Review: World Invasion: Battle Los Angeles

Geschreven door RDJ134 op 22 januari 2013 om 23:18 uur

Twee jaar geleden verscheen de sciencefiction actiefilm World Invasion: Battle Los Angeles, die door de pers behoorlijk slecht werd ontvangen. Maar door veel geeks, nerdettes en het grote publiek juist weer zeer werd gewaardeerd. Nu is deze samen met negentien andere 'end of the world'-films opnieuw door Sony Home Entertainment uitgebracht en aan de hand daarvan is de onderstaande review geschreven.

In World Invasion: Battle Los Angeles zien we hoe er in rap tempo een groep meteoren op de aarde afkomen en dat deze vervolgens inslaan bij diverse wereldsteden en voor de kust van Los Angeles. Alleen zijn dit geen meteoren, maar buitenaardse wezens die onze planeet willen overnemen voor hun eigen agenda. Het enige wat tussen de burgers van Los Angeles en de aliens staat is het US Marine Corps en zoals je weet zijn dat bad motherfuckers die HOOAH roepen en alles kapot schieten wat ze op hun weg tegenkomen. Het verhaal is eerlijk gezegd flinterdun en zit vol met stereotype soldaten die te maken hebben met de standaard cliches. Zo is er een soldaat die gebukt gaat onder posttraumatische stress, een soldaat wiens broer is gesneuveld en een ander heeft een zwangere vriendin en vecht dus niet alleen voor de toekomst van de mensheid maar ook voor die van zijn ongeboren kind.

Maar waar het in deze popcorn blockbuster om draait is natuurlijk de keiharde actie en special effects en daar is gelukkig geen gebrek aan. Want deze film is eigenlijk een soort van Black Hawk Down (2001) maar dan met buitenaardse wezens in plaats van Somalische milities. De soldaten moeten een groep burgers veiligstellen en beschermen, wat natuurlijk niet volgens plan gaat. Vervolgens zien we hoe deze close combat in een stedelijke omgeving bewegen en vechten. Dat wordt echt lekker rauw en schuddend in beeld gebracht, waardoor je soms het idee hebt dat je zelf tussen de soldaten aan het meerennen bent, wat erg nice is.

Jonathan Liebesman (Wrath of the Titans, The Texas Chainsaw Massacre: The New Beginning) heeft met World Invasion: Battle Los Angeles een film neergezet die je prachtig vindt of waar je simpelweg een bloedhekel aan hebt. De cast bestaat uit een hoop bekende namen en gezichten, zoals Michelle Rodriguez (Avatar, Resident Evil, Fast and Furious), Aaron Eckhart (The Dark Knight) en Ne-Yo, die de film niet helemaal kunnen dragen, want het verhaal en de soms onbedoeld grappige dialogen zijn het grote struikelblok hier. Maar het zijn juist de actiemomenten die een hele hoop goedmaken.

De beeldkwaliteit van deze Blu-ray is heel goed en is in full 1080p HD verdomd scherp en vol met details. Ook de kleuren komen allemaal prima naar voren. Of het nu felle kleuren zijn tijdens de invasie of de grauwe gele en grijze stofwolken in de straten van Los Angeles; het ziet er gewoon prima uit. Ook op het geluid valt helemaal niks aan te merken, want de DTS-HD Master Audio 5.1 beukt als een malle door je surround (head)set waarbij overvliegende ruimteschepen en kogels overal om je heen te horen zijn. Naast de film zijn er ook nog de onderstaande extra's op het schijfje aanwezig:

• Behind the Battle
  • Aliens in L.A.
  • Preparing the Battle
  • Creating L.A. in L.A.
  • Boot Camp
  • Directing the Battle
  • The Freeway Battle
  • Command Control

De bonuscontent is niet heel erg spannend, maar kan je er jezelf ongeveer een uur mee vermaken. Daarnaast is het best wel leuk om door het kijkje achter de schermen te kunnen zien hoe deze toch wel grote productie tot stand is gekomen.

Jonathan Liebesman heeft met World Invasion: Battle Los Angeles geen klassieker à la Independence Day (1996) gemaakt, maar meer een mix tussen Battleship, Transformers en Black Hawk Down, waarbij een diepgaand verhaal is vervangen door een shitload aan actie en special effects. Een leuk feitje is trouwens dat foto's van de filmset per ongeluk een billboard lieten zien van de toen nog niet aangekondigde PlayStation 3-game Resistance 3, die tien keer beter is dan de World Invasion: Battle Los Angeles videogame die eerlijk gezegd pure bagger was en waar je met een boog omheen kan lopen. Sterker, ik zou die game niet eens willen al kreeg ik hem gratis en dat wil heel wat zeggen lijkt me. Maar goed, ik heb gemixte gevoelens bij deze film die een hoog AMERICA FUCK YEAH gehalte heeft. Aan de ene kant is het super, maar aan het ander kant werd het wat saai tegen het einde aan en daarom geef ik de film dan ook een 80.