Review: Brave the Video Game

RDJ134 7 augustus 2012 om 18:17 uur

In het algemeen is het meer regel dan uitzondering dat een videogame dat gebaseerd is op een film, simpelweg heel erg slecht is. Dus dropte ik met amper tot geen verwachtingen Brave in mijn Xbox 360, en kan ik je vertellen dat Disney Interactive Studios mij behoorlijk heeft weten te verrassen. Hoe precies kan je lezen in mijn onderstaande review.

Zoals ik al in de intro schreef, is Brave the Video Game gebaseerd op de Walt Disney Pixar-film die nu met groot succes in de bioscopen draait en waarvan je mijn review hier kan lezen. Om een lang verhaal kort te houden: in Brave wordt de rebelse Schotse prinses Merida uitgehuwelijkt aan één van de drie oudste zoons van de drie clans die al eeuwen het Schotse koningrijk bij elkaar houden. Alleen is Merida eigenwijs en verzet zich tegen de wens van haar moeder Elinor om de bloedlijn voor te zetten en de vrede te bewaren. Wat ze dan doet is een domme fout maken door een heks om hulp te vragen en heeft haar spreuk een nogal 'aparte' bijwerking. Uiteraard ga ik dit niet spoilen, maar... als je deze game gaat spelen zal je meer over het verhaal van de film te weten komen. Dus kan je beter eerst naar de bioscoop gaan en daarna de game spelen.

Het verhaal begint even na een scène uit de film waarbij jij (lees Merida) de bossen van het koningrijk in rent en op zoek gaat naar de heks om de spreuk ongedaan te maken. Maar als je de film hebt gezien weet je dat dit niet zo makkelijk is. Want de beer Mor'du zijn duistere krachten zorgen er voor dat er rare dingen in het land gebeuren en dat jij hopelijk niet toe kan kijken met wat er gebeurd. Zoals je merkt volgt de game het verhaal van de film in grote lijnen, maar geeft hier ook weer zijn eigen draai aan om zo genoeg ruimte te bieden voor de gameplay. Wat eerlijk gezegd helemaal niet zo erg is, want hoeveel filmgames ken jij die zich wel 100% strak aan het verhaal houden?

Brave is een actie platformshooter en puzzel game die je speelt met een schuine third person view van bovenaf en zal zo nu en dan ook even overschakelen naar semi-side-scrolling. Wat opvalt is dat Brave meer een arcadetitel achtige feeling heeft, het is snel en intens en heeft tegelijk ook de nodige RPG-elementen. Want je avontuur begin je met een oefenzwaard en boog en langzaam vind je (als je goed zoekt tenminste) steeds betere wapens die veel sterker zijn dan wat je gebruikt. Het RPG-element bestaat uit upgrades die je kan kopen, maar daar heb je wel de nodige gouden munten voor nodig. Gelukkig liggen deze verstopt in bloemen, potten en vallen deze rijkelijk uit de lucht als je tegenstanders verslaat. De laatst genoemde laten overigens ook vaak health potions vallen die je uiteraard hard kan gebruiken. Maar even terug naar het RPG-element van de game; de krachten en moves die je kan kopen zorgen er voor dat je steeds krachtiger gaat worden en nieuwe moves tot je beschikking krijgt die je zeker in de latere levels hard nodig zal hebben. Want naast de normale tegenstanders sluit elke wereld die je aandoet af met één over meerdere grote eindbazen.

Naast je gewone krachten heeft je boog ook de nodige vuurkracht aan boord. Dit komt in de vorm van vier Amuletten, die elke hun eigen specialiteit hebben. Deze bestaan uit: Vuur, Wind, Aarde en IJs en deze gebruik je onder verschillende omstandigheden. Het klinkt allemaal waarschijnlijk ingewikkeld, maar in de praktijk is dit echt heel simpel. Zo zijn er bijvoorbeeld ijswolven, die je sneller verlaat met pijlen die vuur als eigenschap hebben, of juist alleen met windpijlen te verslaan zijn. Zo nu en dan (helemaal tegen het einde aan) gooien de makers een mix van tegenstanders op je af, die je dus sneller verslaat met de juiste elementen en je in een hectische strijd heel snel moet wisselen tussen je pijlen. Wat overigens slechts een tikje op de schouderknoppen is. Verder kan je ook je zwaard upgraden met de nodige powers, zoals dat als je springt en slaat je een schokgolf maakt met de eigenschap van een element. Dus is net als de besturing (lopen met de linker analoge stick en vuren met de rechter) zo knap gedaan en simpel gehouden dat ik er niks dan lof voor heb. Naast de muntjes zijn er ook nog andere collectables te vinden op geheime plekken, wat uiteraard de nodige uitdaging geeft.

Het eerste wat opviel aan Brave, was dat het er heel erg netjes uit ziet. De werelden (denk hierbij aan grotten, bossen, kastelen, moerassen, ijswerelden et cetera) zijn allemaal erg kleurig en redelijk vol van details. Over kleurig gesproken, de vier amuletten hebben allemaal hun eigen kleuren icoontje, maar tijdens het spelen zal het amulet dat is geselecteerd zijn eigen kleur rondom Merida uitstralen. Deze zijn groen, wit, rood en blauw wat vooral in de donkere levels pas echt goed naar voren komt, net als de vele dieptes die sommige levels hebben.

Maar niet alles is even goed uitgewerkt aan deze game. Zo heb ik diverse keren meegemaakt dat de framerate zonder enige (zelfs zonder vijanden op het beeld) reden opeens heel erg in kakte en er een duidelijke vertraging zichtbaar was. Dit lag niet aan de doorvoersnelheid van de dvd naar de Xbox 360, want zoals altijd installeer ik mijn games op de console zijn HDD. Het geluid is wat matig te noemen, alle wapens, muntjes en omgevingsgeluiden klinken wel goed, maar het is vooral de muziek die in herhaling speelt, die na verloop van tijd behoorlijk op de zenuwen gaat zitten, net als de opmerkingen je karakter steeds loopt te herhalen. Nu we het toch over het geluid hebben, de stemmen zijn in het Nederlands en dit is niet zelf te bepalen bij het opstarten van de game. Mocht dit net als bij mij een irritatiepunt zijn, dan is het verstandig om je console-instellingen op Engels te zetten.