Review: Evil Dead 3: Army of Darkness

Coola 17 juli 2013 om 21:04 uur

Na The Evil Dead en Evil Dead 2 (Dead by Dawn), is nu Evil Dead 3: Army of Darkness aan de beurt om een review te krijgen. Als slotstuk van de franchise verscheen dit derde deel in 1992, waar het in 1981 allemaal begon. Daarnaast verschenen dit jaar ook de remake en de HD-Blu-ray uitgave.

Evil Dead 3: Army of Darkness (wordt ook vaak alleen bij zijn subtitel genoemd) gaat precies verder waar Dead by Dawn eindigde. Ash (Bruce Campbell) is naar de 14de eeuw gestuurd waar hij door de ridders wordt aangezien als een spion van de vijanden en wordt hij gevangengenomen door lord Arthur. Eenmaal aangekomen in het kasteel van Arthur wordt hij tot de dood veroordeeld door in de pit gegooid te worden. In de pit zitten een paar gevaarlijke deadites (zombies, door demonen bezeten mensen en skeletten). Maar Ash is natuurlijk Ash niet als hij er niet levend uit komt en wel op het nippertje en wat natuurlijk ook helpt is dat de wise man de kettingzaag in de pit gooide, waardoor Ash de deadites nog makkelijker kon doden. Eenmaal uit de pit maakt Ash het duidelijk dat hij erg pissed is op de ridders en dat hij bekend met een van de leukste quotes ooit in film geschiedenis.

Vervolgens word Ash gezien als de verlosser van het kwaad omdat hij de deadites zo makkelijk dood kreeg. Ash wordt er door de wise man op uit gestuurd om de Necronomicon Ex-Mortis (aka Book of the Dead) te gaan halen, omdat de Necronomicon Ex-Mortis het kwaad voor altijd kan stoppen mits het in de goede handen terecht komt en tevens kan het boek ook gebruikt worden om Ash naar zijn eigen tijd toe te sturen dus het is voor beide partijen een win-winsituatie. En je raadt het natuurlijk al: het zal geen makkelijke taak zijn om de Necronomicon Ex-Mortis te gaan halen want punt 1) de weg er naartoe is gevaarlijk, punt 2) Ash moet de woorden "Klaatu verata nicto" opzeggen voor hij het boek pakt en punt 3) we hebben het hier over Ash. Nou begrijp je natuurlijk wat ik daarmee bedoel.

Op weg naar het boek wordt Ash zoals altijd weer aangevallen door de Kandarian-demoon, maar gelukkig kan Ash in een verlaten molen ontsnappen aan de Kandarian-demoon. In de molen maakt Ash per ongeluk een spiegel kapot waardoor er een paar mini-Ashes ontstaan die Ash voor een tijdje het leven zuur maken. Uiteindelijk groeit een van de mini-Ashes uit tot een normale grote en noemt zichzelf Bad Ash (een geweldige pun op Bad Ass). Na een klein gevecht krijg Bad Ash een shotgun tegen z'n neus gedrukt en wordt op typische Evil Dead-manier naar het hiernamaals gestuurd. Na de "dood" van Bad Ash gaat Ash weer verder met zijn zoektocht naar de Necronomicon Ex-Mortis. Eenmaal aangekomen op de locatie waar het boek ligt, komt hij al het eerste probleem tegen: er zijn drie identieke boeken waarvan er natuurlijk maar een de echte is. Hij pakt dan in het begin ook het verkeerde boek, wat een grappige uitwerking heeft. Probleem nummer 2 is dat Ash de woorden kwijt is die hij moest opzeggen. Beter gezegd: hij kan de woorden "Klaatu verata" nog wel opnoemen, maar het het laatste woord is hij kwijt. Maar Ash is natuurlijk Ash niet als hij er niet iets op kan verzinnen en dat doet hij. Hij zegt de woorden op maar bij het laatste woord kucht hij. Ash denkt dat het nu veilig is om het boek op te pakken.

Zodra hij het boek oppakt, breekt gelijk de hel op aarde los. De doden komen weer tot leven (inclusief Bad Ash). Ash komt veilig aan bij het kasteel van Arthur en doet alsof er niks aan de hand is, maar de wise man weet wel beter en weet dat Ash het heeft verpest. Het duurt niet lang voordat Bad Ash en zijn deadites-leger bij het kasteel zijn aangekomen. Nu is het de taak van Ash om het kasteel te verdedigen en het boek te beschermen, want Bad Ash heeft ook erg veel interesse in de Necronomicon Ex-Mortis omdat hij voor altijd een hel op aarde wil hebben. Er volgt een groot gevecht tussen de deadites en de ridders waarbij Ash en Bad Ash met elkaar gaan vechten.

Evil Dead 3: Army of Darkness. Heeft een hele omslag gemaakt ten opzichte van het origineel. Waar deel 1 een pure horrorfilm was en deel 2 een horrorkomedie, is Army of Darkness een komediehorror. En dat heeft eerlijk gezegd goed uitgepakt. Er zullen vast mensen zijn die het niet echt kunnen waarderen dat ze deze film zo hebben gemaakt, maar dat zijn vooral mensen die altijd wel wat te zeiken hebben. Want oké, eerlijk toegeven is de horror erg PEGI-13, maar er vloeit nog steeds genoeg bloed om het een waardige Evil Dead-film te noemen.

Net zoals bij de vorige reviews heb ik ook van deze film weer een paar leuke feitjes:
Feit 1: Net zoals bij de twee eerdere films, speelt de broer van Sam Raimi namelijk Ted Raimi. Een rol, of beter gezegd een paar rollen, namelijk: the cowardly warrior who doesn't want to die, the man who shouts "you can count on my steel", the swordsman with an eye-patch and the S-mart's store clerk.

Feit 2: Bruce Campbell raakt tijdens een van de gevecht echt gewond aan zijn gezicht en moest naar een chirurg gebracht worden om het te fixen. Alleen was er een probleem: de dokter moest eerst de echte wond zoeken tussen alle neppe wonden die Ash op z'n gezicht had zitten.

Feit 3: In het originele script verloor Ash een oog. Ik heb hier gemengde gevoelens over. Aan de ene kant ziet Ash er al stoer genoeg uit, maar als hij alsnog zijn oog had verloren dan had hij er misschien nog wel stoerder uit kunnen zien.

Feit 4: Er zijn twee verschillende eindes van de film. Bij een einde gaat hij te ver de toekomst in en hebben de deatites de wereld veroverd. In het andere einde zit Ash wel in zijn eigen tijd en werkt hij weer gewoon bij S-mart. Nu zijn er twee theorieën. Theorie 1: allebei de eindes zijn canon. Hij gaat te ver naar de toekomst maar kan door de magie van de wise man heen en weer reizen tussen de tijdlijnen. Deze theorie is kracht bijgezet door de dvd-release van de film, want het eindigt met de apocalypse, maar na de credits komt de S-mart-scène. Theorie 2 is dat de S-mart-scène maar een droom is.