Review: Frankenweenie Blu-ray

RDJ134 28 februari 2013 om 16:52 uur

Het gebeurd zelden tot nooit dat ik een film een 99 geef, maar vorig jaar oktober was het Frankenweenie die deze eer mocht ontvangen. Want met deze zwart-witte stop motionfilm ging Tim Burton terug naar zijn roots en wist voor het eerst in tijden weer zijn oude achterban tevreden te stellen. Sinds kort is de film verkrijgbaar op Blu-ray, Blu-ray 3D en dvd. Nu was Disney zo vriendelijk om ons de gewone Blu-ray-versie te sturen en de review daarvan kan je nu gaan lezen.

In Frankenweenie zien we het verhaal van de Victor Frankenstein: een jongen die gek is op het maken van filmpjes, waar zijn enige vriend de Bulterriër Frankenweenie de hoofdrol in speelt. Deze vrolijke viervoeter is overal waar zijn baasje is en ze doen dan ook echt alles samen. Maar zijn ouders vinden dat hij zich teveel afzondert van zijn leeftijdsgenootjes en besluiten hem op te geven voor honkballen, en om zijn vader en moeder niet teleur te stellen stemt Victor hier maar mee in. Tijdens Victors eerste wedstrijd zien we niet alleen dat zijn ouders aanwezig zijn, maar ook Sparky die wel vastgebonden zit. Wanneer Victor de bal uit het veld slaat, breekt Frankenweenie los en rent speels en vol energie achter de bal aan die zijn baasje ver over het hek heeft geslagen, en daardoor ziet hij niet de naderende auto die hem vervolgens doodrijdt.

Victor is verscheurd van verdriet omdat zijn enige echte vriend er niet meer is en gaat vervolgens met tegenzin naar school toe. Wanneer hij enkele dagen later tijdens natuurkundeles van Mr. Rzykruski ziet hoe een dode kikker door elektriciteit weer beweegt komt hij op het morbide idee om Sparky op te graven en weer tot leven te wekken. Wat hem natuurlijk ook lukt, alleen pakt het allemaal heel anders uit dan Vitctor kon voorzien. Want niet alleen buurtbewoners zien zo nu en dan Sparky rondrennen, maar ook zijn klasgenootje Edgar ziet Sparky en chanteert hem voor het geheim van het terugbrengen van de doden. Doordat Edgar zijn mond voorbij praat is het een kwestie van tijd dat nog meer klasgenootjes hun dode huisdieren tot leven wekken en het fictieve New Holland dat Dutch Day viert wordt overlopen door overleden beesten die zijn veranderd in monsters die chaos brengen en vernielingen aanrichten. Dit alles bouwt zorgvuldig op naar een grande finale waarin Sparky zal laten zien dat hij een moedige en grote held is.
*
Als je de bioscoopreview van Frankenweenie hebt gelezen, dan weet je dat ik echt helemaal weg ben van deze film. Dat komt niet alleen door het prachtige verhaal of de emotie die het teweeg weet te brengen, maar het is vooral de manier waarop Tim Burton op zijn eigen speciale, visuele manier deze film heeft gemaakt en brengt. Het is om te beginnen helemaal in het zwart-wit, omdat het een ode is aan de oude horror- en monsterfilms uit de jaren 50 en 60. Daarnaast koos hij er wederom voor om, net als met The Nightmare Before Christmas uit 1993 en Corpse Bride (2005), te werken met stop motion technieken en echte poppen, die prachtige karikaturen zijn. Zo zijn sommige karakters als de buren en de burgemeester juist heel erg dik, en zijn Victor met zijn ouders weer heel erg dun en zijn klasgenootjes stereotypes. Gooi dit allemaal in de mix en je hebt een bont gezelschap dat iedereen zal aan spreken.

Deze Blu-ray is een juweeltje die in 1080p Full High Definition laat zien hoe mooi een film op je tv kan zijn. Het beeld is super- en superstrak zonder enige ruis of andere ongein. De details (zoals de haren van Mr Wishkers die je letterlijk kan tellen) zijn vol aanwezig en een streling voor het oog. Net als de illusie van diepte perfect is, want ondanks dat dit recensie-exemplaar de 2D-versie is, weet het wel een goed diepte- en bijna 3D-gevoel te geven. Het geluid dat komt in DTS-HD Master Audio 7.1 surround is echt prachtig, en als je een goede surround (head)set hebt zal je zeker niet teleur worden gesteld. De dialogen zijn glashelder en dankzij de scènes met onweer en loslopende monsters, zal je subwoofer goed zijn werk doen.

Naast de film staan er uiteraard ook nog de volgende extra's op het schijfje:
  • Original Short: Captain Sparky vs. The Flying Saucers
  • Miniatures in Motion: Bringing Frankenweenie to Life
  • Frankenweenie Touring Exhibit
  • Original Live-Action Frankenweenie Short
  • Plain White T's - "Pet Sematary" music video

De extra's zijn allemaal een must see voor de fans van deze film en de short movie met Sparky is zo leuk en lief. De making of die 23 minuten duurt laat zien hoeveel liefde en passie er in Frankenweenie is gestoken, en dat durf ik hardop ongekend te noemen. Maar het feest houdt niet op, want de originele short film uit 1984 is nu ook in zijn volle glorie te bewonderen. Daar zie je ook gelijk hoe sommige scènes en camerastandpunten uit de live actionfilm één op één zijn overgenomen in deze animatieversie. Als je alle extra's bij elkaar optelt zit je toch snel aan iets meer dan een uur footage die je zeker meer dan één keer zal bekijken.