Review: Men in Black 3

RDJ134 30 september 2012 om 16:01 uur

In 1997 kwam de sciencefiction actiekomedie Men in Black uit, met in de hoofdrol Hollywood-veteraan Tommy Lee Jones en de toen nog 'rookie' Will Smith die net een jaar daar voor door was gebroken met Independence Day waarin hij een alien in zijn gezicht sloeg met de legendarische woorden: Welcome to earth. Het duurde overigens tot 2002 voordat Men in Black II in de bioscopen verscheen en was vergeleken met het eerste deel behoorlijk mager te noemen en eigenlijk één groot CGI render feest. Ondertussen zijn we alweer tien jaar verder en kwam begin dit jaar Men in Black III uit en deze is pasgeleden op dvd en Blu-ray verschenen, en van de laatstgenoemde kregen wij een recensie-exemplaar.

Het verhaal van Men in Black III draait hoofdzakelijk om Agent K (Tommy Lee Jones) die in 1969 de alien Boris The Animal (Jemaine Clement) zijn plannen stopt en door het inschakelen van het Arcnet-schild voorkomt dat zijn soortgenoten een invasie op de aarde kunnen uitvoeren. Boris wordt gevangen gezet op de maan, maar ontsnapt veertig jaar na zijn arrestatie uit zijn gevangenis. Als een dag later Agent J (De frisse prins Will Smith) op zijn werk verschijnt en vraagt waar de altijd erg zure Agent K is, krijg hij te horen dat deze veertig jaar geleden door Boris is vermoord.

Wat dus blijkt, is dat Boris The Animal een device in handen heeft gekregen en terug in de tijd is gereisd om daar Agent K te vermoorden. Agent J twijfelt geen seconde en reist ook terug naar 1969 waar hij een jongere versie (Josh Brolin) van Agent K tegen het lijf loopt en deze probeert te overtuigen dat hij een agent uit de toekomst is en zijn leven gevaar loopt. Waarna ze beiden op pad gaan om Boris en de op handen zijnde buitenaardse invasie te stoppen.

Men in Black III is een waardig derde deel in de serie en Will Smith, die geen dag ouder lijkt te zijn, schittert samen met Tommy Lee Jones, die wel ouder wordt, en Josh Brolin in deze film. Vooral de laatstgenoemde acteur weet bijna eng perfect Tommy Lee Jones te imiteren. Maar opvallend is hoe de frisse prins met gemak deze film draagt en de chemie met de andere acteurs in stand weet te houden. Of je Will Smith nu wel of niet grappig vindt, deze man is een topacteur. Of hij nu de lolbroek uithangt of, zoals in I Am Legend, een extreem serieuze rol neerzet; hij weet het publiek te bespelen en de lachers op zijn hand te krijgen. Want in MiB III krijg je bijna non-stop vele grappen op je afgevuurd, die in het algemeen wel geslaagd zijn, maar ook (zeker in het eerste half uur) zo nu en dan de plank volledig mis slaan en je een meh-gevoel hebt om vervolgens even later je een breuk te lachen.

Wat MiB III ook zo sterk maakt, zijn de vele verwijzingen die je vooral ziet als Agent J in de jaren 60 is. Want kunstenaar Andy Warhole is zoals je wel kan verwachten een alien. Nu we het toch over aliens hebben: de bekende wormachtige bijdehante buitenaardse wezentjes die in de vorige delen prominent aanwezig waren zijn nu verbannen naar enkele minuten screentime. Wie overigens dacht van de pratende Mops-hond af te zijn heeft het mis, want wie heel scherp oplet zal zien dat deze tijdens de hele film op wat voor manier te zien is. Daarnaast is het ook briljant hoe Barry Sonnefeld de aliens uit de jaren zestig laat zien, want deze zien er uit zoals je ze toen in sciencefictionboeken, comics en tv-series als Star Trek zag. Wat dat betreft zit deze film meer dan goed in elkaar, sterker, met zijn iets meer dan anderhalf uur gaat het nergens vervelen. De acteurs doen het prima, geen overkill aan actie of CGI die door je strot geperst wordt. Het kijkt gewoon lekker weg en valt nergens stil. Daarom heb ik dan ook geen enkel minpunt om de film op af te rekenen.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals je van alle recente films wel verwacht, in 1080p Full HD dan ook een oogstreling, en dat is met DTS HD-geluid een hele ervaring. Dialogen komen goed naar voren en de bass pompt lekker door de woofer heen. Dus wat de ervaring betreft zit het dik in orde en dat geldt ook voor de vele uren aan bonusmateriaal die op de disc staat. Making-of's, bloopers (deze alleen al zijn een must see), geschiedenis van de Men in Black-films, videoclip van Pitbull, Spot the Alien-game et cetera. Meer dan genoeg waar voor je geld.

Technische gegevens DVD
Release: 2012
Beeld: AC3 - 1.85