Review: Pro Evolution Soccer 2013

RDJ134 25 september 2012 om 02:32 uur

Net als de dood en de belasting, ontkom je niet aan de jaarlijks terugkerende strijd tussen FIFA van Electronic Arts en Pro Evolution Soccer van Konami. Een rivaliteit die overigens al bijna twintig jaar gaande is, en ook dit jaar weer plaatsvindt tussen beide partijen. Nu was Komani zo vriendelijk om ons te verrassen met een recensie-exemplaar van het nieuwste deel en was het tijd om weer eens ouderwets een footie game te spelen, want dat had ik al een behoorlijke tijd niet meer gedaan.

Net als het echte voetballen, is Pro Evolution Soccer (PES) simpel en gecompliceerd tegelijk, want deze game heeft een behoorlijke diepgang en een shitload aan opties voor je klaarstaan. Want wie PES in huis haalt, krijgt gelijk een shitload aan krachttermen als Player ID, Pro Active AI en meer om zijn oren geslingerd, en persoonlijk doet dat me meer aan tandpasta of schoonmaakmiddelen denken. Want de meeste mensen die voetbalgames spelen willen maar één ding en dat is de bal in het doel van de tegenstander schoppen.

Nu hangen mijn digitale voetbalschoenen alweer een behoorlijke tijd aan de wilgen en was de laatste voetbalgame die ik in huis haalde Pro Evolution Soccer 6 en ondertussen is er een hele hoop veranderd in de serie. Maar gelukkig word je gelijk al het trainingsmenu in geworpen om te leren hoe het toch wel zeer uitgebreide systeem werkt. Want hier word je bijgebracht om onder andere handmatig te passen en te schieten, want Konami gaat in de reclames plat op het gevoel van realisme dat deze titel moet brengen. Het is even wennen (zeker als je zoals ik al een behoorlijke tijd geen voetbalgame hebt gespeeld) aan de op het eerste gezicht complexe besturing, maar wanneer je hier de nodige tijd in steekt een hele diepgang kan ontdekken die vooral de ervaren spelers veel waar voor hun geld zal bieden.

Tijdens de eerste matches (en je kan kiezen uit de diverse leagues uit zo'n beetje alle landen waar deze sport populair is) merkte ik al snel dat de AI van de CPU zich goed manifesteerde op het speelveld, en dat deze zich ook echt continue aanpast aan jouw speelstijl. Wat uiteraard heel erg realistisch is. Iets wat je overigens niet kan zeggen over de teams. Want Konami heeft niet voor alle teams en clubs een licentie gehad of kunnen betalen. Want als je bijvoorbeeld met het Nederlands elftal (tegen de germanzz) gaat spelen kom je al snel van een koude kermis thuis. Waarom? Nou... de namen kloppen niet en zijn vervangen door zelf bedachte. Want zo heet Wesley Sneijder opeens Smeiger, maar het uiterlijk klopt dan weer wel. Dat is voor een gelegenheidsspeler als mij misschien een meh, maar als je diehard voetbalfan bent is dit toch wel een klap met een slappe lul in je gezicht.

Dat is overigens niet het enige minpuntje dat ik tegenkwam in de uren dat ik me vermaakte met deze titel. Want ook het commentaar zit er soms wat naast, dat je denkt uuuuh oké. Daarnaast is de sfeer wel leuk (hoewel je geen spreekkoren als En wie niet spingt, of let's go fuckin mental hoort zingen) maar voelt het wat kaal aan, net als de supporters op de tribunes. Ik snap wel dat ook de PlayStation 3 en de Xbox 360 tegen hun maximale limiet komen aan te zitten, maar ik zou graag wat meer leven op de tribunes willen zien. Daarmee bedoel ik niet een zooi dronken of doorgesnoven randdebielen die elkaar te lijf gaan. Maar vuurwerk, flares en grote vlaggen over het publiek omlaag et cetera.

Grafisch ziet Pro Evolution Soccer 2013 er heel erg goed uit, het begint al als je de game opstart dat prachtig en zeer uitgebreid is. Dit menu zou overigens ook niet misstaan bij een dvd of Blu-ray film. Maar ook de spelers op het veld zien er prachtig uit, de animaties zijn wat dat betreft erg goed gedaan en wie een beetje goed oplet kan makkelijk een favoriete voetballer aan zijn bewegingen herkennen. Ook op het geluid valt weinig aan te merken, behalve dat het commentaar godzijdank uit kan en van tijd tot tijd zelfs strontvervelend is. Sfeergeluid is zoals ik net al zei wat aan de matige kant; publiek juicht en doet wel gezellig mee. Hier merk je trouwens ook verschil tussen de leagues die je speelt. Speel je laag is het publiek wat minder actief en fanatiek dan bij bijvoorbeeld een Champions Leaugue. Maar voor de rest is het zeer acceptabel te noemen.

Uiteraard is er een online gedeelte aanwezig, waar je (in mijn geval pak slaag) een geslaagd potje kan spelen tegen mensen wereldwijd. Het duurt niet lang voordat je aan een match kan beginnen, en struikel je verder over de competities, cups, toernooien et cetera, dus hiermee kan je als fanatieke (om in de voetbalsfeer te blijven noem ik het Ultra) zoveel plezier en uitdaging vinden, dat je hier echt een jaar of langer mee bezig kan blijven. Daarnaast kan je uiteraard alles aanpassen aan je spelers, waarbij je zelfs je eigen gezicht kan inscannen via de PlayStation Eye (ik maak geen penisopmerking) en zo jezelf even een grote voetbalster wanen. Wat dat betreft heeft PES in het algemeen zoveel mogelijkheden dat je hier bijna van overkill kan gaan spreken, maar aan de andere kant waardeer ik wel dat het aanwezig is om zo iedereen van beginner tot pro tevreden te stellen.