss fights erg hard nodig. Verder kan de dekking van jou en de tegenstanders vaak kapot en word je soms tegelijk van meerdere kanten aangevallen waardoor je de nodige paranoia krijgt en de spanning van wat staat er op me te wachten om de volgende hoek. Maar soms is je hoek niet zoals je verwacht, want doordat de zwaartekracht helemaal naar de kloten is, zal je soms opeens op een zijkant van een gebouw of het plafond moeten vechten. Daar houdt het overigens niet op, want er komen levels voor waarbij je zwevend door ruimtes heen moet en daar krijg je al te maken met één van de vele minpunten in de game. Want ik ben zo vaak doodgegaan doordat Davis de verkeerde kant op ging.

Nu we toch bij het lijstje van minpunten zijn aangekomen, wat is er mis met Inversion? Want het speelt best lekker weg, en is zelfs op normal soms behoorlijk uitdagend en dwingt je goed na te denken over je te volgen strategie. Het eerste waar ik me dood aan irriteerde zijn de laadschermen die je continue om je oren krijgt. Kort gevecht en daar is cut scene, sterker, ik heb meegemaakt dat na het laden ik een stukje liep zonder enige actie en vervolgens weer een cut scene mocht aanschouwen. Pas over de helft in het spel worden dit er minder, en lijkt het wel of het speelveld wat groter en uitgebreider wordt. Ook het verhaal is niet echt boeiend te noemen en hierdoor kreeg ik niet echt een binding met de karakters zoals bij Gears of War. Maar waar ik me het meest aan stoorde was de AI van Leo die te pas en te onpas of voor me voeten liep of dood lag te gaan en ik zijn ass moest redden en als dank zelf een kogelregen mocht koppen. Maar gelukkig heeft Inversion een co-op mode en is het leuker om deze titel op die manier te spelen. Ik heb de game overigens helemaal alleen tot een einde mogen brengen, en dat is niet zonder enige godslastering gegaan.

Hoewel veel mensen het niet met mij eens zullen zijn, vind ik persoonlijk Inversion er verdomd slick uit zien. Het mag dan wel wat vierkant ogen soms, je tegenstanders zitten vol details. Ook je interactieve omgevingen spatten zonder enige framedrop uit elkaar. Aangezien de game een aantal hele vette omgevingen kent, zien deze er zeker tegen het einde aan verdomd goed en vooral gevarieerd uit. Verwacht geen extreme details zoals in bijvoorbeeld Max Payne 3, maar dit kan er zeker goed mee door. Het geluid is niet super te noemen, maar weet toch wel op een hele goede manier over te komen. Of dit nu gaat om het afvuren van een machinegeweer of een laserwapen, het klinkt in mijn oren allemaal overtuigend genoeg.