Review: Pro Evolution Soccer 2014

RDJ134 7 oktober 2013 om 03:33 uur

Elk jaar is er een grote strijd tussen twee titanen die onvermijdelijk is, want de voetbalgames FIFA en Pro Evolution Soccer komen altijd tegelijk uit. Waarbij de fans van beide franchises zich gedragen als echte hooligans die elkaar (gelukkig) virtueel naar het leven staan, want je bent of voor FIFA of voor PES en daarbij lijkt er geen tussenweg te zijn. Nu was Konami zo vriendelijk om mij een recensie-exemplaar van Pro Evolution Soccer 2014 te sturen en ging ik als leunstoelvoetballer er eens goed voor zitten.

Zoals ik al zei: een nieuw jaar en een nieuwe Pro Evolution Soccer, maar dat is niet het enige dat nieuw is. Want Konami heeft de oude engine waar de vorige games op draaiden ingeruild voor de FOX Engine die ook gebruikt wordt voor Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Dus toen dit naar buiten kwam, werden de fans van deze langlopende footie een beetje nerveus. Want de puristen zijn tevreden met wat Konami hen ieder jaar toewerpt en de meer kritische PES-spelers bang dat veranderingen te ver worden doorgedrukt om zich staande te houden met de concurrentie van FIFA. Maar gelukkig hoeven beide partijen niet bang te zijn want, Pro Evolution Soccer 2014 zal beiden tevreden stellen. Want ja, er zijn wel degelijk grote veranderingen doorgedrukt en toch voelt het oud en vertrouwd aan, althans soort van.

Laten we bij het begin beginnen, want na het opstarten van de game krijg je de nodige menu's voor je kiezen waarbij je een shitload kan instellen voor je überhaupt eens tegen een bal kan aanschoppen. Dit is gelukkig allemaal eenmalig en dan kan je eindelijk gaan beginnen door je modi te kiezen en de onvermijdelijke training. Want er is het nodige aan de gameplay veranderd en wil je echt goed kunnen spelen dan is het hard nodig om dit te doen. Persoonlijk speel ik altijd graag een footiegame samen met mijn broer of andere mensen gewoon op de bankhangende en gaan. Toen ik nonchalant zonder training op makkelijk begon aan mijn eerste wedstrijd, kreeg ik gelijk een pijnlijk pak slaag te verduren. Waarom? Omdat ik simpelweg de controls niet goed onder knie had en PES nou eenmaal niet meer zoals "vroegâh" even oppakken en te spelen is. Wil je passes maken of sprinten of de bal afpakken? Dit is een verschil tussen winnen en verliezen, omdat je soms snel moet tappen op je buttons of juist net lang genoeg ingedrukt dient te houden. Om dit goed door te krijgen zal je toch echt eerst de training moeten doorlopen.

Na de training is het tijd om offline of online aan de slag te gaan, want er valt een hoop te doen en dan durf ik hardop te zeggen bijna TE veel om te doen. Keuzes voor de gamemodi, welke league en natuurlijk welke club ga je spelen? Daarnaast kan je carrière doorlopen als trainer (en aanbod krijgen om bondscoach te worden) of als speler en is het een bitch om de juiste spelers op te stellen en te managen. Maar dat neemt niet weg dat echte voetbalfans hier helemaal in op kunnen gaan, en een gevoel van realisme geven die... eigenlijk niet echt aanwezig is. Zo zijn er licentieproblemen waardoor er slechts negentien authentieke stadions aanwezig zijn, sommige spelers (ondanks de data-update) niet meer bij een bepaalde club spelen en zelfs Engelse clubs totaal niet aanwezig zijn en worden opgevuld met fictieve namen. Dat zijn bummers voor de echte voetballiefhebbers die met dit soort fratsen worden weggejaagd naar FIFA die alle licentiekwesties, mede door een grote zak met geld, wel goed hebben geregeld.

Het belangrijkste is hoe de game speelt en reageert en ik moet eerlijk zeggen dat Pro Evolution Soccer hier prima in slaagt. Als je de learning curve van de controls eenmaal goed doorhebt, krijg je een uitdaging en diepgang die je als ganer zal waarderen. Sterker, ik heb diverse keren (al dan niet tegen de CPU en met een tweede speler) op het puntje van mijn bank gezeten en wanneer de voorzet perfect aankwam ik de bal keihard om de keeper zijn oren knalde en ik bijna net zo blij was als de digitale voetballer op mijn scherm. Dit is voetbal en voetbal is oorlog... en emotie natuurlijk. Over emotie gesproken: de fans op de tribunes mogen er dan wel als shit uit zien, ze weten wel op de juiste momenten de sfeer voor je neer te zetten met juichen en wat vaag gebrabbel dat op zingen lijkt, en daarmee bedoel ik niet dat je met een wedstrijd tegen Twente het Hasj, Coke en Pillen lied zal horen dreunen door je surround set. Helaas, en wie weet ooit in de toekomst.

Qua gameplay en sfeer zit het goed in elkaar met Pro Evolution Soccer 2014, maar er zijn ook de nodige minpunten die aan deze titel kleven. Want deze game mag dan zelfs op de makkelijkste stand vrij pittig zijn, de AI haalt soms rare dingen uit of snapt niet dat je vol in de aanval bent en komen passen soms niet uit zoals de bedoeling is. Dit zijn kleine foutjes die irritant kunnen zijn, maar ook met een toekomstige patch (en daar vertrouw ik op) makkelijk op te lossen moeten zijn. Grafisch ziet PES er goed uit en bewegen de spelers vloeiender dan ooit en reageert de bal echt realistisch. Maar zo snel er gescoord wordt, krijg je een kleine teleurstelling met de door framedrops geplaagde video's, aangezien negen van de tien keer je favoriete held niet op zijn echte menselijke versie lijkt en er echt kut uit ziet. Iets wat je niet zou verwachten van een engine waar de nieuwe MGS dadelijk op gaat draaien, en daar had ik toch wel een behoorlijk hoge verwachting van. Een andere teleurstelling is dat er totaal geen regen in de game zit, en laten we eerlijk zijn, dat is toch wel iets wat er echt bij hoort.