Review: The Walking Dead: Survival Instinct

Geschreven door RDJ134 op 29 maart 2013 om 16:00 uur

The Walking Dead is dankzij de tv-serie sinds drie jaar een wereldwijd fenomeen geworden, met vele miljoenen fans. Deze show is gebaseerd op de gelijknamige comic die precies tien jaar geleden voor het eerst uitkwam. Na de T-shirts, posters en dekbedovertrekken was een videogame uiteraard de volgende stap en werd vorig jaar door Tell Tale Games een The Walking Dead-titel uitgebracht die niet alleen verschrikkelijk goed was, maar ook zeer goed door de pers en gamers werd ontvangen.

The Walking Dead: Survival Instinct is een first person shooter waarin je speelt met Daryl Dixon (die in de tv-serie gespeeld wordt door Norman Reedus, die vooral bekend is van de cult film Boondock Saints uit 1999), die tijdens een jachtpartij met zijn vader en oom onder de voet worden gelopen door zombies die in de comics en tv-serie Walkers of Biters worden genoemd. Daryl kan net ontsnappen en komt er achter dat deze Walkers overal zijn en gaat op zoek naar zijn broer Merele (Michael Rooker, wiens stem je natuurlijk herkent uit Call of Duty: Black Ops 2). Daarbij doet hij diverse locaties aan, vindt wapens en natuurlijk zijn bekende kruisboog waar hij mee rondloopt in de tv-serie. Want deze game speelt zich namelijk voor de tv-show af en zien we hoe Daryl is geworden zoals hij is.

Het eerste wat je gelijk opvalt als je de game opstart zijn de ongelofelijk gedateerde graphics, die je console gelijk tien jaar terug in de tijd zet. Maar er zijn wel meer games die er slecht uit zien, maar zich staande weten te houden dankzij de gameplay. Daarin slaagt The Walking Dead: Survival Instinct slechts gedeeltelijk. Het is even wennen hoe de game speelt; het oppakken van objecten gaat niet erg lekker, het wisselen tussen de wapens en items ook niet echt. Maar het heeft wel een beklemmend sfeertje, omdat alles draait om stealth. Dit werkt half, je kan Walkers besluipen, trakteren met een mes door die door hun verrotte kop te douwen. Wat grappig is, want als je een hamer vasthebt en een junk... ik bedoel ondode vleeseter te lijf gaat, de animatie (die overigens tot vervelens toe in herhaling valt) van het mes te zien is. Wat erg knap is, aangezien je een seconde ervoor een hamer vast had en na de 'moord' deze ook wederom in je hand hebt.

Het spelen is simpel: je gaat op pad, kiest of je de grote weg, binnenweg of een andere sluiproute neemt en doet door je keuze nieuwe omgevingen (die vaak op elkaar lijken) aan en daar moet je altijd wel iets vinden. Bijvoorbeeld benzine of auto-onderdelen en kom je ook andere overlevenden tegen die uiteraard wat van je willen. Denk hierbij aan voedsel, batterijen, munitie en andere shit waar ze zelf te lui voor zijn om het te gaan halen. Ondertussen wemelt het van de Walkers die je heel sneaky kan ontwijken of misleiden door onder andere flessen in een tegenovergestelde richting te gooien en daarna er snel voorbij te gaan zonder teveel geluid te maken. Want als de Walkers je eenmaal in het vizier hebben doordat je veel herrie maakt, een wapen afvuurt of simpelweg te dicht in hun buurt komt, dan ben je goed de Sjaak. Deze komen gelijk met een shitload op je af waarna je de benen moet nemen of het gevecht aan kunt gaan. In geval van het laatste zullen ze je beetpakken en je een soort van minigame mag spelen door met je rechter analoge stick een cursor op de aanvallende Walker zijn hoofd te plaatsen en deze in zijn gezicht te steken.

Dit is overigens één van de weinige pluspunten aan The Walking Dead: Survival Instinct, want het is best wel leuk en uitdagend om Walkers te ontwijken en te bespringen. Maar wanneer je betrapt wordt kickt de paranoia en adrenaline in en probeer je weg te komen en hapt je anus je onderbroek uit angst een stukje naar binnen. Dus bij ieder nieuw level (die omringt is door een onzichtbare muur uit 1995) dat je aandoet is het observeren wat de Walkers doen, goed op je kompas kijken waar je heen moet voor je objective en dan items en wapens zoeken. Zoals ik al zei: vuurwapens zijn eigenlijk nutteloos in deze titel, want deze maken lawaai en trekken alleen maar meer Walkers aan. Daarom is het zoveel mogelijk vertrouwen op mêleewapens als messen, knuppels, hamers en zo halverwege het spel de beroemde kruisboog en een hakbijl. Door deze twee speeltjes krijg je het gevoel goed in balans te staan met je tegenstanders. Pijl in het hoofdje is geruisloos en snel en met de hakbijl sla je de Walkers gelijk met één klap het licht (oh, wacht ze waren al dood) uit.

Het is makkelijk om deze game volledig de grond in te trappen, wat overigens ook zeer terecht is. Maar als je door alle bugs, het gebrek aan verhaal en de slechte graphics heen prikt zie ik een redelijk vermakelijke budgetbaktitel die redelijke speelbaar is, maar eigenlijk nooit gemaakt had mogen worden. Aan de andere kant is de comic die, en ik quote crewlid Shamrock: gestopt had moeten worden bij issue 75, ook erg saai geworden en sleept zich maar voort. De tv-serie is zoals je hier al kon lezen erg kut en heeft niet alleen nog weinig met de comic te maken, maar door de houterige acteerprestaties met een low budget erg ZzzZzzZz geworden is, want het enige wat ze doen is maar praten en werken met een vast scenario waarin iedere week enkele Walkers in het verplichte actiemomentjes moeten sneuvelen. Dus als je er eigenlijk goed over nadenkt, dan valt The Walking Dead: Survival Instinct hier eigenlijk perfect bij in het rijtje.

Deze game had (zie Dead Island) onwijs cool kunnen worden, want Daryl Nixon (en zijn meth head broer Merle) zijn eigenlijk de enige echt boeiende karakters uit de tv-serie. Helaas is deze titel snel incashen op het grote succes van de tv-show en moet Terminal Reality haar ogen uit haar kop schamen voor deze titel. Ik kan je deze titel niet aanraden, tenzij je een hardcore fan van de volledige franchise bent en zelfs dan kan je beter wachten tot je deze titel voor rond de tien euro uit de budgetbak kan vissen. Eindcijfer is dan ook een 50 en dat komt omdat ik me er nog enigszins mee heb vermaakt, ondanks dat het in een dag is uit te spelen.
Onze score 50