Review: 2 Movie Pack: Taxi Driver & Raging Bull

RDJ134 14 augustus 2013 om 00:00 uur

Vanaf vandaag is de 2 Movie Pack: Taxi Driver & Raging Bull in de winkels verkrijgbaar en was Sony Home Entertainment zo vriendelijk om ons deze dvd-box toe te sturen. Deze twee legendarische Martin Scorsese films met Robert De Niro in hoofdrol zijn al jaren lang pure klassiekers en Oscar-materiaal, maar daar meer over in de onderstaande review.

Taxi Driver
Taxi Driver vertelt het verhaal van de 26-jarige Vietnamveteraan Travis Bickle (Robert De Niro) die lijd aan slapeloosheid en daarom een baantje als taxichauffeur heeft, waarbij hij hoofdzakelijk rijdt in het nachtelijk New York van de jaren '70. Een tijdperk waarin de stad verkeerde in een soort van betonnen jungle waar het recht van de sterkste gelde en zeker geen leuke plek was om te wonen. Daarnaast rijdt hij soms doelloos rond door de verpauperde achterbuurten, bezoekt hij "ter ontspanning" pornobioscopen en houdt hij een dagboek bij. Doordat hij zich begeeft in deze nachtelijke rauwe wereld ziet hij eigenlijk alleen nog maar het slechte van de mensen en slaat zijn frustratie langzaam aan om in gewelddadige paranoïde beeldvorming.

Door zijn baan als taxichauffeur komt hij met diverse mensen in aanraking die zonder het te weten zijn eigen ondergang worden. Zo ontdekt hij op een dag de beeldschone (Cybill Shepherd) die een campagnemedewerkster is voor senator Charles Palantine (Leonard Harris), die bezig is om president te worden bij de aankomende verkiezingen. Travis stalkt haar een tijdje en doet dan net alsof hij interesse heeft om als vrijwilliger te komen werken en vraagt haar vervolgens mee uit. Alleen neemt Travis haar mee naar een pornofilm waarna ze niks meer met hem te maken wilt hebben. Hierdoor richt hij zijn woede op senator Palantine, waar hij dan ook een aanslag op wilt plegen. Ondertussen koopt hij niet alleen een aantal wapens om zijn plan uit te voeren, maar maakt hij ook kennis met de twaalfjarige kinderprostituee Iris "Easy" Steensma (Jodie Foster toen even oud was als het karakter dat ze speelde) die hem vertelt hoe aardig en lief haar pooier Matthew "Sport" Higgins (Harvey Keitel) is.

Ook hier ontwikkelt Travis wederom een obsessie en probeert er alles aan te doen om Iris te laten stoppen met het werk dat zij doet, en terug te keren naar haar ouders buiten de grote stad. Ondertussen begint zijn grens tussen fantasie en realiteit te vervagen, want wanneer hij een overvaller in een buurtwinkel neerschiet is dit het zetje die hij nodig had om zijn gewelddadige plannen dan ook echt uit te gaan voeren. Oftewel een aanslag te plegen op Palantine en de mensen die Iris in de prostitutie houden uit te schakelen.

Het is moeilijk om Taxi Driver te beschrijven, want deze filmklassieker, die genomineerd was voor drie Oscars, is simpelweg briljant en soms vreemd tegelijk te noemen. Want het is bizar om te zien hoe Travis langzaam aan afglijd naar een pad vol geweld wat in zijn ogen niks meer dan rechtvaardigheid is. Dat is ook gelijk het mooie aan Taxi Driver; er word nergens met een moralistisch vingertje gewezen van wie er nu echt slecht of goed is, want als je er over nadenkt is eigenlijk iedereen in de film fout. Nu we het toch hebben over pshyco's, deze film was de inspiratie voor Mark Chapman om John Lennon dood te schieten. Chapman wilde op deze manier indruk maken op Jodie Foster, op wie hij smoorverliefd was. Maar het houdt niet op, want ook John Hinckley Jr. besloot na het zien van de film in 1981 om zijn vuurwapen te legen op de toenmalige Amerikaanse president Ronald Reagan. Dit is niet alleen bizar, maar vertoont ook overeenkomsten met Travis uit de film, die eigenlijk precies hetzelfde deed.

Ondanks dat ik de film al vaak gezien heb, is deze nog altijd ongelofelijk krachtig te noemen. De Niro speelt op zijn best en Jodie Foster haar rol is zeker voor die leeftijd erg indrukwekkend te noemen. Maar de kracht zit hem in de manier hoe Scorsese nachtelijk New York en het rauwe geweld in beeld brengt, en je bij het begin van de aftiteling genoeg voer tot nadenken hebt. Niet alleen is de film visueel erg sterk, het zijn de memorabele scènes en dialogen die deze film legendarisch maken. Robert De Niro die voor de spiegel tegen zichzelf praat met de woorden "Are you talking to me?" en met zijn sleeve gun speelt, of zijn bebloede vingers tegen zijn hoofd met hanenkam zet en een schietbeweging maakt is pure filmgeschiedenis. Zoals je ziet kan ik hele pagina's door schrijven over deze geweldige film, maar er is meer. Deze dvd ziet er qua beeld redelijk goed uit en ook het geluid is helder en goed verstaanbaar. Het enige minpuntje voor mij was de ondertiteling. Die was "dik" en kwam grof wam op mijn tv.

