Review: Quiz

Geschreven door RDJ134 op 04 september 2012 om 18:21 uur

Dick Maas bracht begin dit jaar de film Quiz uit en deze ligt sinds vorige week in de winkels op dvd en Blu-Ray. Wij mochten van de laatst genoemde een recensie-exemplaar ontvangen, want Dick Maas is voor Eigenwereld.nl een held, want deze man bracht ons: De familie Flodder, De Lift (1983) Amsterdamned (1988) en twee jaar geleden nog Sint die veel stof deed opwaaien door de poster. Maar met Quiz maakt Maas voor de verandering een uitstapje naar het thriller genre, uiteraard wel in zijn eigen stijl.

Quiz neemt ons mee naar de laatste werkdag van tv-presentator Leo Vandermolen (Barry Atsma), die stopt met zijn show 'Klaar voor Onder Water'. Hierin zit de partner van een stelletje in een doorzichtige plastic buis onderwater met ingehouden adem en moet zijn of haar wederhelft voor dat de tijd om is een aantal vragen goed beantwoorden. Uiteraard is Leo een arrogante zak wiens presentatiestijl het beste is te vergelijken met die van Robert ten Brink en voor de oudere lezers: Willem Ruis.

De reden dat Leo Vandermolen er mee stopt is dat zijn vrouw Sandra (Kim van Kooten) werk in Italiƫ heeft gevonden en ze het samen met hun dochter wat rustiger aan willen doen. Om dit nieuwe hoofdstuk in hun leven te vieren, zullen ze gaan dineren in Leo's favoriete Italiaanse restaurant La Bella Vita. Waar hij als eerste arriveert en vervolgens urenlang vergeefs zit te wachten op zijn familie die maar niet lijkt te komen. Dan schuift er opeens een vreemde man (geniale rol van Pierre Bokma) aan die eerst wat lijkt weg te hebben van een vervelende fan. Als het Vandermolen gaat vervelen slaat het gesprek om en laat 'de man' hem een foto zien waarop Leo's vrouw en kind vastgebonden met duct tape zijn te zien.

Nu is de grote vraag voor de hoofdrolspeler en de kijker: wie is deze kerel en wat wilt hij? Het is simpel: Leo moet tien vragen beantwoorden en als hij deze goed beantwoordt, dan laat 'de man' zijn familie niet verdrinken in de doorzichtige plastic buis die hij van de showset heeft gestolen. De vragen zijn geen normale standaard trivia, maar vragen die betrekking hebben op Vandermolen zijn persoonlijke leven en die van zijn familie. Deze power face off speelt zich bijna driekwart van de film af aan een tafeltje in het restaurant, waarbij de man steeds in meervoud praat en soms die van quizmaster op zich neemt. Dit ontaard in een psychologisch kat-en-muisspel dat opbouwt naar een verrassend einde waarbij Dick Maas enkele keren het publiek op het verkeerde pad probeert te zetten.

Tijdens mijn research over de film kwam ik er achter dat de Nederlandse filmpers niet echt lovend was over Quiz toen deze in de bioscopen ging draaien, wat ook gedeeltelijk terecht is. Maar laten we niet vergeten: dit is een Dick Maas-film en deze brengt ons al sinds de jaren tachtig pulpfilms waarvan enkele instant cultklassiekers zijn geworden en dat is niet vanwege Oscar-waardige acteerprestaties. Laten we beginnen met wat niet werkt en dat zijn de acteurs en actrices die geforceerd overkomen en ondermaats acteren. Want zowel Barry Atsma als Pierre Bokma kunnen stukken beter en vooral serieuzer acteren en daarnaast laat het script ook de nodige steken vallen en wie goed oplet kan al vrij snel doorhebben wie 'de man' is en wat zijn motivatie is.

Maar wat werkt er dan wel? Het verhaal en Pierre Bokma. Het idee dat je familie door een wildvreemde kerel is ontvoerd en je gedwongen bent om zijn vragenspelletje mee te spelen en je gokt met hun leven is echt fookin' insane te noemen. Vooral Bokma is echt geniaal in zijn rol en deze heeft goed naar Heath Ledger in zijn rol als The Joker uit The Dark Knight (2008) gekeken. Want deze hebben beiden grote overeenkomsten, om van ijskoude en meedogenloze ontvoerder over te schakelen naar een persoon die zo blij als een kind is met een lekker koud biertje en een gevulde paprika is het toppunt van waanzin. Verder zorgt Marc Oostra als restauranteigenaar Giuseppe voor de nodige komische situaties.

Aangezien we de Blu-Ray van de film reviewen hebben we uiteraard zeer goed gelet op de beeldkwaliteit, die overigens in 1080p echt prachtig is. Helemaal in het begin van de film rijdt Leo Vandermolen door de regen naar het restaurant in zijn Porsche en kan je de vallende waterdruppels bijna tellen. Samen met het DTS HD 5.1-geluid is dit een zeer geslaagde overgang van het witte doek naar de full HD-tv in de woonkamer. Wat minder is aan deze Blu-Ray, zijn de extra's. Het enige wat er naast de film nog op je staat te wachten is een teaser en een trailer van de film zelf en that's it. Ik had het persoonlijk erg leuk gevonden als er nog een making of op zou staan of andere extra's als bloopers.

Technische gegevens:

DVD
TAAL: Nederlands
AUDIO: Dolby Digital 5.1
BEELD: 2.35:1
SPEELDUUR: ca 78 minuten
GENRE: Thriller
REGIO: 2 (PAL)
KIJKWIJZER: 16 jaar, geweld, grof taalgebruik
EXTRA'S: Teaser / Trailer
Consumentenadviesprijs: 24,99

Blu-ray disc
TAAL: Nederlands
AUDIO: DTS HD 5.1
BEELD: 1080P HD 2.35:1
SPEELDUUR: ca 81 minuten
GENRE: Thriller
REGIO: 2 (PAL) -
EXTRA'S: Teaser / Trailer
Consumentenadviesprijs: 29,99

Dick Maas heeft met Quiz wederom een erg vermakelijke film gemaakt die een erg donkere en komische kant heeft. Het verhaal en de stand off tussen het slachtoffer en de slechterik wist me tot het einde te boeien, want als je er over nadenkt is het de grote vraag wie er nu eigenlijk de slechterik was. Zoals ik al eerder benadrukte, dit is een Dick Maas film en daarin moet je niet alles serieus nemen, want iets zegt me dat hij dit zelf ook niet doet en dat is juist het mooie aan zijn werk.

Zoals altijd is er ook de nodige zwarte humor, want de enkele scenes in de discotheek worden niet door het moment, maar door de typische jaren tachtig synthesizer muziek (die Dick Maas zelf maakt) gekenmerkt. Geheel volgens traditie krijgt ook de Politie weer een veeg uit de pan, zo worden die neer gezet als een stelletje machtsgeile arrogante mannetjes (met een hilarische mag ik uw identificatie zien?) die niet al te snugger en vooral trigger happy zijn. Dit zijn van die leuke dingen en kleine details die altijd in Maas zijn films terugkeren.

Ondanks dat Quiz op papier een goede film lijkt, komt het allemaal wat rommelig en zelfs amateuristisch over. Maar aan de andere kant is het verdomd grappig en creepy tegelijk. Tel hier een erg mooi beeld bij op en dan rest mij verder niks dan de film een 75 te geven.
Onze score 75