Review: Hellboy

RDJ134 11 februari 2013 om 18:17 uur

Superheldenfilms zijn op dit ogenblik big booming business, hierbij denken veel mensen gelijk aan bijvoorbeeld Spider-Man, Batman, The Avengers et cetera. Maar lang voor al het grote succes van de grote namen was er in 2004 Hellboy, die gebaseerd was op een comic uit de stal van de uitgever Dark Horse Comics. Dit karakter zal het mainstream filmpubliek weinig zeggen, maar ons comic nerds van Eigenwereld.nl uiteraard veel. Daarom was ik dan ook heel erg blij dat ik een Blu-ray van de eerste film mocht ontvangen, en daarmee de onderstaande review kon schrijven.

De film Hellboy begint op het einde van de Tweede Wereldoorlog, waar nazi's onder leiding van een schreeuwende snorrr niet alleen last hadden van kramp in hun rechter arm, maar ook grote interesse in het occulte. Want we kunnen zien hoe de nazi's onder leiding van Kolonel Karl Ruprecht Kroenen (Ladislav Beran) met behulp van de legendarische Rasputin (Karl Roden) een portaal openen en proberen om Ogdru Jahad op te roepen en deze als wapen tegen de geallieerden in te zetten. Wat onze oosterburen niet weten is dat Rasputin en zijn geliefde Ilsa von Haupstein (Biddy Hodson) hele andere plannen hebben en zelfs de wereld willen vernietigen. Gelukkig komen de geallieerden, die lucht van het plan kregen, er op tijd aan en weten na een gevecht het portaal weer te sluiten, maar voordat deze echter dicht is slipt er toch en demoon doorheen. Dit kleine rode jochie met een raar handje krijgt van de soldaten de naam Hellboy en wordt dan meegenomen naar hun basis.

Dit is waar het verhaal zestig jaar de toekomst in springt en we kennis maken met de FBI-agent John Myers (Rupert Evans) die wordt overgeplaatst naar het Bureau of Paranormal Research and Defense, waar hij samen met een inmiddels volwassen Hellboy (Ron Perlman) en zijn team moet gaan samenwerken om paranormale activiteiten de kop in te drukken. Yep, ik zie je denken dat klinkt als Men in Black meets Ghostbusters, maar dan weer anders. De inmiddels zeer grote Hellboy is een kattenliefhebber, rookt sigaren en maakt de ene bijdehante opmerking na de ander. Het team bestaande uit de visachtige humanoid Abe Sapien (Doug Jones) en Liz Sherman (Selma Blair) wiens gave staat uit vuur, maar deze niet helemaal onder controle heeft, Dit zootje ongeregeld staat onder leiding van Professor Brutenholm. Wanneer Kroenen (die nu half mens en half robot is) weer opduikt en Rasputin en Ilsa uit de dood laat herrijzen is er de spreekwoordelijke stront aan de knikker. Want dit trio wil alsnog Ogdru Jahad oproepen en de wereld vernietigen en de enige die ze tegen kan houden is Hellboy en zijn aanhang. Ik zal verder niks van het verhaal spoilen, want dat mag jezelf gaan bekijken.

Guillermo Del Toro stond door deze film gelijk op mijn radar, want deze man, die verantwoordelijk is voor onder andere: Pan's Labyrint (2006) en het aankomende "mech vs. monster"-feest met de naam Pacific Rim weet hoe hij het publiek moet imponeren. Het verhaal klinkt dan wel als een standaard B-film, wat het ook een beetje is, maar weet zich dankzij humor, bonte karakters en vooral de sfeer je geen moment te vervelen en een goed gevoel te geven. Daarbij kan je zien dat Del Toro goed zijn huiswerk heeft gedaan, wat 'ons comic nerds' alleen maar blij maakt. De Blu-ray waar deze film op staat is qua beeld echt top notch te noemen en omdat dit een zeer kleurige film is zelfs indruk op me wist te maken. De kleuren zijn zo strak, het 1080p beeld vol met details en daar valt dan ook verder helemaal niks op aan te merken, omdat dit nou precies is waarom je een HDTV in huis hebt. Ook het geluid dat in de vorm van PCM 5.1 komt klinkt in mijn oren perfect. Aangezien de film zich afspeelt over diverse locaties, leef je dankzij het erg strakke geluid helemaal mee. Of het nu is wanneer het portaal opengaat, de schietpartijen plaatsvinden of de omgevingsgeluiden zelf. Het klinkt echt prima en ook daar niks dan lof voor.

Dan zijn er uiteraard nog de nodige extra's op het schijfje te vinden in de vorm van:
  • Audiocommentaar met de regisseur Guillermo Del Toro
  • Verwijderde scènes met optioneel audiocommentaar
  • Documentaires:
    - Make up and Lightings Tests
    - A Quick guide to understanding comics
    - Bellamie Hospital Minatures
    - CG Behemoth
    - Liz's Fire
    - The seeds of creation: Part 1-6
  • Trailers

De extra's die je ook wel even zoet houden zijn zeer interessant te noemen, want je krijgt te zien hoe deze toch wel erg aparte film tot stand is gekomen. Daarnaast zijn de verwijderde scènes een leuke aanvulling. Dus ook hier scoort de Blu-Ray weer punten.