Review: Hotline Miami

Geschreven door Gtamen op 02 juli 2013 om 12:29 uur

Vorig jaar kwam Hotline Miami al uit voor de PC en de Mac en Linux volgden daar snel achteraan. Nu is de game ook uitgekomen voor de PS3 en de PSVita. Voor een schappelijk prijsje van € 7,99 krijg je zowel de PS3- als de PSVita-versie. De vraag is natuurlijk of dit het geld wel waard is. Daar gaan we het nu even over hebben in mijn review.

Het verhaal is redelijk simpel en toch ook weer heel verwarrend. Niet op de verkeerde manier, maar op de weirde manier. Je weet niet wat er aan de hand is en er gebeuren alleen maar rare dingen. Je krijgt opdrachten van drie gemaskerde mannen en alles lijkt zich een beetje te herhalen zonder dat je doorhebt wat er allemaal aan de hand is. De missies zijn daarom redelijk hetzelfde. Je start in je huis, krijgt een telefoontje van een mysterieus figuur en moet een paar mannetjes in een gebouw de hersens in slaan. Klinkt prima, toch?

De gameplay is best uniek, want zoals je kan zien op de screenshots is het een top down game die heerlijk gewelddadig is en er nog netje uitziet ook. De gameplay is ook nog eens heel erg uitdagend. Met uitdagend bedoel ik: in één klap of shot ben je morsdood en begin je bij de laatste checkpoint. Dit is niet frustrerend, omdat de levels niet heel erg lang zijn en je meestal maar maximaal iets van een minuut of twee kwijt raakt als je doodgaat. Hoe verder je gaat in de game, hoe meer wapens en masks je vrijspeelt. Wapens unlock je door een bepaald aantal punten te halen nadat je een level hebt uitgespeeld. Bijvoorbeeld: de revolver is 20.000 punten; je haalt 25.000 punten, dan unlock je de revolver en tellen de resterende 5.000 punten voor het volgende wapen. Deze wapens zullen niet in je handen belanden aan het begin van het level. Nee, deze zullen dan verschijnen in de levels. Masks unlock je door levels uit te spelen en door ze te vinden. Deze masks geven je bijvoorbeeld meer kogels voor je wapens of laten je sneller lopen. Voordat je elk level begint moet je een mask uitkiezen en dat brengt een hoop variatie aan de gameplay, want je kan ervoor kiezen om sneller te lopen of om bijvoorbeeld die extra ammo te nemen. Echter is die extra ammo wel leuk, maar als je een schot lost dan ben je de spreekwoordelijke Sjaak en zullen alle mannetjes in de buurt je gaan lastigvallen met hun wapens. Dit houdt dus in dat tactiek heel erg belangrijk is door het feit dat je na een klap dood bent en op het zelfde moment snel en stil moet zijn.

De gameplay is dus goed, maar het oog wil ook wat zien en ook daar hoef je je geen zorgen over te maken, want de game ziet er prima uit en heeft een erg toffe style en de muziek die erachter zit past prima bij de game. Al moet ik zeggen dat een beetje metal of hard rock er ook prima bij had gepast, maar dat is een persoonlijke mening. Helaas is niet alles even soepel, aangezien ik de game niet hebben kunnen uitspelen op de PS3, omdat de game aan het einde van de tiende chapter vastliep en niet één keer maar letterlijke elke keer. Gelukkig is er een PSVita-versie van Hotline Miami en een cloud saving feature die prima werkt. Ik heb geen verschil kunnen merken met de PSVita- vergeleken met de PS3-versie, op een paar glitches na. Soms reageert de aanvalknop niet en als je in het midden van drie mannetjes staat dan moet die wel werken, anders dan kan je beter met je handen in de luchten gaan zitten. Voor de rest loopt de PSVita-versie heerlijk soepel en heb ik er niks op aan te merken. Ook de feature dat je je touchscreen kan gebruiken om rond te kijken is een heel leuk en welkom detail.

Hotline Miami is een hele leuke, best verslavende game die je niet snel neerlegt. De game speelt erg lekker weg en zal je wel ongeveer een uurtje of tien tot vijftien bezig houden. De gameplay is erg uitdagend en wordt steeds pittiger naarmate je verder komt in de game. De paar glitches zijn vervelend, maar zijn niet extreem storend en een patch is al in de maak. In het kort heb je dus voor een schappelijke prijs van € 7,99 twee games die je geld zeker wel waard is. Het mooie aan de twee versies is dat als je naar je oma gaat en je wil verder spelen, dan heb je binnen twee minuten de save op de PSVita staan door middel van de cloud save feature en dan kun je gezellig bij oma op de koffie terwijl je in Hotline Miami mannetjes de hersens in slaat. Met andere woorden: een game die zijn 85 zeker waard is.
Onze score 85