Review: Star Trek Into Darkness

RDJ134 11 september 2013 om 00:00 uur

Vier jaar geleden gaf J.J. Abrams de langlopende Star Trek-franchise een semi-reboot, die bij het grote filmpubliek en veel "trekkies" goed werd ontvangen. Uiteraard waren er ook de puristen die het drie keer niks vonden, maar de film bracht een shitload aan geld op en een vervolg kon uiteraard niet uitblijven en deze verscheen eerder dit jaar in de bioscopen onder de naam Star Trek Into Darkness. Vanaf vandaag is deze film verkrijgbaar in diverse smaken als Blu-ray, combo dvd/Blu-ray pack, 3D Blu-ray en dvd. Paramount was zo vriendelijk om mij een maand geleden een recensie-exemplaar van de laatstgenoemde mediadrager te lenen en aan de hand daarvan is de onderstaande review tot stand gekomen.

Star Trek Into Darkness begint gelijk met een actievolle scène, want Captain Kirk (Chris Pine) rent met zijn gezelschap voor hun leven op de kleurige planeet Nibiru rond, omdat de plaatselijke bevolking achter hen aan zit. Dit komt omdat ze een heilige rol hebben meegenomen als afleiding, zodat Mr. Spock (Zachary Quinto) een bom in een vulkaan kan gooien om zo deze mooie planeet te redden. Dit is zoals de echte Star Trek-fans wel weet recht tegen de Prime Directive aka de eerste richtlijn in. Eenmaal terug op aarde vertelt Spock in zijn rapport wat er gebeurd is en dit zorgt er voor dat Kirk uit zijn rang wordt gezet en niet meer mag vliegen met de Enterprise.

Ondertussen wordt er een aanslag gepleegd op een Federation-archief, dat eigenlijk een geheime afluisterpost was. Deze aanslag is geniaal bedacht door John Harrison (Benedict Cumberbatch), die ex-Starfleet is en precies weet hoe alle protocollen werken. Wanneer alle hoge militairen bij elkaar komen om de aanslag te bespreken, probeert Harrison deze te vermoorden en dit lukt hem gedeeltelijk omdat Kirk die toevallig aanwezig was hem tegen weet te houden. Hierdoor krijgt hij het groene licht van admiraal Alexander Marcus (Peter Weller) om Harrison op te jagen en te doden, hiervoor wordt hij weer in captain rang teruggezet en krijgt niet alleen de Enterprise maar ook een aantal geavanceerde torpedo's mee om de planeet waar Harrison zich schuil houdt te vernietigen. Samen met zijn trouwe crew en Mr. Spock begint dan een avontuur waar de arrogante Kirk zichzelf leert kennen en stuit op een complot waarbij hij gaat twijfelen wie nu de bad en good guys zijn.

Ik had Star Trek Into Darkness niet in de bioscopen gezien en heb ik maanden strategisch alle spoilers weten te ontwijken. Dus ik keek de dvd zonder enige voorkennis en werd eerlijk gezegd totaal weggeblazen. Het is visueel overweldigend en een achtbaan van actie waarbij je van de ene verbazing in de andere valt. Het verhaal zelf is best wel oké, maar kan ietsje verwarrend zijn met de kleine subplots en het tijdreisparadox. Maar toen John Harrison tijdens een nu al klassieke scène bekendmaakt wie hij echt is, sprong ik bijna van mijn bank met een "FOOK YEAH!", want Benedict Cumberbatch speelt de rol van één van de grootste en iconische slechteriken uit de franchise op een hele unieke manier, waarbij je toch enige medelijden hebt voor hem en begrijpt dat wat hij doet en in zijn ogen gerechtvaardigd is. Dat was trouwens niet het enige hoogtepunt voor me, want Klingons nieuwe stijl is ondanks de korte verschijning nu al legendarisch te noemen.

Verder zit de film vol trivia voor de echte fans van Star Trek, want verwijzingen naar de comics, films en de tv-show komen langs in de vorm van hints, namen, karaktercameo's en beelden. Zo zit er een scène in waar Kirk en Spock samen zijn en bijna een 1:1 is uit The Wrath of Khan uit 1982. Waarbij het gewoon eng is om te zien hoe Chris Pine en Zachary Quinto (vast met een vleugje CGI) lijken op William Shatner en Leonard Nimoy. Dit is slechts een hele kleine greep uit de vele voorbeelden die ik hier kan noemen, en waarvan je er enkele *LET OP SPOILERS* hier in deze erg scherpe nitpicking video kan zien.

Zoals ik in het begin van de review al opmerkte is dat ik de film in de vorm een dvd te leen kreeg, en het beeld daarvan was al opmerkelijk goed (gekeken via de Xbox 360) en vooral erg kleurvol en zeer accepteerbaar om te kijken. Het geluid dat in de vorm van 5.1 Dolby Surround kwam deed me subwoofer een paar keer behoorlijk klapperen en daar valt dan ook verder niks op aan te merken.

Uiteraard staan er ook een aantal extra's op de dvd die erg interessant zijn, maar ook aan de magere kant. Deze zijn:
  • The Enemy of my enemy (06:48)
  • Ship to Ship (05:51)

Het zijn featurettes die ons een kijkje geven achter de schermen van de film en hoe diverse special effects tot leven zijn gebracht, die overigens niet altijd CGI blijken te zijn. Het is begrijpelijk dat een dvd niet zoveel extra's heeft zodat de bitrate van het beeld een tandje hoger kan en dat de Blu-ray-versie veel meer goodies heeft.