Review: Street Fighter X Tekken Vita

RDJ134 13 november 2012 om 20:00 uur

Begin dit jaar verscheen de langverwachte crosssover Street Fighter X Tekken voor de PC, PlayStation 3 en de Xbox 360 en mijn review daarvan kan je hier op Eigenwereld.nl lezen. Nu is sinds kort de PlayStation Vita-versie beschikbaar en is de grote vraag natuurlijk of deze staande weet te houden tussen zijn grote broers.

Eerlijk is eerlijk: de PlayStation Vita heeft een chronisch gebrek aan goede games. Want er komt niet alleen bar weinig uit voor deze toch wel erg krachtige handheld, maar wat er uit komt zijn vaak ports van bestaande consoletitels. Street Fighter X Tekken Vita vormt hier dan ook geen uitzondering op, want alles wat de PlayStation 3 en de Xbox 360 je biedt zit ook in deze versie. Maar... heeft nog wel even de nodige extra's voor je in petto. Het verhaal van de game is nog steeds dat er op Antarctica een mysterieuze kubus neerstort die de doos van Pandora wordt genoemd. Deze heeft de eigenschap om iedereen die in de buurt komt vele malen krachtiger te maken dan dat ze al zijn. Dus je snapt wel dat de karakters uit Capcoms Street Fighter en Tekken van Namco Bandai hier op af komen als vliegen op een hoop stront. Het hele verhaal is natuurlijk een leuk excuus om te knokken met 55 van de aanwezige karakters.

Je leest het goed: de PlayStation Vita-versie heeft 55 karakters out of the box, en dat is echt batshit insane te noemen. Zeker als je bedenkt dat de Xbox 360-versie er 'slechts' 38 had en de PlayStation 3 het bij de launch moest doen met 43 en dus krijgen de Vita-bezitters er even twaalf karakters gratis en voor niks bij. Maar daar houdt het feest niet op, want je krijgt er ook nog eens 38 alternatieven pakjes bij. Dus voor de hardcore spelers is dit natuurlijk een instant nerd boner te noemen. Maar het spel valt en staat natuurlijk met de gameplay en besturing. Want een PlayStation Vita is natuurlijk geen PlayStation 3 of een Xbox 360 en heeft geen triggers maar wel een extra touchpad gimmick en aangezien je dankzij cross-play ook online tegen de PS3-bezitters van Street Fighter X Tekken kan spelen is het natuurlijk wel de vraag of je op deze manier wel een beetje eerlijke kans maakt.

Zo kan je op de normale manier met analoge sticks spelen, maar ook met het voor en achter touchpad van de Vita. Wat de eerste keren dat ik speelde niet helemaal lekker aanvoelde, maar pas na vele potjes en de trainings mode te hebben doorlopen wel degelijk een goede aanvulling is. Voor de Arcade mode is deze manier van besturen geen vereiste maar leuk om te gebruiken, en kies ik er in het algemeen voor om deze zo ver mogelijk op de normale manier te doorlopen. Maar online is het wel degelijk nodig om dit een beetje goed onder controle te hebben als je een PlayStation 3-speler (dit zie je overigens door een icoontje achter de gamertag) tegenover je krijgt. Dus wat dit betreft heb ik wat gemixte gevoelens met de besturing, want het is goed te doen maar aan de andere kant voelt het spelen met de analoge sticks wat meer vertrouwd aan. Maar ik kan je garanderen dat dit een kwestie van smaak is, en ik nou eenmaal van de oude school ben.

Ook het Gem-systeem is aanwezig in Street Fighter X Tekken Vita, en als je je daar eenmaal in gaat verdiepen de hele game een behoorlijke hardcore diepgang krijgt. Want om een lang verhaal kort te houden: deze gems kan je zien als perks die je voorzien van extra krachten in de vorm van betere aanvallen, verdediging of meer snelheid en als je je dan realiseert dat er ondertussen meer dan 250 gems in de game zitten, je heel wat te experimenteren hebt om zo je ultieme setup te maken en je tegenstanders alle virtuele hoeken van het speelveld te laten zien en met de meest brute combo's door de lucht te laten 'jugglen'. Tenzij diegene tegenover je deze game wat langer speelt dan vandaag, want deze kan door middel van een counter de rollen in een oogblink veranderen. Want ook hier geldt dat als je genoeg tijd er insteekt (en geloof me, fans van deze franchise zijn behoorlijk fanatiek) je een behoorlijk diepgang aan gameplay blootlegt. Maar meer daarover kan je vinden in mijn review van de Xbox 360-versie.

Nu kan ik je al vertellen dat de PlayStation Vita-versie van Street Fighter X Tekken zich qua gameplay staande kan houden met zijn consolebroers. Maar hoe zit het met de grafische kant van deze titel? Nu mag de Vita behoorlijk krachtig zijn en de meest prachtige graphics op je scherm toveren, het ziet er natuurlijk prachtig uit, maar heeft wel het nodige in moeten leveren. Zo zijn de achtergronden wel bewegende, maar niet zoveel als op de consoles. Daar tegenover staat wel dat het beeld prachtig van kleur is en alle karakters van Ryu tot zelfs Pac-Man vloeiend zonder enige framedrops over je beeld bewegen. Dat je daarvoor enkele mindere animaties op de achtergrond krijgt zal me dan ook verder aan me reet roesten, want gameplay gaat bij mij boven graphics. Het geluid van de game is overigens prefect te noemen. Uiteraard heb ik Street Fighter X Tekken met de headset op gespeeld en ook dit doet niet onder aan de consoleversies. De stemmen, geluidseffecten en de opzwepende muziek komen prima tot hun recht.