Review: F1 Race Stars

Geschreven door RDJ134 op 26 november 2012 om 19:49 uur

Codemasters staat bekend om haar realistische racegames, waar sinds jaar en dag de F1-serie het paradepaardje is. Daarom hadden veel mensen net als wij van Eigenwereld.nl een hoog WTF? toen deze ontwikkelaar enkele maanden geleden F1 Race Stars aankondigde. Want dit is een ouderwetse old skool fun kart racetitel dat zich staande moet zien te houden tussen Sonic & SEGA All-Star Racing Transformed en LittleBigPlanet Karting die recent uitkwamen.

Dit zijn van die typische fun racers die je samen met je vrienden of vriendin op de bank gaat zitten spelen, omdat het gewoon... fun is. Daarom is het simpel en moeilijk tegelijk om F1 Race Stars te reviewen, want ik speel dit soort games al sinds de jaren negentig en in al die tijd is er weinig veranderd aan de formule. Wat ook niet nodig is, want je rijdt van punt A naar punt B en onderweg rijd je over boost strips en schakel je tegenstanders uit met het wapentuig dat op je pad verschijnt. Maar Codemasters mag dan wel vasthouden aan deze blauwdruk, ze geven er zoals de titel je al doet vermoeden hun eigen F1-draai aan.

Ten eerste wordt er gebruikgemaakt van twaalf teams en vierentwintig karakters, waarvan er twee teams fictief zijn en deze zelfs twee vrouwelijke coureurs heeft. Maar de grootste sales point voor F1 Race Stars zijn natuurlijk de echte Formule 1-coureurs als Michael Schumacher (met cartoonish grote neus), Fernando Alonso (met groteske wenkbrauwen), Sebastian Vettel, Lewis Hammilton et cetera. Alle karakters zijn lekker overdreven waarbij uiterlijke kenmerken worden aangedikt, want volgens fun racer traditie zijn de hoofden wat groter dan hun lichaam en is het een dikke knipoog waarbij zelfs de meest grote grumpy bear even een glimlach op zijn gezicht zal krijgen. Maar als je de Xbox 360-versie koopt (waar dit review op gebaseerd is) dan heb je ook de mogelijkheid om je Xbox Avatar als coureur te gebruiken, wat natuurlijk een heel erg leuke extra is.

Maar daar houdt de F1-draai natuurlijk niet op, want de bekende regels uit de serieuze games en de echte sport gaan ook een soort van op in deze titel. Want tijdens het racen mag je net als in het echt niet botsen en ook niet over het gras rijden, want dat vertraagt niet alleen, maar kost je ook nog de nodige tijd. Nu we het toch over het racen zelf hebben, je krijgt elf circuits out of the box tot je beschikking. Deze lijken wel uit een interactieve tekenfilm te zijn gekomen, want het is groteske, wat vierkant (in een goede manier) en vooral erg lang. Sterker, bij diverse reviews uit het binnen- en buitenland wordt er gebitched dat de tracks waar je over rijdt te lang zijn... je leest het goed: mensen zeiken dat de banen te lang zijn.

Persoonlijk deel ik die mening niet, want het is fun en dat wil je niet na anderhalve minuut opgeven, de power-ups die je tegenkomt zijn gevarieerd (kauwgumballen of confetti op je beeld waardoor je niks ziet) en ook de omgevingen zijn gewoon briljant en zo over de top (ook de muziek per land) gemaakt dat het mij niet verveelde. Sterker, ik speel al eeuwen kartgames en had nou niet tijdens het spelen het gevoel dat ik te lang bezig was. De besturing was standaard wat aan de brakke kant, maar na een paar aanpassingen scheurde ik als een malle over de banen heen. Maar het leuke is dat tijdens het racen (al dan niet online, wat overigens prima werkt) je wagen beschadigd kan worden door je tegenstanders en je dus een pitstop moet inrijden, want anders is je wagen te traag of valt uit elkaar.

Grafisch is het niet verkeerd. Het is wel wat 'glad en vierkant', maar vooral zoals het hoort met games uit dit genre zijn de kleuren lekker fel. Hoewel er ook donkere banen in zitten waarbij het zelfs regende, en dat is een kenmerk uit de F1-titel van zijn grote broers. Ook het geluid is dik in orde en valt niks over te zeggen dan dat het goed klinkt en vooral heel erg vrolijk is.

F1 Race Stars is een verdomd leuke game die je diverse singleplayer en online modi te bieden heeft, maar net als elke andere fun racer die je te lang speelt, wordt het na een tijdje behoorlijk eentonig. Maar dat mag de pret niet drukken, omdat je dit samen met vrienden of een vriendin even snel voor een half uurtje oppakt, en je kind of kleine broertje/zusje uren zoet mee kan houden.

Persoonlijk heb ik me heel erg vermaakt met deze racer die hopelijk een hele nieuwe start van een frisse franchise is. Want laten we eerlijk zijn: Codemasters steekt met deze titel haar nek behoorlijk uit en is het slagen of falen, en persoonlijk hoop ik echt dat dit een terugkerend iets gaat worden. Die uiteraard wat verbetering mag krijgen, zoals meer gamemodi, want de huidige zijn nogal aan de schrale kant. Daarnaast klinken elf circuits veel, maar wat meer (wat gaat komen met DLC die volgens mijn informatie GRATIS!! zal zijn) had zeker het spreekwoordelijke kersje op de taart geweest. Als ik alles overweeg is F1 Race Stars een verdomd leuke game die zijn eerste stapjes zet in een redelijk druk genre, en daardoor wat in moet leveren op de gevestigde orde. Maar deze titel krijgt van mij als eindcijfer een 85.
Onze score 85