Review: Bad Boys

RDJ134 2 februari 2013 om 23:55 uur

In 1995 brak Michael Bay definitief door in Hollywood met de blockbuster Bad Boys, die niemand minder dan de frisse prins Will Smith en Wazaaaaaap Martin Lawrence in de hoofdrollen had. Deze film is op Blu-ray verkrijgbaar en de vraag is natuurlijk of deze flick na achttien jaar nog steeds even leuk is en of het je geld waard is.

Bad Boys vertelt het verhaal van de twee narcotica-agenten Mike Lowrey (Will Smith) en Marcus Burnett (Martin Lawrence) die betrokken raken bij een diefstal van een partij grote heroïne die een waarde heeft van $100 miljoen en uit het hoofdbureau van politie in Miami is gestolen. Dus krijgen de twee totaal van karakter verschillende cops 72 uur om de dope terug te vinden en de verantwoordelijken op te pakken. Want lukt ze dit niet, dan zal de FBI de boel overnemen en gaan er koppen rollen.

Terwijl de heren in het Miami van 1995 op zoek zijn naar de dieven, is de sexy call girl Julie Mott (Téa Leonie) getuige van een moord en je raadt het al: de enige die de dief van de heroïne kan identificeren. Wanneer zij contact opneemt met narcotica in ruil voor bescherming is het Lowrey die de telefoon aanneemt en zich uitgeeft voor Burnett, omdat deze niet aanwezig is. Dit is het begin van een kluchtachtige situatie, want om Julie's vertrouwen niet te breken ruilen beide agenten van identiteit, wat leidt tot een aantal komische situaties. Ondertussen tikt de klok door en voordat de aftiteling begint ben je getuigen van een shitload aan shootouts, explosies, lens flares, flauwe grappen en een matig verhaal die zo over de top is, dat het weer heel erg vermakelijk is.

Bad Boys mag dan wel hier en daar wat oud overkomen, want sommige hippe woordje die Will Smith en Martin Lawrence er uit gooien mogen dan wel achterhaald zijn. De actie van deze cop buddy movie spreekt voor zich, en als je dan ook in je achterhoofd hebt dat Michael Bay met zijn debuutfilm een krap budget had en een behoorlijke limitatie tijdens het filmen. Sterker, hij twijfelde zo erg aan het script dat hij Smith en Lawrence diverse keren heeft laten improviseren, wat de film toch wat extra lading meegeeft. Beide hoofdrolspelers zijn verdomd grappig en wisten mij zelfs nu nog een paar keer behoorlijk aan het lachen te krijgen. Daarnaast zijn de actiescènes van een behoorlijk hoog niveau en is de achtervolging in een hele vette Porsche toch wel één van de hoogtepunten uit de film.

Het beeld van Bad Boys mag dan wel in 1080p zijn en er zeker goed uit zien; je kan hier en daar zien dat dit een oudere film is. Zo zijn er zo nu en dan spetters en krasjes zichtbaar tijdens de film, wat niet echt storend is, maar wel opvalt tijdens het kijken. Opvallend is hoe Michael Bay heeft gespeeld met kleurenfilters om het de typisch jaren negentig hipheid te geven, wat als resultaat heeft dat de kleuren (met uitzondering) niet fel overkomen op het scherm en zelfs een grimmige donkere look geven. Maar het meest vallen de close-ups van gezichten op, waarbij je de zweetdruppels kan zien rollen en de huidporiën kan tellen. Dus qua beeld is het een beetje mixed. Het geluid is geheel in DTS-HD MA 5.1 en verdomd lekker. Zo klinken de dialogen glashelder door je surround (head)set heen. Opvallend is dat de bass niet extreem zwaar is gemaakt, zoals je bij een film van dit genre wel zou verwachten. Uiteraard heeft dit schijfje ook de nodige extra's voor je klaar staan, namelijk:

• Audiocommentaar van Michael Bay
  • Documentaire: Putting the Boom and Bang in Bad Boys (24 minuten)
  • Muziek Clips:
    - 69 Boyz - Five O, Five O (Here They Come).
    - Diana King - Shy Guy.
    - Warren G - So Many Ways.

De extra's van Bad Boys zijn voor de verandering eens heel erg nice te noemen. Want de audiocommentaar met Michael Bay geeft je zoveel achtergrondinformatie dat het zeker voor de fans en filmliefhebbers verplichte kost is. De documentaire Putting the Boom and Bang in Bad Boys neemt je 24 minuten mee achter de schermen van explosies, special effects en schietpartijen. De clips daarentegen zijn voor de niet-muziekliefhebbers niet echt interessant te noemen, maar wel leuk voor de fans.