Review: Oz: The Great and Powerful

Geschreven door RDJ134 op 14 maart 2013 om 02:28 uur

Oz the Great and Powerful is een prequel op The Wizard of Oz uit 1939, maar dat toch weer net even anders. Want wie het originele verhaal kent weet dat de tovenaar van Oz een bedrieger was, en totaal geen magische krachten had. Sam Raimi (originele Evil Dead trilogie, drie Spider-Man-films) haakt hier goed op in door ons te laten zien wie de tovenaar is en hoe hij eigenlijk in Oz terecht kwam.

Voordat je überhaupt maar één seconde zelf van de film hebt gezien, weet deze al indruk te maken. Want als de film begint zien we het bekende Disney-kasteel waar we in 3D (dit is de versie die bij de persscreening vertoond werd) doorheen vliegen en tussen de namen door prachtige animaties zien. Wat hier opviel was dat het beeld 4:3 en zwart-wit was, een leuke verwijzing van Raimi naar het origineel. Op een kermis in 1915 maken we kennis met de goochelaar Oscar Diggs (prachtige charismatische rol van James Franco) wiens naam als hij optreed Oz is. Deze illusionist verdient te weinig en is een fraudeur die geen vrienden heeft, maar is wel een charmeur die vrouwen weet te verleiden door hun een muziekdoosje te geven die zogenaamd van zijn overleden oma is geweest. Wanneer hij door de mand valt moet hij op de vlucht slaan voor een aantal boze kermisklanten, waaronder een stereotype 'sterke man' met kale kop en een gekrulde snorrrrrr. Hij vlucht een hete luchtballon in en ontsnapt zo aan zijn belagers... alleen zag hij een naderende storm over het hoofd, die hem meesleurt en hij net zoals Dorothy uit de boeken nu terecht komt in Oz, en ook het 4:3 zwart-witbeeld over gaat naar 16:9 breedbeeld vol met prachtige kleuren die enige vergelijking met Alice in Wonderland van Tim Burton heeft.

Na zijn crash in een riviertje ontmoet hij de prachtige en ietwat naïeve heks Theodora (Mila Kunis) die denkt dat hij de Tovenaar is uit een voorspelling. Oscar speelt het spelletje mee door te bevestigen dat hij de langverwachte tovenaar is. Theodora vertelt hem dat het land wordt geteisterd door een boze heks en haar bende van vliegende apen, die ook nog eens haar vader hebben vermoord en het land nu in chaos is, veranderd en dat als Oscar deze heks vermoordt hij de nieuwe heerser van het land zal worden. Uiteraard verleidt Oscar haar door zijn bekende muziekdoosjesmethode en vervolgen ze hun weg over de bekende 'yellow brick road' naar Emerald City. Onderweg komen ze het vliegende aapje Finley (Zach Braff) tegen die door Oscar gered wordt en zijn trouw zweert aan de tovenaar. Eenmaal aangekomen op de plaats van bestemming maakt hij kennis met Theodora's zuster Evanora (Rachel Weisz), die ook een heks is en Oscar vertelt dat de boze heks een magische staf heeft die gebroken moet worden en dat deze dan gedood kan worden.

Dus gaan Oscar en Finley op pad en komen onderweg door een porseleinen (lees Delftsblauw) stadje heen die door de vliegende apen verwoest is en de enige overlevende is China Girl (Joey King), een lief klein poppetje wiens benen zijn gebroken. Als Oscar deze lijmt, is ze zo blij en dankbaar dat ze ook mee op avontuur gaat en dit is uiteraard wederom een verwijzing naar de boeken en de andere films (daar zo meer over). Wanneer het gezelschap de 'boze heks' (Michelle Williams) vindt, blijkt deze niet alleen een zus van de eerdere twee te zijn, maar ook nog eens een goede heks. Want het is juist Evanora die de hele tijd dubbelspel speelde en nu ook Theodora voorliegt over Oscar en verscheurd door verdriet overstapt naar de kwade kant. Wat volgt is een strijd tussen goed en kwaad waarbij Oscar al zijn trucs als illusionist uit de kast moet trekken en met een leger van bonte karakters Emerald City zal proberen te bevrijden.

Sam Raimi heeft met Oz the Great and Powerful een visueel zeer sterke film neergezet, waarbij het verhaal en de karakters prachtig worden neergezet. Oscar is een klootzak eerste klas die niet alleen bijna de hele film door gemeen is tegen Finley, maar toch op het einde geheel volgens Disney-traditie toch zijn hart op de goede plek blijkt te hebben. China Girl en Finley zijn lief en schattig, maar het is toch Mila Kunis die een beetje de show steelt na haar transformatie als boze heks. Haar gezicht is groen en draagt de bekende punthoed en heeft hierdoor veel weg van de heks van de musical Wicked, maar wie de film uit 1939 kent weet dat de heks daarin er ook zo precies uitzag en dus de zoveelste verwijzing is naar de filmklassieker. Nu we het toch over verwijzingen hebben: helemaal in het begin maakt Oscar kennis met Waterelfjes die fluiten, een leuk detail is dat het deuntje dat je hoort dezelfde is als die Mickey Mouse floot in de tekenfilm SteamBoat Willie uit 1928. Wie goed oplet kan echt een schat aan verwijzingen zien, wat voor de echte filmfreaks uiteraard heel erg leuk is. Ook het 3D wordt optimaal benut en weet de film een behoorlijke diepte te geven en is dan ook een perfecte aanvulling. Daarom zal ik je dan ook aanraden om naar de 3D-versie te gaan in plaats van de gewone.

Als je van sprookjes en Disney-films houdt, dan is Oz the Great and Powerful een must see, en het maakt niet uit of je nu jong of oud bent. Deze film is visueel stunning en het verhaal is net als de karakters heel erg leuk. James Franco is een perfecte douchebag met een charismatische lach waar je toch steeds weer veel sympathie voor weet op te brengen. Gooi daarbij nog de heksen en een hoop leuke grappen en verwijzingen bij en je hebt een heerlijke feelgood movie. Iets wat ik niet kon zeggen van Disney's Return to Oz uit 1985 waar ik en ook James Rolfe nog altijd nachtmerries van hebben. The Wiz met Michael Jackson en Diana Ross 1978 daarentegen was een hele andere draai aan het origineel die je zeker één keer in je leven gezien moet hebben. Maar goed, nu dwaal ik erg af.

Oz the Great and Powerful is een heerlijke film die vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen draait en ik kan je deze dan ook 100% aanraden, uiteraard wel de 3D-versie omdat deze een zeer hoge meerwaarde heeft. Het eindcijfer voor deze toch wel Eigenwereld.nl-film is dan ook een 97.
Onze score 97