Review: Hitman: Absolution

Gtamen 25 november 2012 om 15:26 uur

Het is alweer een tijd geleden dat Hitman: Blood Money uitkwam. Nu een paar jaar later is Hitman: Absolution uitgekomen voor de PS3, Xbox 360 en PC. Na wekenlang van zeer toffe trailers en screens ga je je toch afvragen of deze game wel net zo tof is als alle trailers en screens beweren dat het is. Laten we onze koffers naar Chicago pakken en uitvinden hoe deze game is.

Jij bent Agent 47. Een kloon die gemaakt is door "The Agency" voor één ding alleen: mensen vermoorden. Hoe je het doet is jouw probleem, zolang je het maar doet. The Agency is een organisatie die afrekent met mensen door middel van contracten. Het zijn dus allemaal huurmoordenaren. The Agency is echter niet zo'n vrolijke plek en in harmonie als je zou denken. Mensen verraden elkaar en doen niet wat ze moeten doen. Daar begint Hitman: Absolution.

Je game begint waar Blood Money eindigde. Diana heeft je verraden en moet dus dood. Echter is Diana een hele goede vriendin van Agent 47 en heeft heel veel gedaan voor hem in de vorige Hitman-delen. Wees niet getreurd als je de vorige delen niet heb gespeeld. Persoonlijk is dit mijn eerste Hitman, na het aanraden van de grootste Hitman-fan die ik ken, en heb geen informatie nodig gehad van de vorige delen, want de game heeft een totaal nieuwe verhaallijn die niet zoveel te maken heeft met de vorige delen. Natuurlijk zal er voor de echte Hitman-fan een aantal dingen duidelijker zijn dan het normale volk die nog nooit een Hitman heeft gespeeld. Het verhaal is awesome en totaal onvoorspelbaar. Deze game laat je zo vaak achter je oor krabben en zeggen "Oké, deze zag ik dus echt niet aankomen" dat dit bijna niet gezond te noemen is. Het verhaal blijft boeiend en het is zelf zo erg boeiend dat ik mezelf betrapte om het feit dat ik niet kon wachten op de volgende cutscene.

Naast dat het verhaal geweldig is zijn er genoeg dingen die ook heel tof zijn. Eén van de toffe dingen aan Hitman zijn altijd al de conversaties geweest tussen de bewakers en mensen die je moet ontwijken om bij je punt van bestemming te komen. Deze conversaties zijn grappig en heel tof gedaan. De voice acting van de bewaker, hoofdrolspelers en normaal volk dat over straat loopt enzovoort zijn briljant gedaan en geeft een echte meerwaarde aan de game.

Hitman: Absolution is zeker geen makkelijke game. Zelfs op Normal kan je een pittige tegenstand verwachten, want de AI is zeker weten niet dom en ook weer niet heel erg slim. Het is zeer goed in balans. Nu ben ik zelf een onervaren stealth speler, laat staan Hitman-speler, dus dat kan aan mij liggen en het zal uiteraard voor de doorgewinterde Hitman-speler geen probleem moeten zijn. Als je moet vertrouwen op het coversysteem moet je je vooral geen zorgen maken, want dat speelt goed, net als de rest van de controls.

Hitman: Absolution laat je voelen als de ultieme badass. Agent 47 laat niet met zich sollen en krijgt alles wat hij wilt, met of zonder geweld. De beste manier om deze game te spelen is natuurlijk zoals het hoort, zonder dat iemand je ziet of hoort en zonder kleerscheuren. Het is een heel machtig gevoel als je de AI te slim af ben geweest en zonder problemen de missie hebt gehaald. Ben je meer een persoon van chaos en vernietiging? Geen probleem, maar je zal het wel voelen. Als je alle bewakers of vijanden op je af krijgt ben je wel even bezig voordat je door kan gaan met het verhaal. De game houdt niet van rambo's en zal je punten in mindering geven als je iedereen hebt afgeslacht. Het is mij gelukt om een missie te voltooien met minpunten. Trots ben ik er niet op, maar het laat je wel zien dat rambo's worden afgestraft.

Een nieuw ding in de Hitman-franchise is de Contracts game mode. In deze game mode kan je je eigen missies maken en die van andere mensen spelen. Dit werkt behoorlijk goed en de mogelijkheden zijn uiteenlopend van het vermoorden van één persoon tot meerdere. Je kan kiezen of je eerst verkleed als een kippetje of politieagent en daarna de slager vermoord of de bakker of allebei. Let wel op, deze modus is gelukkig asshole-proof. Je moet het zelf kunnen voordat je het contract online mag zetten. Op het moment van het schrijven van deze review, de dag van release, zijn er nog niet heel veel contracts beschikbaar, enkel diegene die IO Interactive voor je heeft gemaakt die je tijdens je singleplayer avontuur kan aanzetten als je op Start drukt terwijl je bezig bent met je missie in singleplayer. Dit is heel tof gedaan en voegt zeker wat toe aan de game.