Review: The Hungover Games

RDJ134 11 maart 2014 om 21:08 uur

Het genre spooffilms is altijd een behoorlijke hit or mis, en is vooral bekend bij het grote moderne publiek door de Wayans-broertjes die met hun Scary Movie en recent A Hounted House grote successen boekten. Daar tegenover staan ook Epic Movie, Meet the Spartans en vele andere baggertroep. Nu ligt The Hungover Games in de winkels op Blu-ray en dvd en aan de hand van de laatstgenoemde mediadrager heb ik de onderstaande recensie kunnen schrijven.

The Hungover Games vertelt het verhaal van vrienden Bradley (Ross Nathan), Ed (Ben Begley), Zach (Herbert Russel) en Dough (John Livingston). De laatstgenoemde gaat trouwen met zijn vriend (yep, ze zijn gay) Tracey (Sam Pancake) en daarom moet er nog eenmaal goed gefeest worden. Aangezien de film gebaseerd is op de inmiddels te ver uitgemolken The Hangover-trilogie, weten ze dat Zach wederom een probleem en een gat in hun geheugen kan veroorzaken. Dus gooien ze alle drugs die hij had meegenomen het raam uit en hijsen hem in een dwangbuis waarna ze op het dak van een shady motel beginnen met het zuipen van bier en lijkt de avond niet meer stuk te kunnen... of wel. Want wanneer Bradley, Ed en Zach wakker worden in een treincoupé is Dough verdwenen en komt er een kleurige dame met de naam Effing White (Tara Reid) binnen om hen te feliciteren met hun aanmelding bij The Hungover Games, wat uiteraard de verwijzing is naar The Hunger Games.

De heren zijn door nog een onbekende reden door de tijd naar de toekomst gereisd, en zien op hun mobiele telefoon hoe ze met hun dronken kop zichzelf hebben aangemeld om mee te doen aan de wedstrijd waarbij mensen uit diverse districten het in een strijd op leven en dood tegen elkaar opnemen. De deelnemers uit de districten zijn hilarisch, zo is er het Middle Earth (Lord of the Rings), Depp District die bestaat uit Johnny Depp-karakter als Willy Wanker en Tonto. Daarnaast is er zinloos bloot district omdat er volgens de presentatoren nou eenmaal dikke tieten in beeld moeten komen voor de kijkcijfers, horrordistrict met zombies uit The Walking Dead en Carrie. Poppendistrict met grof gebekte nep-Muppets die duidelijk een verwijzing naar Kermit met Miss Piggy zijn, het lijstje is eigenlijk te lang maar ook Avatar, Django, Ted (met penis) en Thor die zo gay is als het maar kan moeten het hier ontgelden. Terwijl de vrienden proberen in leven te blijven, zoeken ze tegelijk ook naar Dough die zich ergens tussen al het geweld schuil houd.

Wat volgt is eigenlijk een film vol met naakte vrouwen waarbij alle vleeswaren in beeld komen, en bijna negentig minuten aan plas, kots, poep, sperma, kont en pik grappen die non-stop op je worden afgevuurd terwijl de ene filmverwijzing na de ander voorbij komt, waarbij ik eigenlijk één keer heel erg moest lachen toen Bradley verkeerd verbonden was en hij de bekende I have a special set of skills speech uit Taken te horen kreeg en vervolgens heel erg droog ophangt. Persoonlijk vind ik The Hungover Games wat aan de platte en matige kant, maar is het net als met The Hangover het karakter Zach die de show steelt met zijn domme, lompe en vooral dubbelzinnige opmerkingen. Maar dit soort spooffilms moeten je gewoon aanspreken of bekijken terwijl je dronken of knetter stoned bent. Maar ook als je niet onder invloed bent en een filmliefhebber, dan valt er een hoop te herkennen en soms heel erg te lachen.

De beeldkwaliteit van de dvd was voor deze mediadrager wel oké, maar soms kwam het ook een beetje ruisig over en als je deze kijkt op een HDTV is het meest storende de ondertiteling die te groot en te pixelig in je beeld staat. Het geluid dat in een "standaard" 5.1 Dolby Surround komt is zeker niet slecht, maar ook niet dat ik van mijn bank werd geblazen zoals met de DTS-HD Master Audio 5.1 die standaard bij de Blu-ray-films van Sony zit. Maar goed dit is dan ook de recensie van de dvd-versie die overigens met de onderstaande extra's komt:

• Verken de dieptes van The Hungover Games
  • Bloopers
  • Previewtrailers

Zoals je ziet heel erg mager voor de extra's die je bijna precies twintig minuten zoet weten te houden. Daar tegenover staat wel dat de bloopers erg leuk zijn en een kijkje achter de schermen hoe deze melige film tot stand kwam heel vermakelijk is.