Review: Martial Mouse - Enter the Maze

Scars 17 april 2013 om 12:58 uur

Wat is rapcore? Ik zoek het even voor je op in Wikipedia... Rapcore is een subgenre dat de vocale structuur van hiphop met het gitaarspel en de drumpartijen van punkrock of metal combineert. Hiphop wordt in de metal wereld vooral gecrossoverd met industrial metal of thrashmetal, maar het is niet uitgesloten dat rapcore effect heeft gehad op rapmetal. Zo, die barrière is uit de weg, tijd om over de band zelf te beginnen.

Waarschijnlijk dacht je Martial wie? Ja, Martial Mouse, je leest het goed! Martial Mouse is een vijfkoppige rapcoreband geworteld in Hoorn en werd opgericht in 2007. De band speelt voornamelijk eigen nummers, maar héél soms knallen ze er ook nog even een cover van Rage Against The Machine achteraan. Martial Mouse is: Ifar van Roodselaar (rap), Pieter Sijtsma (gitaar), Chiron McGonigle (gitaar), Erik de Vries (bas) en Rob van der Sterren (drums).

De mannen zijn spontaan, energiek en muzikaal zeer fanatiek. De band heeft als doel om iedereen die komt kijken te plezieren en dat lukt ze elk optreden weer opnieuw. Hun performance spettert van het podium af. De kleur van hun geluid druipt daadwerkelijk uit de geluidsinstalatie als een doorgedraaide kopieermachine met teveel papier. Sta je te lang stil bij een optreden? Frontman Ifar van Roodselaar schuwt niet om al rappend en springend naar je toe te komen om zijn energie persoonlijk met je te delen.

Toch is het niet alleen maar feest met deze band, want waar Pieter, Chiron en Erik de muziek voorzien van een bombastisch instrumentaal fundament. En Rob met zijn strakke drumpartijen zorgt voor een kloppend geheel. Komt Ifar tekstueel wel degelijk met een serieuze boodschap. Hij studeerde psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en dat is duidelijk terug te horen. Maatschappijkritische verwijzingen en filosofische boodschappen. Hij zegt wat hij denkt en zal er niet om liegen. Het nummer Changing Chains is daar een goed voorbeeld van.

Changing Chains
I walked the path of a thousand miles
Now I'm back at the beginning
Seen the mountains and the ocean isles
But still can't see who's winning
While I wandered round, stopped counting tiles
I forgave those who were sinning
While love flows into painful piles
The memories keep on thinning

Change in the chains man not change in the way
Change in the pain man I chase it away
Chains on my ankles are changing the pace
Like mice in a maze, we're finding our way

I've seen the truth disappear in lies
And the world continued fighting
The voice of the people sure did rise
But was smothered by the lightning
The anger of the crowd always dies
When their own life starts biting
While work loss and loans tighten the ties
The world looks so frightening

Change in the pain man I chase it away

En laten we eerlijk zijn, de wereld wordt steeds meer fucked up en dat mag best wel een keer door iemand aan het licht gebracht worden! Martial Mouse heeft meer van dit soort nummers en wij houden er van. Daarom heeft Eigenwereld.nl de eer gekregen om aan te kondigen dat de mannen kortgeleden opnieuw de studio zijn in gegaan en binnenkort is daarvan de eerste single te verwachten. Wij houden ongeduldig onze adem in en wachten op de release. Ons is het duidelijk... Deze Nederlandse rapcorehelden doen hun eigen ding!

De mannen namen in 2011 een demo op en deze demo heet Enter The Maze. Er staan drie nummers op de demo:
  • No Denial!
  • Previous Losses
  • Changing Chains

Prijsvraag
    Ook jij kunt de demo in je bezit krijgen. Wij hebben namelijk van Martial Mouse tien demo's gekregen om weg te geven. Het enige wat je hoeft te doen is na het lezen van deze review een reactie achter te laten over wat jij van deze band vindt. Reageer door middel van Twitter of een e-mailadres in te vullen in het invulveld (e-mail wordt niet getoond, is voor contactdoeleinden). Uit de reacties zullen wij dan tien mensen uitloten die de demo zo snel mogelijk in de brievenbus kunnen verwachten. De demo is helemaal top, maar eigenlijk moet je ze gewoon live ervaren. En dat kan sneller dan je denkt, want 8 juni spelen ze op het Drop All Bombs! Festival in poptempel Manifesto te Hoorn en 22 juni spelen ze op de Hoornse Stadsfeesten.