Review: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3

Gtamen 20 maart 2013 om 19:49 uur

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm is een game gebaseerd op de manga Naruto. Natuurlijk is Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 daar geen uitzondering op en gaat gewoon rustig verder waar Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 2 eindigde en waar de mangaserie eigenlijk al klaar mee is. Het belangrijkste is natuurlijk: is dit een game die je tijd en geld waard is?

Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 begint waar Ultimate Ninja Storm 2 eindigde. Pain is niet meer en de rust lijkt wedergekeerd. Maar niks is minder waar. Een nieuw gevaar dreigt en een Masked Man wil de wereld op zijn manier hebben en op zijn manier alleen. Naruto wil dat voorkomen en wil controle krijgen over Nine Tails, een gigantisch wezen dat enorme verwoesting kan aanrichten. Dit monster mag niet in handen komen van de Masked Man, want dan is het over. Hij bezit al zeven van de negen Tailed Beasts en is nog maar een paar stappen verwijderd van ultieme kracht. De pleuris breekt dus uit en het avontuur van ongeveer 20 uur kan beginnen.

Een nieuwe game betekent natuurlijk nieuwe features en daar kan je er zeker wel een paar van vinden in de nieuwe Ultimate Ninja Storm. Zonder al te veel te spoilen kan ik je vertellen dat er een nieuwe feature in zit genaamd Ultimate Decisions. Dit is een feature waar je tijdens boss battles kan kiezen welke kant je opgaat. Ben jij meer iemand die het rustig aan doet en kies je Hero? Of ben jij toch meer de ultimate badass en kies jij voor Legend? Het verschil tussen de twee is niet heel erg groot. Qua verhaal zul je niet veel missen. Je krijgt een alternatief verloop van de missie en dit zal geen invloed hebben op je voortgang. Legend is gewoonweg wat moeilijker dan Hero en daardoor al je andere Ninja Tools kunnen gebruiken dan als je bijvoorbeeld op Hero speelt. De Hero- en Legend-paden blijven allebei levelen, maar uiteraard zal je als je Hero kiest minder punten krijgen.

Natuurlijk zijn al die nieuwe features en storylines wel leuk, maar daar komen natuurlijk ook de nodige cutscenes bij. Daar begint het probleem (voor mij). Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 3 laat je genieten van extreem toffe boss battles in een geweldige art style, maar met mate. Je maakt te vaak mee dat je drie cutscenes kijkt en dat je een loading screen krijgt. Soms is het zo erg dat het zelfs meerdere keren achterelkaar gebeurd en dat je naar een film zit te kijken in plaats van een game te spelen. Maar dat is niet alles. Ultimate Ninja Storm 3 weet het voor elkaar te krijgen om je een paar meter te laten lopen en een loading screen of een cutscene voor je neus te schuiven. Dit is naar mijn mening bizar dat je in 2013 met de kracht van deze generatie consoles nog zoveel loading screens hebt.

Nadat je de eind credits ziet rollen, houdt het plezier niet op, want de wereld is behoorlijk groot en er valt nog genoeg te verkennen en ontdekken. Zo kan je de Ninja World Timeline nog voltooien door side missions te doen en met mensen in de steden praten die je vertellen dat je wat dikker bent geworden, omdat ze al tien jaar niet meer aan ninjadingen doen. Dit is geen grap. Ook kan je er voor kiezen om een toernooi te houden tegen AI of tegen je vrienden op de bank. Doe ermee wat je ermee wil doen, want het werkt en is tof om te doen met een paar vrienden die totaal niet weten waar ze mee bezig zijn (lees: weer een Trophy/Achievement erbij). Mocht je zijn gepowned door je dronken vrienden, dan kan je jezelf moed indrinken (met alcoholvrij citroenbier uiteraard) en de Pratice Mode gaan bespelen om wat moves te oefenen. Daarna kan je je uitleven op AI of dezelfde guy die je vorige week had gepowned en je revenge krijgen.

Natuurlijk zijn er ook online mogelijkheden. Je kunt Ranked Match kiezen en kijken of jij beter bent dan je buurman of je kan gewoon wat lol trappen in de Player Modes. De matchmaking werkt goed en plaatst je tegen een nieuwe tegenstander na elke match. Dit is erg nice, want dan hoef je niet de hele tijd tegen dezelfde persoon te vechten en krijg je meer variatie in de multiplayer en wordt het allemaal wat eerlijker voor nieuwe spelers.