Review: Resident Evil: Retribution

Geschreven door RDJ134 op 22 februari 2013 om 20:58 uur

Het is alweer weer elf jaar geleden dat de eerste Resident Evil-film in de bioscopen draaide en zeer goed werd ontvangen door de fans van deze langlopende survivalhorrorgamefranchise. De drie vervolgen die erna verschenen hadden een behoorlijke B-movie vibe en waren ronduit slecht te noemen. Maar eind 2012 verscheen het vijfde deel dat als subtitel Retribution had meegekregen en deze ligt sinds kort in de winkels op dvd en Blu-ray. Aan de hand van de laatstgenoemde mediadrager heb ik de onderstaande review kunnen schrijven.

Resident Evil: Retribution (2012) begint letterlijk gelijk waar de vorige film, Resident Evil: Afterlife, ophield. Want tijdens het gevecht op de het schip Arcadia sloeg Alice (de altijd verdomd lekkere Milla Jovovich) overboord en was buitenwesten. Wat volgt is dat ze nu wakker wordt in haar bed in een gezellig woonwijk van Racoon City met haar man en dochter die doof is. Alles lijkt normaal, tot dat de zombies door de voordeur komen stormen en haar man verscheuren en het bloed alle kanten op spat. Ze vlucht met haar dochter via de zolder het huis uit en wordt bijna doodgereden door Rain Ocampo (Michelle Rodriguez) die in het eerste deel was opgegeten door zombies. Tijdens hun vlucht crasht hun wagen en wordt Alice bijna spiernaakt wakker in een grote witte kamer met het logo van Umbrella op de vloer.

Bovenin deze ruimte zien we hoe Jill Valentine (Sienna Guillory) haar ondervraagd en martelt met hoog frequentiegeluid. Dan valt de stroom uit en kan Alice zich aankleden in een prachtig strak leren pak en zich bewapen met twee Kriss Super V machinegeweren (die opvallend genoeg ook dominant in Total Recall te zien waren) en loopt het gebouw uit om vervolgens uit te komen op een straat in hartje Tokio waar we een herhaling zien van een scène uit het eerste deel met patiënt Zero van de uitbraak waarbij de straten opeens vollopen met zombies die wel trek hebben in een mooie dame die verpakt is in leer. Al vechtend en schietend keert Alice terug naar het gebouw waar ze gevangen werd gehouden om daar kennis te maken met Ada Wong (Bingbing Li) die door niemand minder dan Albert Wesker is gestuurd om haar te komen bevrijden en is er een team van huurlingen met onder andere Leon S. Kennedy (Johan Urb) onderweg om haar op te halen en voeren ze een race tegen de klok waarbij ze een weg moeten vechten door diverse gesimuleerde locaties als Tokio, Racoon City, New York en Moskou.

Ik moet je eerlijk zeggen dat toen ik Resident Evil: Retribution binnen kreeg mijn verwachtingen door drie slechte delen behoorlijk laag waren. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik genoten heb van deze film en deze de beste sinds het eerste deel durf te noemen. Want vooral voor ons gamers is het een feest van herkenning, zo zien we Lickers, Uruboro's, twee Executioners (die vooral een bitch waren om te verslaan in het spel Resident Evil 5) en wie echt goed oplet kan ook nog een Kipepeo (vliegende parasieten) op het einde spotten. Wat dit betreft heeft Paul W.S. Anderson (met wie Milla Jovovich getrouwd is) zeer goed geluisterd naar het commentaar op zijn vorige films, en laat Retribution nu dan ook meer op een game lijken.

Ondanks dat het verhaal redelijk standaard is, is het vooral de actie en de sfeer die de film zo leuk weet te maken. De zombies zijn nu ook een stuk sneller dan voorheen, want in het eerste deel waren ze nog George Romero-traag, maar nu zijn ze echt bloed- en bloedsnel zoals we ook eerder in 28 Days Later en de Dawn of the Dead-remake uit 2004 konden zien. Het beeld van de Blu-ray is perfect en ongelofelijk scherp en vol met details en kleur, wat niet vreemd is aangezien deze film geheel digitaal is opgenomen. Het geluid (die komt in het voor Sony standaard DTS-HD MSTR 5.1-formaat) valt ook niks op aan te merken, want kogels vliegen links en rechts om je oren, de explosies en gegrom van de Lickers klinken diep en vol met bass. Maar het feest kan niet op, want het schijfje is tot de nok gevuld met extra's en dan hebben we het niet over een paar lullige trailers en een making of.

Om het kort te houden zal ik het hieronder opsommen:
  • Bloopers
  • Drop (un) Dead: De zombies van Retribution
  • Audiocommentaar met de makers en de cast
  • Verwijderde en uitgebreidere scènes
  • Zes achter de schermen clips plus project Alice: de interactieve database

Al deze extra's zijn weer apart opgedeeld en samen met de film verpakt in een prachtig (alle Resident Evil-films hebben dit) menu die er verdomd strak uitziet. De extra's zijn overigens bij elkaar goed voor meer dan anderhalf uur aan beeld, waarbij je een mooie kijk krijgt achter de schermen van de film.

Resident Evil: Retribution is het coolste deel sinds de filmfranchise in 2002 begon, en gezien de aard van het einde is een nieuw deel gewoon onvermijdelijk. Ik zeg het niet snel, maar ik heb echt met een smile op mijn gezicht naar deze film zitten kijken en er met volle teugen van zitten genieten. Het verhaal is magertjes, maar een feest van herkenning als je de games kent en speelt. De karakters en de monsters (waarbij zwaar uit het vijfde deel uit de gameserie is geleend) voelden voor mij gewoon goed aan en biedt Retibution een sfeertje die aanvoelt als een game en dat beviel prima.

Wat mij ook heel erg blij maakte, was het beeld van deze Blu-ray dat echt gruwelijk scherp was en echt vol met details zat. Dit geldt ook voor het geluid dat gewoon superieur is en met volle kracht als een sneltrein door je surround (head)set heen dendert. Milla Jovovich blijft een brok geilheid in een leren SM-outfit die ass kickt en wederom een Resident Evil-film met succes weet te dragen. Maar goed, om een lang verhaal kort te houden: het eindcijfer voor deze Blu-ray en film is een 98.
    Onze score 98