Review: Hancock

RDJ134 13 februari 2013 om 17:51 uur

Wij van Eigenwereld.nl zijn gek op superhelden en Will 'de frisse prins' Smith, en daar schamen we ons dan ook totaal niet voor. In 2008 speelde Will Smith in Hancock een uitgebluste sombere antisuperheld, en dat zou in theorie op papier een grote filmhit kunnen zijn geweest, alleen was de realiteit anders.

In de film maken we kennis met John Hancock (Will Smith) een superheld tegen wil en dank en die niet is zoals andere collega's. Zo draagt hij geen spandex pak, doet hij er niks aan om zijn identiteit te verbergen en zuipt en neukt hij er vrolijk op los en is eigenlijk een depressief wrak die helemaal geen held wilt zijn en ook het volk denkt daar hetzelfde over. Want iedere keer als Hancock boeven vangt weet hij, net als The Hulk, er een bende van te maken met een hoop schade. Dus zoals je al begrijpt; niet een Spider-Man of Batman die het altijd redelijk netjes weten te houden. Als Hancock op een dag het leven van Ray (Jason Bateman) redt, besluit de laatstgenoemde hem tegen zijn zin in te helpen om een beter imago te krijgen. Want Ray is namelijk heel erg toevallig een PR-agent, die getrouwd is met de prachtige Mary (de altijd erg lekkere Charlize Theron) die een bloedhekel aan Hancock heeft en dat is niet zonder reden.

Wat volgt is dat Ray nu Hancock in een latex pak hijst en hem les geeft in hoe hij zich moet gedragen in het openbaar, en hoe hij moet omgaan met de aanwezige media. Want elke keer als hij iets verneukt staat het binnen no-time op YouTube en uitgebreid in het avondnieuws, wat een mooie inspeling was van de regisseur Peter Berg (Battleship en het zwaar onderschatte The Kingdom) op de al jaren lange mediahype van mensen die vanalles filmen met hun camera's. Dit is ook waarin de film zichzelf tegen begint te komen; zo zien we in de eerste helft hoe asociaal en depressief Hancock is en zo zien we hoe hij vrolijk alles probeert te doen wat Ray hem verteld te doen. Tel daarbij nog een redelijk brak scenario bij op, waarbij je de plottwist al op een kilometer aan ziet komen. Wat heel jammer is, want dit had een verdomd coole film kunnen worden. Maar aan de andere kant is het ook weer niet zo slecht, want het heeft Will Smith, die snel in zijn bekende routine schiet en uiteraard zorgt voor de nodige komische situaties en opmerkingen.

Het beeld van de Hancock Blu-ray die Sony Home Entertainment ons heeft toegestuurd, is zoals je verwacht van zeer goede kwaliteit. Het oogt zeer scherp, waarbij kleine details als vuil en puin er prachtig uit springen. Opvallend is dat Peter Berg speelt met kleurenfilters in de film, daarbij moet je denken aan geel, grijs, bruin aka de herfstkleuren met hier en daar opeens felle kleuren als het oranje bajespak dat Hancock draagt op een bepaald moment. Het geluid komt net als bij bijna alle andere Sony-releases in het ongecomprimeerde Dolby TrueHD 5.1, wat prima klinkt door je surround (head)set. Alleen had ik het idee dat het wel allemaal wat heftiger had gemogen, want ik miste bij bepaalde scènes toch wel een beetje kick.

Uiteraard zit dit schijfje tot de nok gevuld met de volgende extra's:
  • Hancock: Extra lange versie van 102 minuten
  • On Set Visual Diary met picture in picture video
  • Making of Hancock: Superhumans
  • Documentaires:
    - Seeing the future
    - Building a better hero
    - Bumps and Bruises
    - Home Life
    - Suiting Up
    - Mere Mortals
  • Trailers

De extra's zijn niet slecht te noemen en zo kan ik iedereen de 102 minuten versie van de film aanraden, omdat deze toch wat beter tot zijn recht komt dan de standaard 95 minuten bioscoopversie. Verder zijn de documentaires best leuk om te kijken, maar bij elkaar opgeteld toch goed voor een uurtje extra vermaakt en een leuke blik achter de schermen.