Review: Assassin's Creed 3

Geschreven door Gtamen op 09 november 2012 om 02:49 uur

De afgelopen Assassin’s Creed-delen werden steeds beter en actievoller. Het verhaal rond Ezio werd steeds spannender en spannender. Nu een jaar later stappen we in de voeten van Connor, een indiaan uit een klein dorpje in de USA. Is dit deel weer beter dan de vorige?

Het verhaal gaat over Connor, een indiaan uit een klein dorpje in de USA. Het speelt zich af tijdens de Amerikaanse revolutie en dat maakt het heel interessant. De Engelsen en Fransen zijn duidelijk aanwezig in de steden en in de loop van de game komen er steeds meer echte Amerikanen. Je zou bijna denken dat je in Europa loopt. Aan het begin van de game word alles even uitgelegd in grote lijnen, wat fijn is voor als je even was vergeten wat er allemaal gebeurde of als je helemaal onbekend bent met Assassin’s Creed. Het verhaal komt langzaam op gang en is niet zo snel en actievol als de vorige delen. Het is jammer, maar niet erg want het verhaal maakt het allemaal goed. Het is veel meer gefocust op stealth en het echte assassin zijn. Of dat een goed ding is moet je zelf uitmaken, ik vond het in ieder geval tof, maar soms wat saai.

Het is een totaal nieuwe locatie wat behoorlijk cool is. Het probleem wat ik echter had was dat de map zo groot is en de fast travel optie nooit naar de main mission gaat waardoor je soms meer dan een kilometer aan het rennen bent naar je missie. De paarden helpen ook niet altijd, omdat ze niet heel snel zijn en niet echt een goede beweging hebben. Natuurlijk zijn we heel erg verwend met Red Dead Redemption, maar als dat na vijf delen nog steeds hetzelfde is, dan is dat een beetje jammer.

Een beweging die wél een enorm stuk verbeterd is, zijn de bewegingen van Connor. Klimmen, rennen, in bomen klimmen en allemaal van dat soort dingen is heel erg verbeterd en alles loopt vele malen soepeler. Het nieuwe ding waar je in kan klimmen zijn natuurlijk de bomen. De bomen omvatten een groot deel van de gameplay en het werkt behoorlijk goed. Wie bekend is met de voorgaande delen, zal het klimmen en klauteren als een natuurlijk instinct meteen weer kunnen oppakken.

De wereld is veel levendiger. Hiermee moet je denken aan als in Grand Theft Auto. Zo hebben mensen conversaties, er zijn veel meer interacties, de muziek is sterk verbeterd en past bij elke situatie en er zit een goede dosis humor in. Helaas komen er met grote werelden en veel opties de nodige glitches en bugs voor terug. Het is niet game breaking en het is merendeels terug te slaan op de paarden en wat andere schoonheidsfoutjes. Het stoorde niet, maar het blijft een klein beetje slordig.

De multiplayer is niet heel erg veel veranderd ten opzichte van de vorige delen en boeit mij persoonlijk niet heel erg. Het moet echt je ding zijn en dat is met dit deel niet anders. De meeste mensen die het spelen rennen rond over daken en spelen de multiplayer niet op de manier zoals het hoort en dat kan behoorlijk vervelend zijn, omdat het doel dan totaal word genegeerd. De nieuwe gamemode Wolfpack is echter wel tof, omdat je dan tegen AI speelt en niet tegen normale spelers. Het is een gamemode die je het beste kan spelen met vrienden, of in ieder geval mensen die weten wat ze aan het doen zijn.

Assassin’s Creed III is een hele toffe game die af en toe kansen laat liggen. De glitches en bugs zijn niet storend of game breaking, maar het is alleen een beetje slordig. Het verhaal is sterk en blijft de gehele tijd boeien. Het verhaal is niet voorspelbaar en zal je een paar keer een goed WTF?!-moment geven. De multiplayer laat kansen liggen en gaat gewoon door waar ze in de vorige delen mee bezig waren. Ondanks dat Assassin’s Creed III kansen laat liggen en een klein aantal schoonheidsfoutjes kent, is het toch een geweldige game. Daarom krijgt Assassin’s Creed III van mij een hele dikke 90.