Review: Evil Dead Remake

RDJ134 23 september 2013 om 16:03 uur

Wij van Eigenwereld.nl hebben dit jaar maar liefst vijf artikelen gewijd aan de Evil Dead-franchise. Want in de aanloop naar de 2013-versie keken we terug naar de legendarische trilogie die eigenhandig het "cabin in the woods"-genre heeft gevormd en het origineel dat op Blu-ray verscheen. We zijn nu enkele maanden verder en Evil Dead 2013 is vanaf vandaag verkrijgbaar in diverse digitale vormen en fysiek op dvd en Blu-ray. Aan de hand van de laatstgenoemde is de onderstaande recensie tot stand gekomen.

De film begint gelijk al heel erg lekker als we zien hoe in een bos een meisje gevangen wordt genomen en vervolgens in een hele vieze kelder aan een paal staat vastgebonden. Ze smeekt om vrijgelaten te worden, haar vader is daar met andere mensen aanwezig en ze vraagt hem waarom hij dit doet en waar mamma is. Haar vader vertelt dat zij haar eigen moeder heeft vermoord, het meisje huilt en zegt dat het leugens zijn. Terwijl pappa een fles met brandbare vloeistof over haar heen gooit, blijft ze smeken om vrijgelaten te worden terwijl een oudere vrouw schreeuwt tegen de man dat hij het moet doen. Wanneer dan de lucifer vlamvat zegt het meisje dat ze de vader zijn ziel uit zijn lijf zou rukken en heeft het gezicht een demonisch uiterlijk gekregen. Terwijl ze in de brand staat vloekt ze er nog hevig op los en verlost de man haar met een headshot uit een dubbelloops geweer. Met deze intro is dan ook gelijk goed de toon gezet voor de gehele film die in tegenstelling tot het origineel een stuk rauwer en donkerder is.

Na deze scène begint de film eigenlijk pas echt en maken we kennis met David (Shiloh Fernandez) en zijn vriendin Natalie (Elizabeth Blackmore), die aankomen bij het bekende huisje in het bos, dat al jaren eigendom is van Davids familie. Bij het huisje zijn zijn vrienden Eric (Lou Taylor Pucci), verpleegster Olivia (Jessica Lucas) en zijn zuster Mia (Jane Levy). Deze groep twintigers zijn er niet om van de natuur te genieten of voor een vakantie, maar om Mia te helpen afkicken van haar drugsverslaving. Al snel zegt Mia een vieze vreemde lucht te ruiken en denkt de groep vrienden dat dit komt door haar afkickverschijnselen. Als ook de hond het ruikt lijdt dit tot het vinden van de geheime kelder waar er een shitload aan dode beesten hangen. Dit is dezelfde kamer die we aan het begin van de film zagen. De dode beesten zijn overigens niet het enige wat er in de kelder is te vinden, want er ligt ook een boek van mensenhuid dat verpakt is in prikkeldraad en de echte horrorfans weten dat dit de beruchte Necronomicon aka The Book of the Dead is. Eric neemt het mee naar boven en ondanks dat er in staat NIET de tekst hardop te lezen, doet hij dit wel en bevrijd hij wederom de demoon die nu de vrienden hun lichamen één voor één overneemt.

Wat volgt is dat deze demoon, die soms heerlijk sarcastisch is en de lichamen waar het in huist vreselijk weet te verminken, waarbij ik als doorgewinterde horrorfilmkijker vaak even een WTF??-momentje had. Zo laat de demoon iemand zelfs zijn tong doormidden snijden met een stanleymes, en een ander iets met een injectienaald doen wat echt gruwelijk hard is. Dit is wat Evil Dead 2013 een waardige reboot/re-imagine/remake maakt. Het Gore-gehalte is veel hoger en met originele special effects, die voor de verandering eens old skool en misselijkmakende zijn, en je snapt dan ook wel dat deze film niet voor tere zieltjes is weggelegd. Want net als je denkt het meest walgelijk te hebben gezien: *verrassing*, we gaan er nog even een factor hoger overheen. Mooi detail is dat er een scène is waarbij één van de karakters zichzelf snijdt en je dit niet echt ziet maar hoort en dat met de kracht van suggestie maakt het echt heel erg creepy.

Het beeld van de Blu-ray is zoals je verwacht van een moderne film echt verdomd scherp en simpelweg perfect te noemen. De details springen van het beeld; of het nu rottend huid is waar je het dode pigment op kan zien of de met bloed geschreven tekst in de Necronomicon: het ziet er gewoon zeer goed uit. Het geluid komt in het door Sony omarmde DTS-HD Master Audio 5.1 en deze is net als het beeld perfect. De geluiden van de shotgun of de kettingzaag en de stemmen van de demonen komen van alle kanten op je af en in goede balans en met bass die je subwoofer diverse keren goed aan het werk zal zetten.

Daarnaast is deze Blu-ray ook rijkelijk gevuld met de volgende extra's:
  • Making Life Difficult: Over de moeilijkheid van het maken van deze film.
  • Directing The Dead: Regisseur Fede Alvarez over hoe hij zijn visie van de film heeft kunnen realiseren met de problemen en het werk dat hierbij kwam kijken. Daarnaast vertelt hij ook welke scène zijn favoriet is en waarom.
  • Being Mia: Dit is een videodagboek waar we zien hoe de actrice Jane Levy in haar rol kroop van Mia en hoe de make-upartiesten haar veranderden in een angstaanjagende verschijning.
  • Audiocommentaar van de cast en de filmmakers.
  • Unleashing the Evil Force: Een blik op hoe de makers van deze film de Necronomicon een nieuwe makeover hebben gegeven.
  • Evil Dead The Reboot: Hier vertellen de regisseur, de acteurs en actrices samen met niemand minder dan Bruce Campbell over de popculture en genre-impact die het origineel teweeg heeft gebracht en over deze remake.

Ondanks dat de extra's veel lijken, ben je er vrij snel klaar mee, want alles opgeteld is het niet meer dan een klein half uur aan footage. Maar daar tegenover staat wel weer dat het audiocommentaar verdomd grappig is te noemen. Maar al met al een beetje magertjes.