Review: Crank: High Voltage

RDJ134 17 januari 2013 om 21:11 uur

In 2006 verscheen Crank, een achtbaanrit van actie met in de hoofdrol Jason Statham wiens films altijd heerlijk weg kijken. De film was een groot succes en een vervolg onvermijdelijk en deze kwam dan ook drie jaar later uit onder de naam Crank: High Voltage en daarvan kan je de review hieronder lezen.

Crank: High Voltage pakt gelijk de draad op waar het vorige deel eindigde, en dat is een mooie gelegenheid om even terug te kijken naar wat er allemaal vooraf ging. Huurmoordenaar Chev Chelios (Jason Statham) werd op een ochtend wakker om te ontdekken dat hij een Beijing Cocktail van zijn voormalige Yakuza-werkgever had gehad. Dit is een mix van gif waarbij zijn hart binnen een uur zou stoppen. Maar adrenaline vertraagde het gif en moest Chelios er van alles aan doen om dit hoog te houden, wat erg komische situaties opleverde. Daarnaast moest hij ook nog op zoek naar de daders en een tegengif. Waarbij de climax van de film was dat Chelios op het einde tijdens een gevecht uit een helikopter naar beneden viel op straat en je langzaam aan zijn hart hoorde wegkloppen.

Maar dan begint Crank: High Voltage en daarin zien we hoe hij door een groep Chinezen letterlijk van de straat wordt geschept en meegenomen naar een illegaal ziekenhuis in een loods waar zijn echte hart met een kunstmatige wordt vervangen die ook nog eens aan een externe batterij met een uur aan stroom vast zit. Deze Chinezen zijn niet de types die de je bij SBS Smaakpolitie ziet, maar handelaren in organen en die ook nog eens Chevios zijn hart hebben verkocht. Natuurlijk ontsnapt hij en gaat hij op zoek naar zijn hart, die nu in het bezit is van de Chinese crimineel Johnny Vang. Wat volgt is eigenlijk dezelfde volume als het eerste deel, alleen moet Statham nu zijn beschadigde batterij voorzien van stroom in plaats van zijn adrenaline op te pompen. Ook dit levert weer prachtige situaties op, waarbij het opschurken tegen een bejaarde, opladen met startkabels via tong en tepels en seks met zijn vriendin voor een groot publiek op de paardenracebaan toch wel de meest leuke zijn. Voor de rest is het wederom een over de top achtbaanrit van actie en achtervolgingen. Daarnaast komen er ook een hoop bekenden uit de originele film voorbij wat een feest van herkenning voor de fans is.

Regisseur Mark Neveldine heeft met Crank: High Voltage zijn best gedaan om het eerste deel te overtreffen en is daar helaas gedeeltelijk in geslaagd. Want het gaat nu echt totaal over de top heen en krijgen we meer actie en tieten dan ooit te zien. Maar hoe je het ook went of keert; het is een herhalingsoefening met een overkill aan special effecten. Maar dat neemt niet weg dat het verdomd lekker wegkijkt, en dat doet het zeer goed in full HD.

Want deze review is gebaseerd op de Blu-ray die Sony Home Entertainment mij toestuurde en deze knalt dan ook hard van je scherm af. Het 1080p-beeld is strak en heeft een redelijk goede diepte, maar blinkt vooral uit met zijn kleuren waar Neveldine mee loopt te spelen. Zo is het beeld het ene ogenblik redelijk grijs en kleurloos om vervolgens over te gaan in een gele en soms blauwachtige gloed. Daarnaast is er naast professionele camera's voor de ruwere beelden gekozen voor de Canon XH-A1- en de Canon HF10-camera's, wat soms unieke en vooral grauwe plaatjes oplevert. Ook het geluid (DTS-HD MA 7.1) is heel erg lekker; de muziek pompt goed door de woofer en dat geldt ook voor de shootouts en de explosies. Naast de film zelf zijn er ook de nodige extra's op het schijfje te vinden, namelijk:

• Audiocommentaar met schrijvers/regisseur Mark Neveldine en Brian Taylor.
  • Crank'd Out: Picture in Picture commentaries.
  • Documentaires: Making of, Crank 2 Take 2.