Uiteraard zijn er de nodige extra's de vorm van:
  • Audiocommentaar van Professor Robbert Kolker
  • Audiocommentaar van Paul Schrader
  • Screenplay to Movie: deze optie maakt het mogelijk om tijdens de film het originele script aan te roepen die dan in een plaatje aan je getoond wordt.
  • Trailers:
    - Close Encounters of the Third Kind
    - The Punisher
    - Spider-Man 3
    - Ghost Rider

Al met al niet echt spannende extra's, maar het is dan ook een dvd-release en geen Blu-ray. De laatstgenoemde versie heeft overigens wel een lange lijst met extra content.

Eindconclusie:
    Ondanks dat de film al bijna veertig jaar oud is, blijft de kracht ervan dankzij de acteurs en actrices ongeëvenaard. Taxi Driver is door de jaren heen een popculturefilm geworden waarvan er T-shirts zijn, mensen de quotes er uit kunnen noemen en de rapper XzibiT (ja, die van Pimp My Ride) er een sample uit gebruikte voor zijn track At the Speed of Life. Het is dan ook voor mij een raadsel waarom deze film in 1976 geen van de drie Oscar-nominaties heeft om kunnen zetten naar het gouden beeldje.

Raging Bull
    In 1980 werkte Martin Scorsese en Robert de Niro wederom samen met de film Raging Bull, dat het levensverhaal is van de legendarische bokser Jake LaMotta die een bijzondere carrière had en buiten de ring een hele irritante en vooral eigenwijze man was. Hij vocht vanaf zijn negentiende als professional bokser in de middengewicht klasse en is het beste te omschrijven als de Mike Tyson van zijn tijd. Iets wat ironisch is, aangezien Tyson ook alles had en ook weer verloor.

Raging Bull opent in 1964 waar we zien hoe een oude Jake LaMotto (Robert de Niro) met een behoorlijk overgewicht een totaal niet grappige dialoog voor de spiegel van een kleedkamer aan het oefenen is. Waarna de film een flashback wordt die begint in 1941 waar we zien dat Jake een ongelofelijke arrogante asshole is die lijd aan tunnelvisie en maar één ding wilt en dat is kampioen in zijn klasse worden en dit op eigen kracht wilt bereiken. Want na zijn eerste nederlaag in zijn bokscarrière tegen Jimmy Reeves zit hij thuis tegen zijn vrouw te bitchen over het eten en andere zaken, wat totaal uit de hand loopt met als resultaat een knap staaltje huiselijke geweld, wat wordt onderbroken als Jake's broer Joey (prachtrol van de toen nog onbekende Joe Pesci) langs komt om de boel te sussen. Joey is tevens Jake zijn manager en wilt via zijn maffiaconnectie Salvy Batts (Frank Vincent die later in Goodfellas de legendarische rol van Billy Battes en Phil Leotardo in The Sopranos speelt) er voor zorgen dat hij heel snel kampioen kan worden, iets wat Jake niet wilde omdat hij met een uitzondering voor Tommy Como (Nicholas Colasanto) een bloedhekel aan "wise guys" en valsspelen had.

Maar Jake's leven veranderd op slag als hij op een dag in een openluchtzwembad de 15-jarige Vickie (Cathy Moriarty) ontmoet en op slag verliefd wordt op haar. De twee krijgen ondanks het leeftijdsverschil een relatie en later zelfs kinderen. Maar Jake is ziekelijk jaloers en denkt continue dat Vickie vreemd gaat waarna ze vaak rake klappen krijgt. Door Jake's eigenwijze gedrag verliest hij niet alleen zijn bokslicentie en later zijn kampioenschap, maar ook zijn vrouw en zijn broer, waarna hij zo ver afzakt dat hij vast komt te zitten nadat hij minderjarige meisjes in zijn nachtclub toeliet. De scène in de gevangenis waar Robert de Niro huilend en verstikt in zelfmedelijden zijn vuisten op de muur kapot slaat is heel erg indrukwekkend te noemen. Daarom is het ook niet zo heel erg raar dat Raging Bull maar liefst twee Oscars (uit een nominatie van acht) scoorde waarbij Robert de Niro de beste mannelijke acteur in de wacht sleepte en de film een beeldje kreeg voor de beste montage.

Raging Bull is voor het genre een uniek film, dat bijna geheel in zwart-wit (er is in het midden een vakantievideo te zien die in kleur is) is opgenomen en de bekende Scorsese-touch heeft. Prachtige mooie shots uit diverse hoeken die de acteurs en actrices geloofwaardig in hun scènes laten overkomen. De gevechten in de ring mogen dan wel niet realistisch overkomen (je ziet soms dat er ingehouden wordt of er naast geslagen), maar de special effects waarbij wonden in het gezicht openscheuren en neuzen die gebroken worden zijn tot op de dag van vandaag ongeëvenaard en iets waar de film om bekend staat. Het beeld van de dvd is goed te noemen, net als het geluid dat goed en helder uit de speakers komt. Ook de ondertiteling is, in tegenstelling tot Taxi Driver, wel strak en juist geplaatst. De disc zelf heeft verder weinig en overbodige extra's, denk hierbij aan vier minuten met trailers van diverse films en een trailer van Raging Bull. Niks meer of minder en deze hadden wat mij betreft niet eens op de disc hoeven te staan.