Review: Zombieland Blu-ray

RDJ134 1 december 2013 om 21:33 uur

Zombiefilms kan je in diverse subgenres opdelen: pure horror, romantisch en komisch met een dikke knipoog. Tot het laatstgenoemde behoort Zombieland uit 2009, die gemaakt werd door Ruben Fleischer, die voor deze film een behoorlijke sterrencast wist te strikken. Sinds enkele weken ligt de steelcase limited edition Blu-ray in de winkels en kregen wij deze toegestuurd om er de onderstaande recensie van te maken.

Zombieland begint met een briljante intro (en de track For Whom the Bell Tolls van Metallica) waar we via een voice over van Columbus (Jess Eisenberg) te horen krijgen over hoe Amerika in een korte tijd van een land veranderde in een zombieland door een gemuteerd virus die de meeste mensen veranderde in de wandelende dood. Daarnaast maken we kennis met "The Rules" die een rode draad zijn in het verhaal, want als je wilt overleven in een wereld vol met niet-vegetarische ondoden moet er in de chaos regels zijn. Zoals bij twijfel een zombie altijd nog een keer door het hoofd schieten, altijd opletten als je gaat schijten en voor het wegrijden je achterbank checken. Dit is slechts een kleine greep uit een redelijk groot assortiment regels die er aan bij kunnen dragen dat je de volgende dag haalt.

Columbus is een jonge student die zijn dagen slijt met het spelen van World of Warcraft als het virus toeslaat en na een incident met een zombiechick besluit om naar zijn ouders in Columbus (de hoofdrol spelers hun echte namen krijg je nooit te horen en worden deze vernoemd naar de staten waar ze vandaan komen) te gaan. Onderweg strand hij op een verlaten snelweg met zijn auto en komt daar de grofgebekte Tallahassee (een prachtrol van de altijd lekker op dreef zijnde Woody Harrelson) tegen die niet alleen duidelijk groot plezier heeft in het creatief uitschakelen van zombies, maar ook fanatiek op zoek is naar een Twinkie. Dit is een soort van gebakje die een enorme houdbaarheidsdatum hebben.

Tijdens hun reis komen Columbus en Tallahassee onderweg Wichita (de altijd zeer lekkere Emma Stone) en haar jongere zuster Little Rock (Abigail Breslin) tegen, die besluiten om mee te reizen met deze twee antihelden. Wat de heren niet weten is dat de zusjes twee oplichters zijn die hun slachtoffers beroven van hun eigendommen als ze even niet opletten en er dan ook met de wapens en de wagen van Columbus en Tallahassee vandoor gaan. Deze zetten de achtervolging in en vinden onderweg een dikke Hummer vol met wapens, en zoals Woody Harrelson dan ook zegt: Thank god for Rednecks. Als ze de beide stelende zusjes eenmaal terug hebben gevonden besluiten ze een pact te sluiten en door te reizen naar het noorden waar er zombievrije plekken zouden zijn. Want de reis naar Columbus gaat niet meer door omdat iedereen daar dood is.

Onderweg stoppen ze nog even in Hollywood om te overnachten in een megagrote villa die eigendom blijkt te zijn van niemand minder dan filmcultheld Bill Murray, die gewoon zichzelf speelt, en zoals altijd briljant en heel erg grappig is, waarbij hij zelfs zijn eigen filmrol in Ghostbusters (1984) op de hak neemt. Dit alles bouwt op naar een finale in een pretpark waar een shitload aan zombies worden afgeslacht.

Zombieland is een cultfilm die je aanbidt of simpelweg haat vanwege zijn soms puberale humor en grofheid. Dat is nou precies wat deze flick een typische Eigenwereld.nl-film maakt, want het is nerdy, vol met vette "gore" effecten en een topcast die duidelijk veel plezier heeft in de rollen die ze spelen. Daarnaast is het een mix tussen de standaard zombiefilms (aantal karakters onderweg naar een Utopia), romantische komedie en een road movie die een soms arty farty sausje heeft. Sommige beelden worden breed en langzaam gebracht waardoor er een hele rustgevende, maar ook tegelijk creepy sfeer wordt gecreëerd. Maar het zijn vooral de regels (waarvan er in totaal 33 zijn) die in tekst te pas en te onpas worden geprojecteerd op de voor- en achtergrond.

Aangezien dit een steelcase limited edition Blu-ray is, kijken we uiteraard naar het beeld, geluid en de extra's die op het schijfje staan. Het beeld is simpelweg perfect, wat uiteraard niet zo heel erg vreemd is, aangezien de film geheel digitaal is opgenomen met een Panavision Genesis-camera. De kleuren zijn prima in balans en variëren van dof tot fel, waarbij de grandefinale in het Pacific Playland op het einde van de film een mooie combinatie van felle kleuren in een nachtelijke setting laat zien. Het geluid komt in het door Sony omarmde DTS-HD Master Audio 5.1 en de liefhebbers weten dan dat dit perfect klinkt. Of het nu de knetterende lampen zijn in een supermarkt of holle voetstappen in Bill Murray's huis; het klinkt vol en dynamisch.

Dus wat overblijft zijn de extra's, dat zijn de volgende:
  • Audiocommentaar met Woody Harrelson & Jesse Eisenberg, regisseur Ruben Fleisher en de schrijvers Rhett Reese & Paul Wernick.
  • Documentaires: