Review: The Lone Ranger Blu-ray

Geschreven door RDJ134 op 11 december 2013 om 15:36 uur

The Lone Ranger had het begin moeten zijn van een hele nieuwe franchise met Johnny Depp en Armie Hammer in de hoofdrol. Alleen ging deze in de bioscopen door negatieve recensies keihard op zijn snuffel, want het grote publiek negeerde massaal deze toch wel erg vermakelijke film. Vanaf vandaag is The Lone Ranger verkrijgbaar via de bekenden digitale kanalen en op de bekende mediadragers. Nu was Walt Disney zo vriendelijk om mij de Blu-ray toe te sturen en aan de hand daarvan heb ik de onderstaande review kunnen schrijven.

The Lone Ranger begint in 1933 op een kermis in San Francisco waar we zien hoe een klein jochie gekleed in cowboyoutfit de oude bejaarde indiaan Tonto (Johnny Depp) tegenkomt die hem door middel van flashbacks het verhaal verteld over zijn avontuur dat hij met The Lone Ranger in 1869 beleefde. Deze begon op een trein waar hij gevangen zat met de outlaw Butch Cavendish (William Fitchtner) die zal worden opgehangen door Texas Ranger Dan Reid (James Badge Dale), die overigens is getrouwd met de prachtige Rebecca (Ruth Wilson) en samen een zoontje hebben. Dans broer John (Armie Hammer) is de openbaar aanklager en eigenlijk totaal geen materiaal voor het wilde westen waarin zijn ruwere broer de orde handhaaft.

Uiteraard ontsnapt Butch Cavendish op een spectaculaire manier met de hulp van zijn bende, waarna Dan Reid en zijn pose achter hem aan gaan en John mee mag rijden terwijl Tonto alleen achter blijft in een cel. De bende speelt het slim en laat Dan en zijn Rangers in een val lopen waarbij ze allemaal op een vrij grof in beeld gebrachte manier één voor één worden vermoord en Butch zelfs Dans hart uit zijn lijf snijdt en opeet à la Hannibal Lecter. Ondertussen is Tonto ontsnapt en ook hij vindt de lijken en een wit paard die John aanwijst als een Spirit Walker waarna deze als enige uit de dood terugkeert, grappig detail is dat het witte paard als een soort van rode draad door de film heen loopt en diverse keren zorgt voor een komisch noot. Nu Butch denkt dat John dood is, kan hij maar één ding doen en dat is een masker dragen en wraak nemen op deze Windigo (boze geest), zoals Tonto Butch het noemt. Daarmee begint een rollercoaster van een actievol en vooral grappig avontuur die beide helden tot het uiterste zullen drijven en uiteraard zijn er diverse plottwists die voor de nodige variatie en verrassingen zorgen.

Persoonlijk waren mijn verwachtingen rondom The Lone Ranger mede door alle negatieve publiciteit behoorlijk laag, maar de film is gewoon een heerlijke over de top popcornfilm die je bij de aftiteling een lekker gevoel geeft en dat gebeurd niet vaak. Sure, Johnny Depp speelt eigenlijk Kap'tein Jack Sparrow in de Indianenversie met zijn vele gekke gezichten, maar komt hier gewoon mee weg omdat... het is Johnny fookin' Depp die met een dode kraai op zijn hoofd rondloopt. Het verhaal dat bijna twee en een half uur lang is, is goed te volgen, valt nergens stil en heeft doorlopende humoristische momenten die niet altijd geslaagd overkomen en een paar wendingen die je niet ziet aankomen. De manier waarom het verhaal verteld wordt door een oude Tonto, is overigens totaal niet storend, zoals diverse reviews aanhaalden.

Deze Blu-ray van The Lone Ranger komt uiteraard in 1080p, wat in combinatie met de juiste tv en speler een streling voor het oog is. Want het beeld is zoals je verwacht superscherp, vol diepte en natuurlijk vol met details. Want of het nu de zandkorrels op iemands jas/hoed zijn of de prachtige lange wide shots van het wilde westen; het ziet er simpelweg perfect en kleurvol uit, en heb ik nergens enige afwijkingen of storende elementen kunnen waarnemen. Ook op het geluid, dat komt in DTS-HD Master Audio 7.1, is gruwelijk goed. Denk hierbij aan de treingeluiden, kogels die links en rechts door je kamer vliegen en natuurlijk explosies die je subwoofer zal laten klappen met een dikke bass.

Uiteraard staan er ook de nodige extra's op dit schijfje, namelijk:
  • Deleted scenes
  • Bloopers
  • Armies Western tour
  • Een echte Cowboy.
  • Op het spoor van The Lone Ranger

Het lijstje mag dan wel niet zo heel erg lang zijn, maar deze content bewijst zichzelf meer dan genoeg. De verwijderde scènes zijn leuk om te zien, net als de video's die je mee achter de schermen nemen. Maar ik heb een paar keer echt in een deuk gelegen met de bloopers en ik denk dat je na het zien ervan bij het opnieuw bekijken van de film hier zeker aan terug zal denken.

The Lone Ranger heeft onterecht (zelfs van mensen met een hazenlip) een shitload aan slechte publiciteit over zich heen gekregen, waarbij zelfs Johnny Depp en Armie Hammer zich geroepen voelden om zich publiekelijk te verdedigen, net als Jerry Bruckheimer overigens ook deed. Want de reviewers hadden er schijnbaar een genoegen van om deze film (die $ 260.502.115 wereldwijd opbracht) te bashen waar doordat deze een 31% heeft gekregen op Rotten Tomatoes en opvallend bij de echte filmliefhebbers op IMDB een 6,6 scoorde. Want het is eigenlijk Pirates of the Carabbian in een cowboyjasje, waarbij Depp terugvalt op zijn standaard slapstick rol. Maar daardoor weet je wat je krijgt en dat is een film van twee en een half uur die een non-stop rit in de achtbaan is met veel humor. Dat neemt overigens niet weg dat sommige scènes met geweld simpelweg keihard en grof zijn, en daarom is deze volgens Quentin Tarantino de beste film van 2013. Dat ben ik dan wel niet eens met hem, maar The Lone Ranger is wel degelijk een must see en een film die bij “ons geeks en nerds” niet in de collectie naast The Pirates of the Carrabian mag ontbreken.

Het beeld van deze Blu-ray is zoals je verwacht van een behoorlijk hoge kwaliteit, en dat geldt ook voor het bombastische geluid dat wordt afgewisseld met de prachtige muziek van Hans Zimmer. Dan zijn er de extra's die net genoeg zijn voor de fans en de mensen die nieuwsgierig zijn naar hoe deze film tot stand is gekomen. Als je dan alles optelt is mijn eindcijfer een 90 en het advies om deze film zo snel mogelijk in huis te halen, want ik heb er heel erg van genoten en hoop dat er ooit nog een vervolg op gaat komen.