Review: Grown Ups 2

Geschreven door RDJ134 op 07 maart 2014 om 20:34 uur

Als je NIET van plas, poep, kots en flauwe grappen houdt, dan kan je beter Grown Ups 2 en deze Blu-ray-recensie overslaan. Want dit is nou precies waar deze komedie, die een hele grote sterrencast heeft, over gaat. Dat en familiewaarden en de fakkel doorgeven aan de volgende generatie is wat er centraal staat. Korte review? Dacht het niet, want ik ga je vertellen waarom ik deze film verdomd grappig vind.

Grown Ups 2 begint precies drie jaar na het eerste deel en we zien hoe Lenny Fedder (Adam Sandler) en zijn vrouw Roxanne (Salma Hayek) wakker worden met een... HERT in de slaapkamer die ook nog eens op zijn achterpoten gaat staan om hun vol in het gezicht te pissen en er vervolgens vandoor te gaan en daarmee het halve huis sloopt. De reden dat dit beest in het huis is gekomen, is omdat de excentrieke dochter de voordeur hiervoor had opengezet. Hiermee begint voor de familie Fedder een nogal... aparte dag waarbij de kinderen voor het laatst naar school gaan en begint eindelijk de grote zomervakantie.

Ondertussen zien we ook hoe de familie van Eric Lamonsoff (Kevin James, o.a. King of Queens) hun kinderen voorbereiden op de laatste schooldag, alleen is zijn zoontje het beste te vergelijken met Ralph Wiggum uit The Simpsons. Oftewel hij is te dom om te poepen en zijn moeder vindt het niet erg want volgens haar moet je kinderen zichzelf laten zijn. Dan neemt het verhaal ons mee naar de familie McKenzie, waar Kurt (legendarische stand-upkomediant Chris Rock) zijn vrouw Deanne (Maya Rudolph) er aan herinnert dat het hun twintigste trouwdag is en geeft haar een prachtige ketting, alleen is zij het wel vergeten en daarmee heeft Kurt zoals hij het zelf zegt een “get out of jail free card” in handen. Tot slot zien we hoe Marcus Higgins (David Spade) op het station kennismaakt met zijn zoon Braden (Alexander Ludwig) die is voortgekomen uit een onenightstand, en een complete pshyco is die zelfs een teddybeer onthoofd. Al deze heren komen samen nadat de schizofrene schoolbuschauffeur zo stoned als een malle is en Lenny de hele bende bij elkaar haalt om gezellig te vieren dat de zomer eraan komt.

Dit doen ze door naar hun oude hangplek te gaan om Eric van een rots in een meer te laten springen, want hij is de enige van de groep die dit nog niet gedaan heeft. Wanneer de hele groep aankomt op de plek zien ze dat de jongere generatie studenten van een nabijgelegen universiteit daar een groot feest hebben en zeker niet gediend zijn van een groep oude lullen die nooit volwassen zijn geworden. Wanneer de hele bende wordt gedwongen om van de rots te springen, waarbij Branden ziet wat er gebeurd is en wraak neemt door het studentenhuis te slopen en onder de graffiti te spuiten, waarna deze weer zweren om wraak te nemen. Kan je het nog volgen? Want om het begin van de zomer te vieren wordt er een groot feest gehouden bij Lenny thuis, die woont dankzij zijn “Hollywood-verleden” in een minikasteel met een grote tuin. Uiteraard komen de studenten langs om hun wraak te nemen.

Nu zal je denken "dank je voor het vertellen van het verhaal", maar Grown Ups 2 heeft weinig verhaal en het feest en de ruzie met de studenten is de rode draad voor anderhalf uur aan een hoop flauwe grappen. Van de homoseksuele yogaleraar, tot een pestkop (prachtrol van Steve Austin) uit het verleden; er zijn nog genoeg verhaallijnen die alle kanten op gaan en het vooral draait om de band tussen ouders en hun kinderen en ouder worden waarbij je als volwassene moet aanzien dat je beste tijd toch ver achter je ligt. Persoonlijk heb ik diverse keren hard moeten lachen om deze film, dat een behoorlijk 80's vibe heeft. Sterker, in dat tijdperk zag je vaak veel films als dit, waarbij het altijd eindigde met een groot gevecht of met een race die gewonnen werd door een groepje outcasts.

De Blu-ray van Grown Ups 2 is zoals elke Sony Home Entertainment-release van topkwaliteit, en opvallend vol met de kleuren. Want deze komen ongelofelijk goed naar voren en geeft een mooi en gedetailleerd warm beeld. Het geluid, waar overigens niks op aan te merken valt, komt in het door Sony standaard gebruikte DTS-HD Master Audio 5.1, dat zoals je al verwacht perfect klinkt.

Daarnaast staan er op het schijfje ook nog de volgende extra's:
  • Verwijderde scènes
  • Shaq en Dante: Police Force – een blik op deze personages
  • Look who Stopped by: cameo's in de film (en dit zijn er echt heel erg veel)
  • The Feder House – studiohuis van de Feders
  • Mr. Spade's Wild Ride – David Spade gaat bergaf in een band

Al met al niet echt spannend, maar net genoeg om even te bekijken als je de film zelf hebt gezien.

Grown Ups 2 is een behoorlijk slechte film te noemen, de humor is grof en puberaal en soms totaal niet leuk. Maar voor de grappen die wel werken heb ik diverse keren goed in een deuk gelegen. Want deze film is zelfs voor het genre erg slecht, maar je moet er voor open staan of onder invloed zijn om hier echt goed om te kunnen lachen. Het verhaal is nogal... warrig en de shitload aan cameo's van bekende acteurs en actrices kunnen dit niet redden. Maar 55% van Rotten Tomatoes vind het net als ik dikke fun en IMDB geeft het een 5.4 en als je bekend ben met deze websites weet je dat het publiek daar erg kritisch kan zijn.

Op de Blu-ray zelf valt niks aan te merken, want het beeld en geluid zijn perfect, daar tegenover staat de film zelf die je of haat of hilarisch vindt. Dus hier hebben we een stand-off over smaak en wij van Eigenwereld.nl hebben een behoorlijk foute smaak dus daarom is ons eindcijfer dan ook een 75 en raad ik je eerlijk gezegd aan om deze film in huis te halen als hij iets goedkoper is, zo onder de 10 euro is een leuke prijs.
    Onze score 75