Review: F1 2012

Geschreven door RDJ134 op 21 oktober 2012 om 18:06 uur

Voor alweer het derde jaar op rij brengt Codemasters een nieuwe F1-titel op de markt, want deze developer heeft de Formule 1-licentie in de pocket en belooft dan ook een zo authentiek mogelijke race-ervaring te brengen. Nu was de 2011-versie een goede vooruitgang op het deel uit 2010 en is de grote vraag of dit nieuw deel de nodige vernieuwing kan brengen. Want het is en blijft een racegame, waarbij je rondjes rijdt.

Om te beginnen staan er maar liefst twaalf teams met vierentwintig coureurs en twintig (dat is inclusief het nieuwe Amerikaanse circuit in Austin) banen voor je klaar. Tel daarbij nog eens een shitload aan modi (waarvan drie nieuwe, maar daar zo meer over) bij op en je hebt als F1-fan al reden genoeg om deze game in je console naar keuze te schuiven. Want hoe je het went of keert racegames zijn net als elk jaar terugkerende sporttitels een verbetering van het vorige deel, oftewel groter, mooier en uitgebreider.

De grootste vernieuwing van F1 2012 is de Young Driver test, wat eigenlijk een verkapte tutorial is. Want net als met de vorige delen kan je het racen zo makkelijk en moeilijk maken als je maar wilt. Dus als je alle technieken perfect onder de duim wilt krijgen, dan kan je hier leren hoe je het beste een bocht kan doorkomen, of wat KERS (Kinetic Energy Recovery System of in simpele woorden een boost) en DRS (Drag Reduction System, waarbij je de vleugel van je wagen kan verstellen en zo meer snelheid maken). Als je dit alles goed doet kan je nieuwe toevoegingen vrijspelen. Wat altijd weer heel erg welkom is.

Verder zijn alle bekende modi weer terug, zoals Time Trail, Time Attack, Career, One-Shot Qualifying, Season Challenge en een andere nieuwkomer Champion. Daarin neem je het als coureur op tegen zes F1-kampioenen. Dit zijn slechts enkele modi die ik hier opnoem, maar als je bekend bent met de franchise dan weet je dat Codemasters gewoon waar voor je geld geeft. Wat ook nieuw is, is Codemasters Racenet dat een shitload aan statistieken van je bijhoudt en je het laatste nieuws over F1 2012 kan vinden. Daarnaast kan je in de toekomst gaan meedoen aan unieke evenementen en als ik mijn research goed heb gedaan komt daar ook nog Twitter- en YouTube-ondersteuning aan.

Ik kan uiteraard nog wel een paar pagina's vol neuzelen over de vele gamemodi die deze game heeft, maar aan het einde van de rit is het simpel. Je racet voor een team en je moet als eerste over de finishlijn, niks meer en niks minder. Dus dan is de grote vraag: hoe speelt en rijdt deze game. Daarop kan ik je antwoorden: verdomd lekker. Want wederom kan je het jezelf zo makkelijk en moeilijk maken als je wilt. Ben je een mainstream racer zoals ik, dan houd je de hulpmiddelen aan; ben je een purist, dan zet je deze gewoon uit. Hierdoor spreekt Codemasters wederom een groot publiek aan die dezelfde game op hun eigen niveau en manier spelen. Verder voelt het allemaal wat gelikter en strakker aan. Wat uiteraard heel erg cool is.

Nu F1 2012 met de zeer uitgebreide gameplay dik in orde is, wil ook het oog en oor natuurlijk ook wat. Zo draait deze titel wederom op de door Codemasters in-house ontwikkelde EGO engine waar sinds vorig jaar uiteraard het nodige aan gesleuteld is. Want de game ziet er weer verdomd mooi uit en ook heeft het meer oog voor de kleinere details. De handschoenen zien er niet glad uit, ook het opspattende grind is prachtig om te zien. Iets minder is dat de omgevingen soms nogal 'plat' aan kunnen doen. Maar aan de andere kant: hoeveel mensen ken jij die in een racegame stil op de weg gaan staan om te genieten van de omgeving? Precies, niemand dus.

Het geluid is wederom van een zeer hoog niveau, want als je dit met een surround set speelt merk je dat Codemasters hier toch wel topwerk levert. De motoren klinken allemaal per wagen anders en je hoort duidelijk verschil per circuit. Rijd je over een open vlakte, dan zal je de brullende motoren horen verdwijnen, terwijl met de wat meer gesloten banen het geluid terugkaatst. Kleine details die je eigenlijk pas alleen goed kan horen als je gebruikmaakt van een goede surround set of een gespecialiseerd surround headset.

F1 2012 is er grotendeels in geslaagd zichzelf te verbeteren, want de lat was vorig jaar al een behoorlijk stuk hoger gelegd. Dit deel is daar ruimschoots (zoals het hoort) overheen gegaan. Het speelt wat lekkerder, het oogt strakker en tegelijk is het weer oud en vertrouwd. Je hebt alle bekende teams (Ferrari, Red Bull, McLaren et cetera) en zelfs een heel nieuw circuit tot je beschikking. Daarnaast heeft de game nog eens drie nieuwe en vooral erg uitgebreide gamemodi gehad, waardoor de echte Formule One-racers genoeg waar voor hun geld krijgen.

Het enige nadeel dat ik heb kunnen ontdekken is dat ondanks de toevoeging van het Codemasters Racenet, het online nog steeds helaas botsauto spelen is. Helaas zijn er nog altijd een hoop vervelende mensen die het leuk vinden om een serieuze racegame te vergallen door andere weggebruikers keihard te beuken. Ik hoop dan ook dat Codemasters hier in de toekomst wat aan gaat doen (bansysteem na klachten of zo), want op deze manier krijg je toch dat mensen de multiplayer met vreemden gaat vermijden. Heb je diverse vrienden met deze titel die niet zo kinderachtig zijn, dan is het verstandig om alleen met hen te spelen. Maar goed, om een simpel verhaal over racen kort te houden: F1 2012 krijgt van mij een 90.