Review: Resident Evil: Revelations

RDJ134 5 juni 2013 om 20:28 uur

De laatste Resident Evil-games (deel zes en Operation Racoon City) zijn door de fans en pers behoorlijk negatief ontvangen, want het grote succes dat het vierde deel was is eigenlijk nooit meer door Capcom overtroffen. Maar vorig jaar kwam Resident Evil: Revelations uit voor de Nintendo 3DS en deze was een groot succes en een port naar de consoles was eigenlijk onvermijdelijk. Deze ligt nu in de winkels voor de PlayStation 3 en de Xbox 360, en aan de hand van de laatstgenoemde versie heb ik de onderstaande review kunnen schrijven.

Resident Evil: Revelations speelt zich af tussen Resident Evil 4 en Resident Evil 5, waarin we zien hoe oud-gediende Jill Valentine en haar partner Parker Luciani op zoek gaan naar Chris Redfield en zijn partner Jessica Sherawat. Chris en Jessica zijn het laatst gezien op een oud cruiseschip met de naam Queen Zenobia en daar is waar jij als speler begint met een avontuur dat je een kleine 12 uur bezig zal houden. Zoals altijd is het verhaal van een Resident Evil-game behoorlijk verwarrend en is niks meer dan een excuus om zombies, groteske monsters en andere BOW's vol met lood te pompen. Waar het op neerkomt is dat een organisatie met de naam Veltro een bedreiging vormt en jij als gamer het grote gevaar moet stoppen.

Nu zal je wel denken, hier gaan we weer: een standaard actieshooter in het Resident Evil-universum. Want laten we eerlijk zijn: de laatste RE-games dreven voornamelijk op snelle actie en daardoor verviel het oude survivalhorrorelement dat de serie zo groot heeft gemaakt. Maar Resident Evil: Revelations is net even iets anders dan de eerder genoemde games en probeert dan ook de 'oude' vibe terug te halen met camerastandpunten, puzzels en de bekende backtrack gimmicks. Grappig detail is dat de sleutels weer terug zijn, dit is iets wat in de eerste Resident Evil-games altijd een grote rol speelde. Deze sleutels zijn nodig voor het verhaal en soms openen ze ruimtes voor extra wapens en munitie. Deze zijn overigens erg schaars en dat is waar een gadget met de naam "Genesis" in beeld komt. Hiermee scan je dode vijanden en je omgevingen en als er verborgen items en munitie te vinden is lichten deze netjes op. Dit is niet alleen verdomd handig, maar dwingt zo ook de gamer om rustiger aan te spelen.

De gameplay van Resident Evil: Revelations zit wel goed, want het is weer wat ouderwetser en wat trager. Wat ik bijna vergeet te noemen is dat je niet alleen met Jill Valentine op de Queen Zenobia speelt, maar ook met andere karakters en op andere locaties. Want zonder afwisseling van omgeving en karakters zou het behoorlijk snel gaan irriteren. Zoals ik al eerder zei loop je de game in een kleine 12 uur op normal door, en speel je tussen de twintig en veertig minuten per hoofdstuk. Als je klaar bent met de singleplayer, dan is het niet echt game over, want er is nog de Raid Mode die je alleen of in co-op kan doorlopen met een vriend of vriendin.

In Raid Mode doorkruis je een kleine twintig levels, waaronder levels uit de singleplayer. Het doel is om van punt A naar punt B te gaan en zoveel mogelijk vijanden die je tegenkomt om zeep te helpen. Leuke is dat je dit met een karakter naar keuze kan doen die zijn eigen wapens en skills heeft, en met de punten die je verdient je karakter verder kan uitbouwen met betere en gemodificeerde wapens. Ik moet eerlijk zeggen dat dit best heel erg verslavend is te noemen en een hele leuke toevoeging aan deze titel.

De gameplay en contols steken redelijk goed in elkaar, maar het oog en oor wilt natuurlijk ook wat. Capcom is er goed in geslaagd om deze game van de Nintendo 3DS te porten naar de PlayStation 3 en de Xbox 360. De graphics zien er prima uit en de game lijkt te draaien op de engine van het zesde deel. Op wat framerate problemen na liep alles zeer vloeiend vanaf de Xbox 360 zijn HDD. Het geluid is ook dik voor elkaar, want zo is de voice acting weer lekker b-movie-achtig en sluiten de stemmen prima aan op de beelden die je op het scherm zit. Maar als je speelt met een goede surround (head)set, dan zal je zeker niet teleurgesteld worden, want vooral op de Queen Zenobia krijg je zoveel sfeer door de zee en krakende metaalgeluiden om je heen. Dit geeft de game een heerlijke extra creepy vibe.