Review: Worms: The Revolution Collection

RDJ134 1 juni 2013 om 23:40 uur

Alweer bijna twintig jaar gaan de Worms-games mee en in die tijd is er een shitload titels op de markt verschenen waarin deze beestjes elkaar naar het leven staan. Sinds kort ligt Worms: The Revolution Collection voor een zeer schappelijk prijsje in de winkels en deze biedt je maarliefst twee Worms-games met de bijbehorende DLC, wat natuurlijk altijd handig is om je speelplezier te verlengen.

Eigenlijk kan ik kort en krachtig zijn over de Worms-franchise, want deze games blinken uit in hun eenvoud en hebben vooral erg veel humor. Voor wie in coma heeft gelegen of de afgelopen 18 jaar onder een steen heeft geleefd een korte beschrijving van de gameplay. Je hebt twee partijen van wormen tegenover elkaar die met groteske en overdreven wapens elkaar te lijf gaan en degene die als laatste overeind staat is de winnaar. Er zijn uiteraard verschillende gamemodi, maar in het kort samengevat is dit waar het op neerkomt. Worms: The Revolution Collection bestaat uit enkele titels met hun DLC. Daarom beginnen we dan ook gelijk met:

Worms 2: Armageddon
Deze titel kwam vier jaar geleden uit op de bekende platformen en werd in het algemeen goed ontvangen door de pers en de gamers. Wat heeft deze titel met moordlustige wormen je allemaal te bieden? Nou, redelijk wat, want om te beginnen zijn er 35 singleplayer missies die je kan doorlopen. Wie daarna nog steeds zin heeft om te spelen kan aan de slag met zes verschillende spelmodi, waarvan ik persoonlijk Crazy Crates het leukste vond. Hierbij vallen om de beurt kratjes uit de lucht met steeds verschillende wapens, wat verdomd grappig is. Nu we het over wapens hebben: Worms 2: Armageddon heeft zes nieuwe wapens, waaronder een bunker buster en super bunker buster. Verder staan er in totaal vijftig wapens (met de nieuwe erbij) tot je beschikking om je tegenstander uit te moorden, en daar zit ook het Armageddon-wapen bij. Ik zou kunnen spoilen wat je hiermee kan, maar dat moet je zelf zien of even op YouTube checken.

Wat je hierboven leest is de standaardversie van de game, want zoals ik al eerder vertelde heeft deze disc ALLE DLC die er is verschenen; die de nodige nieuwe wapens, spelmodi en natuurlijk meer mappen om dood en verderf op te zaaien. Hier duikt overigens wel een klein minpuntje op, want de DLC moet je vanaf disc installeren op de HDD. Het is niet erg, maar als Team 17 wat moeite had genomen had alles gewoon vanaf disc speelbaar geweest. Voor de rest is deze game dikke fun, speelt oud en vertrouwd weg en ziet er ook nog eens heel erg strak en cartoonisch uit.

Worms Revolution
Deze titel is eigenlijk nog niet zo heel erg oud, want deze verscheen eind vorige jaar voor de PC, PlayStation 3 en de Xbox 360. Dit deel is same shit different game in een semi-3D-jasje, maar geen angst: het is nog altijd de bekende formule van de afgelopen jaren maar dan net even iets anders. Nu heb je nieuwe wapens, en vier klasses die bestaan uit: Heavy, Scout, Scientist en Soldier en al deze hebben weer hun speciale eigenschappen. Soldaten zijn zoals we ze al jaren kennen, de Heavy doet zijn naam eer aan en is traag en lomp, maar als hij zijn doel bereikt richt hij wel veel schade aan. Scouts daarentegen zijn sneller en kunnen meer hebben, maar hun damage is minimaal. Scientists zijn de mannen met de betere wapens en met een beetje tactiek een mooie kracht om rekening mee te houden.

Deze game voelt vergeleken met Armageddon toch een beetje aan als een stapje terug. Team 17 introduceert een nieuwe manier van spelen die veel fans van het eerste uur waarschijnlijk tegen de schenen zal stoten. Persoonlijk is het een kwestie van wennen en aanpassen en als je daar even doorheen bijt is het wederom dikke fun. Want ook deze titel heeft veel wapens, maps en een vier player co-op mode die je verdomd lang bezig zal gaan houden. Behalve een kleine gewenning qua spelen heb ik maar echt één irritatiepunt kunnen vinden en dat was de niet te skippen tutorial mode.